Att det förkommer hot mot dem som startar prov och företag som sponsrar tycker jag är hemskt.
Men det som ändå är absolut jävligast när det gäller hot mot jägare är när aktivister (eller vilka nötter det nu är) går på eftersöksekipage, vem ska ta hand om trafikskadat vilt har dom tänkt sej? Hur kan dom få ihop det med etik och moral att låta trafikskadat vilt ligga och sprattla ihjäl sej i skogen?
Ingen jägare går ut för sitt höga nöjes skull mitt i natten för att avliva djur som ligger svårt skadat. Det är en tjänst ekipaget utför till samhället och polisen som inte har resurser att göra det. Vem som helst varken klarar eller vill avliva ett djur och då är det tur att jägarna tar rätt på det.
Jag försvarar absolut inte hot mot, eller skadegörelse mot eftersöksekipage, jag har heller inget emot jakt, ekker ens mot viltvård men...
Det skulle behövas färre eftersök överhuvudtaget, om det var mindre viltstammar av klövvilt.
På vissa håll finns (lokalt) extremt uppblåsta stammar av i synnerhet vildsvin och dovhjort.
Anledningen till att stammar av vissa klövvilt är extremt stora lokalt, är i grunden "avarter på jakt", i synnerhet avarten utfodring (till skillnad mot stödfodring vid svår vinter, eller klokt anordnad åteljakt med spridare), för att ha en stor stam, avsedd för för att kunna sälja jakt för dyra pengar, där man i stort sett garanterar att vilt kommer inom skotthåll.
Viltvård är för alldeles för många synonymt med att maximera det "intressanta" viltet, inte med att ha "lagom mycket" vilt.
Lagom mycket vilt är stammar när det finns viltstammar där det finns ett måttligt överskott så att man kan jaga (men långt ifrån hitta något varje gång) , men som är så små, så att antalet viltolyckor ligger på en låg nivå, och så att varken jord. eller skogsbruk tar annat än marginell skada.
2016 års kostnad i vårt jordbruk för stora dovvilt och vildsvinstammar, har jag räknat upp till 25.000 kronor. Skogen har klarat sig hyggligt, eftersom vi inte råkar ha några nyplanterade ytor, har en hel del lövskog och blandskog, och låter älgbetade ungtallar stå kvar.
Kalkylen ser ut så här:
15.000 kronor i rena skördeförluster (avbetade vallar av i synnerhet dovhjort, mest av andraskörden)
7.000 kronor för omläggning en vall i förtid (2 år istället för 5 år) p.g.a. grisbök.
3.000 kronor för att köra gräsharv och manuellt vända tillbaka torvor efter grisbök.