Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan man tycka, men det finns egentligen ingen anledning för en privatperson att känna till momssatser. Och sen så är det väl bara att konstatera att en stor andel av befolkningen har svårt för matte och procenträkning är något som krånglar till det oerhört för många. För dig och mig är det kanske självklart att 25% och 1/4 är samma sak och hur stor den andelen är. Men fler än man kan tro har verkligen ingen aning.Det tillhör väl ändå allmänbildningen att kunna räkna ut moms, men i övrigt håller jag med dig.
Nej, det är inte OK.
Ring arrangören och säg att du inte är intresserad av kursen med hänvisning till prishöjningen. Meddela att du har priset xxxx kr i din information, och att det är vad du förbundit dig att betala för deltagande.
Du är inte bunden av detta avtalet, eftersom det ursprungliga avtalet (med korrekt pris) inte föreligger (de har höjt priset).
Men hur är läget om arrangören dels kan visa att priset var exl moms och att man vänder sig till momsredovisande deltagare i huvudsak?
Allt är ju rena rama spekulationer eftersom vi inte har offerten att se på....
Men hur är läget om arrangören dels kan visa att priset var exl moms och att man vänder sig till momsredovisande deltagare i huvudsak?
Allt är ju rena rama spekulationer eftersom vi inte har offerten att se på....
Läs vas TS skriver.
Om du med offerten menar kursbeskrivningen inklusive anmälningsdelen på hemsidan så står där bara ett pris angivet. Inget om moms någonstans. Jag har lusläst. Angående vem den vänder sig till står det på några ställen till dig som har spaniel eller retriver och vill träna med mjuka metoder. Inget annat om målgruppen.
Men TS har inte ens fått någon offert! Hon har läst om kursen på hemsidan.
Om det handlar om den "norska" historien..ger jag dig rätt. Stå på dig. det är säkert en miss från arrangörens sida..
Ring konsumentrådgivaren och kontakta kursarrangören och fråga varför de höjt priset, rimligen kan du säga upp din plats med hänvisning till att priset höjts alternativt kräva det pris du avtalat om.
Prisuppgifter på en hemsida är lika med en offert.
Vad menar du med stå på dig? Som i att jag kan begära ursprungspris eller säga upp min plats med hänvisning till prishöjningen?
Jag vill gärna gå kursen men definitivt inte till det nya priset. Vet inte om jag vill gå ändå pga känner mig lurad.
Det är den enda punkten du har rätt i.
Vad jag kan se är TS skrivkunnig ( du har inte hjälp va?) och därmed med stor sannolikhet läskunnig och hon ska både ha missat att priset är angivet exklusive moms och att kursen riktar sig till enbart företagare. Det är nästan en bedrift att missa så mycket om företaget har givit korrekt information och i synnerhet om man går tillbaks och läser om och om igen.
Det hjälper ju inte om TS missuppfattat vad som stod i offerten eller hur?
Gapskratt, ja du har alltid rätt i dina ögon, om andra tycker det eller du har objektivt rätt är en helt annan sak.