Prioriteringsfråga

Cilva

Trådstartare
Funderar lite på vad jag i ett första skede bör skaffa, baksele eller draglinor+svängel. Kör i princip aldrig i backar då sådana knappt existerar här så en baksele känns inte så nödvändig. Fast det ändå är bra att ha + att jag då inte behöver göra åverkan på vagnen.

Draglinor och svängel känns lite nödvändigare då det blir bättre för hästen att dra med. Dock måste jag ju isf mixtra lite med vagnen för att få dit en svängel.

Hur skulle ni gjort, måste pga ekonomi skaffa en sak i taget. Draglinor och svängel är ju dock hyffsat lätt ordnat.

Använder loksele och rockard på saabaxel. Vill helst inte ha en svängel som sitter oåterkalleligt fast i vagnen för att kunna använda den även med travsele.

Sv: Prioriteringsfråga

Finns det möjlighet att sätta rullar på vagnen, så du har det och rep istället för svängel?
Annars är det faktiskt inte så svårt att göra en svängel. Jag tog en träpinne, satte fast två ringar i ändarna och i mitten ett kohalsband (har säkert nåt annat namn...) som jag fäster i vagnen. Då har jag en "ögla" svetsad på vagnen som jag fäster den i men ibland kan man fästa även på annat sätt. Som draglinor kan du sedan använda rep med hake på som är lätt att fästa i svängel och sele. Inte alls speciellt mycket pengar för den!

När det gäller bakselen så går väl inget under för att du inte har den och om du bara köra på platt mark och har lugna nedsaktningar och inbromsningar klarar ni er. Så svängeln tycker jag du fixar först!

Sv: Prioriteringsfråga

Rullmodellen har jag på andra vagnen och det ser jag som lite knepigare att fixa då jag isf måste be nån svetsa fast ringar på skalmarna. Gör jag en "vanlig" svängel så tror jag att den borde gå att fästa i vagnen utan svetsning.

Det får nog bli draglinor + svängel först och främst.

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 257
Senast: EmmaW
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 282
Senast: Mezcal
·
Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 985
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka