Prestige Golden Star hoppsadel

B

blohme

Hej alla :)
Är på jakt efter en ny hoppsadel till min häst och har hittat en som är fin och till bra pris.

Tänkte om någon vill ge en bedömning utifrån vad dom tycker om en "Prestige Golden Star" sadel skulle kunna ligga bra på denna rygg?

Ska självklart iväg till sadelutprovare men skulle gärna vilja ha några åsikter om vad ni härute tycker :) !

Inte så väldigt bra bilder, men dom enda som finns för tillfället. kommer med nya ordentliga bilder imorgon :D

(är i normal hull nu)

Sv: Prestige Golden Star hoppsadel

jag kan tyvärr inte säga mycket om hur den skulle passa på hästen, är inte så duktigt, men däremot kan jag säga att det är en jätteskön sadel. Har en sån till en av mina och den är jätteskön.

Det är ganska sköna sadlar, lite hård tycker jag men jag är ganska kräsen. Finns ju i många olika bomvidder och jag upplever att de passar en häst med ngt svängt rygg, altså inte en häst som är spikrak. Tycker inte att din häst ser så rak ut så det skulle kanske funka men det är svårt att säga för bilderna är ganska dåliga. Kan du fixa bättre bilder? Kan du mäta vinkel på hur bred h*n är?

glömde kameran igår när jag åkte till stallet, ska försöka minnas den idag :)

jag ska prova sadeln i veckan hos min tränare antagligen ... =)
hon är duktig på sadlar oxå ...ser det ut att funka så kommer sadelprovaren ut oxå :D

Det var ju väldigt svåra bilder att bedöma utifrån, men min erfarenhet av Golden star är att dom passar väldigt många olika ryggar. De är ju ganska svängda i bommen, men min kuse om är ganska rak ligger den bra på. Lång rygg är ganska bra på GS.

Ska jag vara ärlig och göra ett tafatt försök att bedöma utifrån dina bilder, så tror jag inte att en GS kommer att funka. Hästen har "för lång" manke, du behöver förmodligen en sadel som är mer öppen i framvalvet,

Min kompis känner en tjej som hade en prestige på sin häst och den var för svängd/djup i bommen och gjorde att hästen fick en ryggskada. Själv tycker jag att Prestige sadlarna är väldigt snygga men efter att man har hört vad den kan orsaka så håller men sig lite åt "sidan" från den.

Men om du får hjälp av din tränare så kommer nog h*n kunna besluta om den passar, det är väldigt bra att få hjälp av kunniga personer! :)

Lycka till!

// Matilda

Min kompis känner en tjej som hade en prestige på sin häst och den var för svängd/djup i bommen och gjorde att hästen fick en ryggskada. Själv tycker jag att Prestige sadlarna är väldigt snygga men efter att man har hört vad den kan orsaka så håller men sig lite åt "sidan" från den.

Men som sagt om du får hjälp av din tränare så kommer nog h*n kunna besluta om den passar, det är väldigt bra att få hjälp av kunniga personer! :)

Lycka till!

// Matilda

Vad har du hört att de kan orsaka? :confused: Jag har då aldrig hört något negativt på det viset om prestige. ALLA sadlar som ligger fel på hästen kan orsaka skador, det behöver inte ha med märket på sadeln att göra.

Vad har du hört att de kan orsaka? :confused: Jag har då aldrig hört något negativt på det viset om prestige. ALLA sadlar som ligger fel på hästen kan orsaka skador, det behöver inte ha med märket på sadeln att göra.

Nej precis det är det jag menar. Den hästen var för rak i ryggen och då ska man inte ha den sortens sadel, även om det var en utbildad "sadelpassare" som hade kollat om den låg bra och rekomenderade den.

våran ridskola ha en prestige, vet ite vilken modell. Men den har legat bra på de flesta hästar där :)

prova den i torsdags o den passa inte :( så de blir till o leta vidare ...

jag ska prova en sån sadel ikväll på 3 hästar :p
hoppas att alla 3 kan ha samma sadel men sån tur har man väl inte ;)

aaa, hoppas dom passar :D... jag tyckte själv att bossorna va "små" & bananformade ;)

Jag ska själv köpa en GS och min häst har en äkta "sälrygg" , alla prestiger jag provat har vickat som en gungbräda på ryggen, men inte den som vi ska köpa nu då. GS, 17" 34 bomvidd. Vet att den är två år, är det den nyare modellen hade det inte förvånat mig!

Köp den inte! Det är den mest obekväma sadel jag suttit i. Hal och dåligt läder!

jag tyckte den jag prova såg helt okej ut, även i lädret.

jag har haft tre o ingen har haft dåligt läder. Jag har inte upplevt dem som hala heller, sitter man bra i sadeln så är det inga problem.

Köp den inte! Det är den mest obekväma sadel jag suttit i. Hal och dåligt läder!

Kan bara hålla med, urk för den sadeln. SKulle hellre välja ett annat märke isåfall. ÄR bara prestige lite dyrare sadlar som är nått att ha tyvärr:smirk:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har verkligen ingen koll på det här med sadlar så jag provar här. Har precis köpt en d-ponny och fick med en Prestige Golden Star som...
Svar
7
· Visningar
1 310
Utrustning Hej, Jag har haft problem med att hitta sadel till min häst trots fyra sadelprovare som varit ute och rekommenderat olika sadlar. Han...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 888
Senast: domesticus
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar