Prioritering vid träning av stel häst?

Totola

Trådstartare
Det här är både en allmän fråga och specifik eftersom jag tränar en del med en medryttarhäst (mest för hand) som är ganska ojämn i kroppen och spänd.

Just denna specifika häst är ojämn (ena bogbladet sitter högre än det andra, vänster är "högst") vilket enligt ET beror på att hästen är väldigt spänd i höger bak och även framme vid slutet av halsen/manken på vänstersidan. Även är den lite spänd i "långa halsmuskeln" eller gummibandet som jag kallar det. Alltså överlinjen. Det kan man däremot inte tro om man ser hästen för den ser lång ut i överlinjen när den tränas. Det är bara i bakre delen av ryggen den inte vill släppa efter.
En sak jag också tänkt på är att hästen tar långa steg fram och gärna hamnar i ett högre tempo fram än bak, vilket gör att man förlorar mycket av samlingen när hästen vinklar sitt bäcken och bär med bakbenen.
Man märker att det tar emot i många situationer. Nu VET jag att denna kuse är kinkig i överkant och gärna säger till en gång för mycket än en gång för lite och är ganska lat "av naturen". Men så till själva frågan:

Vad hade ni prioriterat i det här läget? Jag anser inte att hästen är för ofräsch för att tränas, tvärtom så bör den ha lättare att bli mjuk i musklerna av träningen. Men mitt huvud säger att om man tränar på något halvdant, dvs låter hästen gå ojämnt för att inte tjafsa med den för mycket och sen successivt få den lite jämnare - blir den inte ännu mer ojämn av träningen då? Eller skulle ni satsa på väldigt korta pass med krav på åtminstone bra avslappning och hyfsad rakriktning? Då säger mitt hjärta att häststackaren kommer tycka att träningen är obehaglig. Är det ett nödvändigt ont man får ta till en början?

Och: har ni några tips på hur man lösgör höger bak? Den sätter gärna det benet långt fram, men vinklar det oftast vid sidan av tyngdpunkten. Höger bak känns som en viktig del i pusslet.
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Tteamövningar. Speciellt bomövningarna där man bara lär hästen att flytta fötterna en i taget i lustempo. På bara ett par veckor har du en helt ny häst.
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Har du några tips på specifika övningar för detta eller bör man läsa boken/gå en kurs?
Kan tilläggas att hästen ändå tränas en del med bommar, sist jag var ut t ex fick han skritta över och mellan bommar i lågt tempo och olika vinklar så han fick tänka på hur han satte fötterna. Egentligen skulle jag vilja att han fick en s*tans massa uteritter för att få allsidig träning men det är svårt nu på vintern när det alltid är mörkt när man är ute i stallet och man måste skritta nästan en halvtimme för att ta sig in på närmaste skogsstig =/.
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Jag menar i koppel, absolut inte uppsuttet.
du kan lägga bommar så att du har två ca 60 cm breda gångar bredvid varandra och en sväng däremllan...Hm..dåligt förklarat.
Tänk att två bommat bildar ett T, sen har du tre bommar till att lägga en ca 60 cm från T botten, parallelt med dess tak.
Sen lägger du de tre andra bommarna på varsin sida om T, typ såhär
ITI......Hoppas du förstår.
Sen ska du då leda kusen som INTE för böjja på halsen utan den ska vara rak och flytta ett ben i taget.
I början ramlar den iväg med frambenen först men efter några veckor så har den hittat bakbenen oxå och väljer gärna att starta med dem.
Första gången tar den hela serien i typ 6 kliv, sen kan du få den att det i 108 kliv:love: 108 kontrollerade kliv.
Lösgör huvud och kropp, kordinerar, lär den framåt nedåt....
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Jag tror jag hängde med i hur bommarna ska ligga, men i vilken ordning och från vilket håll tar man dom? :crazy:
Så bästa träningen är alltså när man tar den så sakta som möjligt, och så korta steg som möjligt? Hur mycket/lite är det ok att korrigera, ska man inte korrigera alls utan bara gå sakta själv, eller ska man ta lite i grimskaftet?
Kusen är ju van vid att gå över bommar och jobbas mycket från marken så den är väldigt samarbetsvillig och duktig när det gäller sånt. Frågan är då mest om den vant sig så mycket vid att gå i ett ganska-sakta-tempo så det blir svårt att få den gå ännu saktare utan att säga till.? :p
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Jag har upplevt på mina hästar att då de haft problem med stelhet har det varit oerhört svårt att motivera dem att tänja sig och jobba med spänningarna på ridbanan med övningar. Det mest effektiva har varit att utnyttja deras favoritsysselsättning att springa och få dom in i en lösgörande rörelse ur det. Tex jogga i skog, galopp i terräng eller i snö osv. Efter ett sånt uppvärmningspass har de helt plötsligt bara gjort det de inte annars kan.
Under tiden jag gjort denna konstgjorda andning för att få hästen att hålla igång sin kropp och komma framåt på skonsammaste sätt (utan att skapa mentala problem och olust) har jag hela tiden analyserat problemen och jobbat mot att få bort orsaken till spänningarna.

Ingen expert har vare sig hittat spänningarna eller förstått problematiken utan bara fastnat vid leder och tillfälliga överansträngningar.

Lösningen för oss satt i foder samt behandling med homeopatica. Ersatt kraftfoder (spannmål) med lucern o olja. Har fått en HELT NY häst som plötsligt med glädje använder hela kroppen utan låsningar.

Mitt råd, pressa inte en häst med problem att lära sig dansa balett. Hjälp den ur de låsningar som det förmodligen är hästhållningen som skapat!

Vad gör vi med dem, -vacciner, spannmål, mediciner, stress, separationer, ångest osv osv)
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Jag tror att du tjänar på att skippa överböjning...:)

Promenad med grimma och grimskaft i skogen så att hästen kan finna en harmonisk andning är alltid bra. Det släpper på många spänningar.

En häst med problem bör behandls med värdighet och respekt. Ser ingen anledning att överdriva träningen och tro att det ska ge bättre resultat. Måtta på allt. Gör som hästen, sök balans. ;)
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Du reglerar hästens tempo med din egen andning.
Avslappningen kommer när du själv är känner din egen grad av avslappning. Då först kan du se hästen för vad den är och låta den finna sin kropp efter sina egna förutsättningar.
Se och lyssna på hästen. Den har alltid svaret.
Nyckelordet är harmoni!
Tummar aldrig på det, så kommer det att gå bra.
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Det låter som en bra filosofi. Personligen skulle jag gjort det om det gällt en egen häst (skynda långsamt, träna sånt som inte känns jobbigt tills man fått bort det mesta) MEN nu är det för det första en häst jag bara tränar nån gång i veckan, och sen så har jag inte så mycket "möjligheter" eftersom jag vägrar rida ut ensam :p Kan tillägga att den här hästen blev regelbundet behandlad i sisådär 3-4 år och det gav egentligen inte så stort resultat - det var först när man ridit den regelbundet och ordentligt så att säga som den började kännas fräsch.
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Jag tror att du tjänar på att skippa överböjning...:)

Promenad med grimma och grimskaft i skogen så att hästen kan finna en harmonisk andning är alltid bra. Det släpper på många spänningar.

En häst med problem bör behandls med värdighet och respekt. Ser ingen anledning att överdriva träningen och tro att det ska ge bättre resultat. Måtta på allt. Gör som hästen, sök balans. ;)

Blir ungefär som mitt förra svar, tyvärr för dåligt med möjligheter. Jag har bara en halvkass, oupplyst ridbana att hålla mig till om jag inte vill gå en låång bit längs vägen för att ta mig till skogen (vid det laget jag kommer fram skulle jag vara helt död och ha missat sista bussen hem :p )

Det jag är ute efter är väl kanske mest det kortsiktiga. Om jag SKA jobba för hand à la AR, ska jag kräva perfektion men väldigt enkla saker, eller ska jag vara väldigt slapphänt (med resultatet att hästen går som en kråka förutom i vissa ljusa ögonblick)? Och finns det några särskilda övningar eller saker man kan tänka på just för att få igång högerbak i en bättre position? Som det är nu tvärstannar hästen så snart man fått ett halvt bra steg med högerbak vilket säger en del om hans lathet, för sååå illa är det inte :p han har fått gått på det snälla sättet väldigt länge och uppenbarligen har inte högerbak blivit bättre av det.

Överböjning försöker jag hålla mig ifrån, försöker vara noga med att hästen spårar hyfsat istället. Men det blir ju som det blir när hästen kan alla knep i världen för att undvika att jobba jämnt :o
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Jag skull i första hand ta ut en annan behandlande ET o en kunnig massör.

I dagsläget låter det som om den vore handikappad o kan dra på sig mer följdskador.
Att försöka att träna bort det låter ohyggligt svårt.
det kan t o m bli värre.
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Jag skull i första hand ta ut en annan behandlande ET o en kunnig massör.

I dagsläget låter det som om den vore handikappad o kan dra på sig mer följdskador.
Att försöka att träna bort det låter ohyggligt svårt.
det kan t o m bli värre.

Som sagt, inte min häst. Självklart vill man behandla bort det, men frågan är hur lätt det kommer bli när hästen är snart 14 år och har varit så sen den var 6-7 åtminstone, och blivit regelbundet behandlad (när jag säger regelbundet menar jag väldigt regelbundet och av en bra ET) i minst 3 år sedan dess, dock inte nu på sistone. Jag kan iaf konstatera att hästen är mycket fräschare nu än när den var 7 år, skulle man inte vara så petig med att hästen ska gå perfekt och höll igång musklerna ordentligt skulle ingen kunna se att den är oren. Veterinärerna kunde då inte se det. Eftersom det är ett muskulärt problem är det också svårt att rätta till det enbart med behandlingar, behåller hästen det felaktiga rörelsemönstret kommer den bidra till att problemet kommer tillbaka.

Om man INTE försöker träna bort det skulle jag säga - slakta hästen. För rider man åt h****te på en sån häst kommer man ändå förkorta dess ribarhetstid rejält. När dom börjar komma upp i åren gäller det ju att underhålla muskler och leder, ställer man av en ofräsch häst eller tränar den "för dåligt" (alltså med dålig teknik) kommer den slita rejält på lederna, skador som kanske inte går att reparera i efterhand på en häst som inte är ung längre.

BTW, en "kunnig massör" kan bara underhålla hästar utan problem. De kan vara hur skickliga som helst på vad de gör, men de kan i princip bara behandla symptom, inte blockeringar som orsakar det hela.
 
Senast ändrad:
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Jag har försökt med det ni nämner, att underhålla hästar... Jag är massör och kan släppa på de mest envisa spänningar. Men jag gör det helst inte längre. Jag är övertygad om att återkommande spänningar och hästar med det beteende du beskriver har en inre obalans och djupgående muskelproblem som inte kan fixas av ET-behandlingar eller andning.

Jag känner det som att jag våldför mig på en hästkropp då jag för sjunde gången jobbar med muskelvävnad som jag inser inte fungerar normalt och kan återhämta sig. Hästen utsätts för provokationer som kräver energi och kraft för att svara på. Allt medans tränare/ryttare utnyttjar den korta tiden av förbättring till att öka arbetsbördan för hästen. Deprimerande men hela tiden återkommande. Om man inte hittar orsaken vill säga!

Mycket vi utsätter våra hästar för ger obalanser åt det ena eller andra hållet. Hur ni än trixar med övningar och pressar den här hästen så tror jag att ni i slutänden kommer att få ge upp eller tappa inspirationen.

Det är fruktansvärt nedslående att försöka komma förbi ert problem genom övningar och träning. Hästen har en rörelsestörning och hur ni än med teknik försöker få det där bakbenet att bära vikt så kommer hästen att hitta på nya sätt att slippa. Den har ju största kunskapen om vad dess egen kropp klarar.

Har själv kallat min häst lat då hon protesterade mot minsta möjliga belastning av de problematiska kroppsdelarna. Men vad jag har haft ångest de gånger hon mått bra och lekande lätt bjudit på sig själv. Då fick jag inse hur svårt det var det där jag krävt hon skulle göra.

Jag skulle göra något inte lika kul som att rida: analysera och fundera över vad som felas. Varför blir musklerna hårda och ömma? Varför har inte en ET kunnat lösa spänningarna, de kommer ju tillbaka.

Goda övningar och inre harmoni kan inte helt ersätta de fysiska och biologiska lagarna. Och faktiskt tror jag inte vila och andning kan lösa problemen om de hela tiden späs på och underhålls av något fel i hästens vardag(eller historia).

Fråga: finns det någon gång ni upplever att det släpper för hästen? Kan man nysta i vad som ger problem i kroppen?
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

En sdn häst måste ju kollas ofta av Vet.
klarar den ett böjprov?

Om den är så pass defekt skulle jag på sin höjd promenadrida den-

Vad har hänt som ledde till detta?
fick den behandling av Vet. då?
 
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

Missförstår du med flit eller formulerar jag så fel?
Hur kan man säga "om den är så pass defekt" när en veterinär inte hittar några fel?
Det är mer en regel än undantag att hästar har en och annan spänning eller är snedmusklade, särskilt med tanke på att alla hästar är ojämnt musklade innan de börjar ridas. Så länge det bara är muskulärt och inte spridit sig till riktiga "skador" är hästen ridbar, that´s it.
Hästen promenadrids redan i den bemärkelsen att den skrittas till 95% och tränas väldigt korta pass (bara ca 10-15 minuter effektivt om den dressyrrids) och kör enligt strategin skynda långsamt. Det behöver ju inte betyda att man inte är seriös med det man gör och att hästen får röra sig "rätt" när den rör sig. Fel kan den röra sig hur mycket den vill i hagen.

Vet vill/kan inte behandla eftersom de inte hittar något och inte vill slösa tid på att leta småfel på en häst som inte är dyr och tävlas.
Vad som ledde till detta är väldigt svårt att säga - antingen överansträngning från travet så hästen blivit snedmusklad av att felbelasta sig (och spänd), eller att den gått omkull i hagen t ex och detta inte rättats till inom rimlig tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Prioritering vid träning av stel häst?

kör enligt strategin skynda långsamt. Det behöver ju inte betyda att man inte är seriös med det man gör och att hästen får röra sig "rätt" när den rör sig. Fel kan den röra sig hur mycket den vill i hagen.

Har du så rätt i;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 477
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 382
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 888
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp