Prioriteringar här i livet...

jessifelt

Trådstartare
Måste bara få skriva av mig lite och be om era råd/synpunkter på det hela..

Har till att börja med alltid haft en grym hundlängtan så länge jag kan minnas och de senaste två-tre åren har det varit extremt - hundar har varit i princip det enda jag tänkt på och pratat om! ;) Men tillfället har aldrig varit riktigt rätt, fram tills för ett litet tag sedan. Det senaste har jag och min sambo kikat runt bland olika uppfödare och vi har hittat en kull som skulle passa oss kanon som nyligen är född och vi kan alltså få hem en valp om lite mindre än åtta veckor! :D

Problemet är bara att jag haft beslutsångest kring min utbildning. Jag går just nu en treårig utbildning på universitet men har haft tankar på att söka in till veterinär, dock är jag väääldigt osäker på vad jag vill. Jag vill ha möjligheten att kunna välja (mellan det jag går nu eller veterinärutbildningen) när jag väl sett om jag kommer in eller inte, men frågan är om hundköpet kommer låta mig välja eller inte. Jag kanske "tvingas" bli kvar på den utbildning jag har (även fast inte det är så dåligt som jag får det att låta) eftersom veterinärutbildningen kommer kräva att jag flyttar och eventuellt får fler föreläsningstimmar. Jag vet ju ingen om just den utbildningen förrän jag väl börjat.

Och om jag då tänker att jag ska vänta med hund, för att satsa på veterinärutbildingen (vill jag satsa!?), då vet jag inte när jag kommer ha bra möjligheter för att skaffa just valp igen. Hund finns alltid tid för, men det är just den tiden innan valpen är ensamhetstränad som är den kämpigaste att få in i vardagen. Då tänker ni; men vänta åtminstone till hösten då du bestämt om du byter utbildning eller inte - men då känner jag också såhär att jag tror att hundsuget är en anledning till varför jag vill söka veterinär. Om jag skaffar hund nu kanske jag inser att jag inte alls vill lägga 5,5 år av mitt liv av att läsa till veterinär - jag trivs ju kanon med den utbildning jag går nu! Så jag tänker att själva hundskaffandet i sig kanske ger mig insikt i vad jag egentligen vill!?

Jag tänker som så att om jag väl sitter i den sitsen - att jag har unghund och påbörjar veterinärutbildningen - så får man det att funka. "Jag kommer få utbildningen och hund att funka, eftersom det MÅSTE funka!" Vad skulle egentligen vara det som gör att det inte funkar?

Eller så inser jag att det (även fast det kanske funkar med ansträngning) inte är rätt mot hunden (som alltid kommer vara den som tas i första hand) och inser att jag måste tacka nej till utbildningen (om jag kommer in). Och jag vet inte om det är så dåligt egentligen... Herregud, hur ska man veta vad man vill när man inte vet vad man vill? ;)

Det enklaste vore om jag sökte till veterinär och inte kom in...! Då skulle jag slippa bekymmra mig! ;)

Just nu ligger hund högst på min prio-lista och det känns rätt i magen. Men tänk om jag blir besviken på mig själv när jag står där i höst och har kommit in på veterinärutbildingen men inte kan tacka ja p.g.a. min hund!? Eller så blir jag inte alls besviken, för jag har redan bestämt mig för att det är den utbildningen jag går nu som jag vill fortsätta på... Eller...

Haha, ni får ursäkta detta otroligt vimsiga och beslutångestfyllda inlägg men nu har jag i alla fall fått skriva av mig! ;)
Och detta handlar kanske mycket mer om utbildning än vad det handlar om hund men vad tycker ni, är jag dum om jag skaffar hund nu? Och vad tusan vill jag egentligen!? :rofl:

Sv: Prioriteringar här i livet...

Känner du att du har tid för valp nu; kör!

Hunden kan du ta med om du flyttar och det finns hunddagis och hundvakter överallt om du skulle behöva :)

När man har hund löser man det eftersom och skaffar du valp nu så har du ju ett tag på sig att träna etc även om hela ensamhetsträningen inte är klar till hösten.
Förr eller senare "måste" du ju börja jobba och då kommer liknande problem ändå. Du kan ju börja se dig om tidigt efter dagmatte om det skulle behövas.

Stressa inte in i nåt bara, bli inte slarvigare i ras/kullval etc.

Jag går fjärde året på veterinärprogrammet, och har haft hund under hela utbildningen. Och jag är långt ifrån ensam, det är väldigt många som har hund sen innan eller skaffar hund under utbildningen. Det funkar :D

De tre första åren har man oftast föreläsningar (som inte är obligatoriska) 3-5 timmar/dag, vanligt är t ex 9-15 med drygt en timmes lunch. Bor man nära skolan (finns studentlägenheter väldigt nära skolområdet) så hinner man nästan alltid hem på lunchen. Kåren har även ett gäng hundgårdar som man kan ha hunden i, kanhända att man får köa lite för att få en plats där dock.

Under fjärde och femte året är man på klinikerna och då blir det lite knivigare eftersom man bitvis har långa dagar, väldigt mycket obligatoriskt och ibland har svårt att komma ifrån på luncherna. Detta får man ju så klart lösa på något sätt, man kan t ex ha snälla föräldrar, hitta en yngrekursare som vill vara hundvakt eller deala med andra hundägare i klassen som har ett annat schema än en själv.

Jag tycker att det för det mesta har fungerat bra att ha hund men det finns jobbiga perioder då det är väldigt skönt att få lite avlastning. Och man bör vara medveten om att det kan bli tufft i de senare årskurserna. Men jag ser verkligen inte utbildningen som en anledning att inte kunna skaffa hund! Tänk också på att utbildningen är lång och är du sugen på hund nu kommer du säkert inte vilja vänta 5-6 år på att skaffa en - och då är det bara en fördel att hunden hunnit blivit lite äldre tills du börjar. En annan sak som är skönt är att man umgås mycket med likasinnade - det är sällan några problem att hitta hundvakt eller att få ta med hunden när man ska hem till någon. Väldigt trevligt :D

Summa sumarum: vill du skaffa valp nu så gör det!

Tack för era peppande svar, det här var verkligen vad jag behövde! :)

Vad kul dessutom att jag fick svar från dig som faktiskt pluggar till veterinär, mkh! :)
Lite OT men läser du i Uppsala? Hur tycker du att utbildningen är? Mycket stress eller funkar det? :)

Senast ändrad:

Hur länge har du stått i kö för studentlägenhet i Uppsala? Om du inte redan stått i kö ett tag tvivlar jag på att det är realistiskt att tro på en studenlägenhet nära skolan, skulle snarare tro att inneboende och korta andrahandskontarakt är mer troligt i alla falll första året...

Eller är lägenheterna avsatta för vet.studenter så det är rimligt att räkna med lägenhet från kursstart?

Tack för era peppande svar, det här var verkligen vad jag behövde! :)

Vad kul dessutom att jag fick svar från dig som faktiskt pluggar till veterinär, mkh! :)
Lite OT men läser du i Uppsala? Hur tycker du att utbildningen är? Mycket stress eller funkar det? :)

Ja jag pluggar i Uppsala. Jag tycker utbildningen är helt ok, ofta bra men ibland mindre bra. Periodvis tufft och stressigt, men det beror lite på hur man är som person och hur duktig man är på att plugga. Klart det är mycket, man kan lätt plugga dygnet runt om man vill. Jag har dock inte varit särskilt stressad men kan villigt erkänna att jag skulle ha kunnat plugga mer än jag gjort :angel: Men det är nog inte en utbildning man ska harva sig igenom om man inte är motiverad nog!

Hur länge har du stått i kö för studentlägenhet i Uppsala? Om du inte redan stått i kö ett tag tvivlar jag på att det är realistiskt att tro på en studenlägenhet nära skolan, skulle snarare tro att inneboende och korta andrahandskontarakt är mer troligt i alla falll första året...

Eller är lägenheterna avsatta för vet.studenter så det är rimligt att räkna med lägenhet från kursstart?

Njae, dom studentlägenheter som finns på området måste man studera på SLU för att kunna få, så förutom vet.studenter är det en himlans massa agronomer man får slåss med. När jag flyttade hit tror jag det räckte med ca 6 månader för att få ett korridorsrum, vet inte om det ändrats. Dock svårare precis i kursstart än mitt i en termin.

TS: ställ dig i bostadskö om du inte redan gör det! SUSbo har lägenheter och korridorer på Ultuna, Uppsala Akademieförvaltning har studentlägenheter på två ställen ca 1-2km från skolan. Studentstaden som är det största studentbostadsbolaget i Uppsala har inga bostäder nära SLU.

Jag ställde mig i kö hos Susbo i januari, vet inte hur långt det räcker, men är ju alltid något. :)
Dock ska jag söka till både Olso och Uppsala och kommer jag in i Oslo väljer jag nog det framför Uppsala då det bli lite närmre hem. Vet dock inte vilken av utbildningarna som är bäst, det kan ju bli något sådant som avgör också, men om jag bara ska välja efter ort så får det bli Oslo.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 619
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
872
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka