Prestationsstam halvblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Betsy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 467
Sv: Prestationsstam halvblod?

Ankiesen skrev:
Måste bara få "skryta" lite. Har ett sto i familj 40 undan Jordwiwa hon heter Dunört. Har alltid fascinerats av deras vackra namn!

:love:
Dunört råkar vara ett av mina favoritnamn inom (40)-familjen.
Finns nämligen en annan Dunört, som är barnbarn till stoet Jerikoros 12496.
Hon (Jerikoros alltså) och Praktnejlika 12497 var de två första hästarna inom familjen jag stötte på först. Det blir inte sämre av att Praktnejlikas son Lotus senare stod som privathäst i mitt stall.

Sorry, kunde inte låta bli! :smirk:
Skulle aldrig ha nämnt (40)-familjen, har en viss förmåga att komma bort från ämnet då. ;) :D

Och nu har också du fått mig helt fascinerad av familjen och deras otroligt fina namn :p :D

Finns ännu fler blomnamn ;) :D

(40)-familjen är en av "mina" familjer jag försökt/försöker hitta alla hästar i.
Jag har hittills hittat 934 hästar och av dessa har jag namnen på 544 stycken! Vet inte hur många blomnamn det finns av dessa, men en hel del.
Vad sägs om bl.a.:
Nattskatta, Vildros, Tussilago, Jordrök, Jungfruros, Jungfrulin, Nejlika, Edelweiss, Rödklint, Rödplister, Fjällbrud, Mandelblom och Nordisk Stormhatt. Med flera.

Det kan ses som löjliga namn (jag vet att Görel stött på den attityden), men får man bara förklara varför hästen heter så så brukar de flesta tycka att det är rätt häftigt. :D

Okej, nu tror jag att jag har "svamlat" färdigt! Jag sa ju att jag aldrig skulle ha nämnt (40)-familjen. :angel: :D

Åh, Mandelblom var finast :love:

Ja det är ju häftigt när man vet varför! Tycker de känns så traditionella och svenska, vilket känns rätt uppfriskande bland alla engelska "coola" namn som finns numera ;-)

Återigen :bow: :bow: :bow:
Skönt att några håller med mig efter den offentliga avrättningen på mina åsikter om Blue Talk

:banana:

Görel skrev:
Jag håller med dig om att många hingstägare inte marknadsför sin hingst ordentligt! För mig som stoägare är inte flashiga färgbilder och foldrar god marknadsföring, jag är intresserad av hingstar jag sett på tävlingsbanorna och vars avkommor också gjort bra ifrån sig där. Tyvärr har jag insett att många inte alls resonerar som jag, varför fick annars t ex Imperator eller Bobby så få ston? Båda är hingstar som deltagit i OS och som har prestationer i flera generationer i stammen!

Imperator var väl helt enkelt också duktig i fel gren? Syskonen håvade in dressyrmedaljer men om jag minns rätt så skolades han om till hopphäst för att han inte funkade på dressyrbanan. Det fanns ju en bunt andra Gasparihingstar att välja på om man villa avla dressyrhästar... (Herkules hade väl rätt många ston?) Var han dessutom inte rätt liten eller blandar jag ihop honom med någon annan av Peters hopphingstar?

Jag kommer faktiskt inte ihåg hur stor Imperator var, men han gjorde inget litet intryck. Du tänker kanske på Artist, som är 161 cm? (Atrists mormor var f ö helsyster med Imperator :) )

Tog bara Imperator som exempel på en internationellt framgångsrik sporthingst som inte fick särskilt många ston.

Appropå häftiga namn så gillar jag Pelargon efter Pentagon. :D Kul namnlek! Undan Linnéa förresten.

Var spekulant på honom som fölunge innan han exporterades, men jag ville ju ha ett sto...

/C

Cyllene skrev:
Appropå häftiga namn så gillar jag Pelargon efter Pentagon. :D Kul namnlek! Undan Linnéa förresten.
/C

Pelargons tre år äldre bror heter Tulipanaros (e Turban Rose) - undrar vad han kallas?

OK :)
Hade inte tillgång till någon stambok på jobbet...

Men jag såg honom både tävla och på hingstvisning, och minns honom inte alls som liten.

Måste nog hålla med där, har heller aldrig uppfattat honom som liten så jag blev lite lång i näsan när jag kollade stamboken.

Min häst är e Trofé, trevligare och bättre dressyr häst har jag aldrig suttit på, är glad att jag hitta denna hästen.

Landgraf, Cor de la Bryere och Nimmberdor blod är också säkra kort när det gäller hoppning. Nu ligger de ju lite längre bak hos dagens hingstar...

Donnerhall, Weltmeyer och Rubenstein blod är väl rätt säkert på dressyrsidan.

Och ingen av stammarna var direkt svensk :crazy:

Wilma har Donnerhall i sig så lite säker måste hon vara då. ;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 769
Hundavel & Ras Jag undrar om det är fler än jägarna som har märkt av den stora debatten kring räv-sm? Började med många missförstånd vad det var i... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 568
Senast: dender
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det... 2
Svar
21
· Visningar
2 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka