Nu var det väl inte eventet i sig dom sponsrade utan arrangerande klubb?

Jo, vad jag förstått så skulle de sponsra själva eventet men drog sig ur efter att folk och djurrättsorganisationer kritiserat dem. Stödet till stövarklubben och andra rasklubbar kommer dock att finnas kvar.

Jag har inte hängt med i debatten om Räv-SM, jag har inte orkat sätta mig in i den så jag tycker varken bu eller bä i sakfrågan.

Däremot tycker jag att det var rätt vidrigt när jägarkåren för inte så länge sedan först lobbade så hårt att Granngården bröt ett tänkt samarbete med Djurskyddet där de skulle stödja deras katthemsverksamhet, sedan fick även Evidensia att avsluta samarbetet med Djurskyddet. Rena lögner spreds, t ex att Djurskyddet skulle vara helt mot all form av jakt.

Så lite kan jag känna: what goes around, comes around.

Tack för att du skrev det. Jaktlobbyn är inte van vid att bli "besegrade", nu får de känna hur det känns.

Sedan är jag i sak inte emot att jaktprov utförs under kontrollerade (och etiskt försvarbara) former. Här tror jag att Agria brast i konsekvensanalys, eller möjligen brast det i hela kommunikationskedjan för Agria verkade inte veta riktigt vad det för tävling de sponsrade.

Alltså folk får tycka va f*n dom vill OM dom framför sina åsikter på rätt sätt- att hota folk, förstöra människor bilar och prova förstöra ett SM under pågående tävlingar ÄR INTE OKEJ oavsett vad det handlar om.

Alltså folk får tycka va f*n dom vill OM dom framför sina åsikter på rätt sätt- att hota folk, förstöra människor bilar och prova förstöra ett SM under pågående tävlingar ÄR INTE OKEJ oavsett vad det handlar om.
Absolut inte, men jägarförbundet med dess medlemmar är av samma skrot och korn så de kan ju ta varandra i hand och försöka ta sina medlemmar i kragen och förklara för dem hur man uppför sig. Ingen ska hota någon annan, ingen ska skära sönder däck eller riskera att få sina däck sönderskurna, ingen ska behöva ta emot näthat eller fysiska trakasserier riktat mot dem och/eller deras familjer och ingen ska heller behöva bli en måltavla(!) politiskt.

Bägge parter behöver städa upp i sina egna led, för röta finns det i bägge läger. :cautious:

Absolut inte, men jägarförbundet med dess medlemmar är av samma skrot och korn så de kan ju ta varandra i hand och försöka ta sina medlemmar i kragen och förklara för dem hur man uppför sig. Ingen ska hota någon annan, ingen ska skära sönder däck eller riskera att få sina däck sönderskurna, ingen ska behöva ta emot näthat eller fysiska trakasserier riktat mot dem och/eller deras familjer och ingen ska heller behöva bli en måltavla(!) politiskt.

Bägge parter behöver städa upp i sina egna led, för röta finns det i bägge läger. :cautious:

Är inte Jägarförbundets medlemmar "Folk"? Som jag skrev så får FOLK ha va åsikt dom vill om de framförs på rätt sätt.

Jag tror att vi är rätt överens, jag ogillar överlag när sponsorer viker sig för den här typen av påtryckningar. Man vet väl i rimlighetens namn vilka man har ett samarbete med, vad de står för och vilken typ av verksamhet man stöttar. Kan man inte stå för det borde man inte gått in i samarbetet till att börja med.

Japp :)

Det känns ju som att det här har gått lite överstyr...

"Under de pågående tävlingarna i Räv-SM på Gotland har en konflikt blossat upp mellan de tävlingsdeltagande jägarna och djurrättsaktivister.

Under dagens tävlingar har polisen larmats till en av tävlingsplatserna då några jägare ska ha känt sig förföljda av maskerade aktivister. Enligt polisen finns två patruller på plats i området.

– Någon från Räv-SM har känt sig förföljda av minst tre personer i en bil. När man närmat sig så har personerna dragit upp huvor för ansiktet, säger Thomas Rasch, stationsbefäl hos polisen i Visby.

Enligt polisen så ska också ett antal fordon som tillhör jägare fått däcken tömda på luft under natten till fredagen."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/brak

Det känns ju som att det här har gått lite överstyr...

"Under de pågående tävlingarna i Räv-SM på Gotland har en konflikt blossat upp mellan de tävlingsdeltagande jägarna och djurrättsaktivister.

Under dagens tävlingar har polisen larmats till en av tävlingsplatserna då några jägare ska ha känt sig förföljda av maskerade aktivister. Enligt polisen finns två patruller på plats i området.

– Någon från Räv-SM har känt sig förföljda av minst tre personer i en bil. När man närmat sig så har personerna dragit upp huvor för ansiktet, säger Thomas Rasch, stationsbefäl hos polisen i Visby.

Enligt polisen så ska också ett antal fordon som tillhör jägare fått däcken tömda på luft under natten till fredagen."

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/brak

:mad:

Oavsett vad man tycker om jaktformen och Räv-SM är den här typen av beteende helt förkastligt. Idioter!

Är inte Jägarförbundets medlemmar "Folk"? Som jag skrev så får FOLK ha va åsikt dom vill om de framförs på rätt sätt.
Då läste jag ditt inlägg fel för jag tolkade hela ditt inlägg och "förstöra SM" som riktat enbart mot djurättsaktivisterna.

• Gilla
Reactions: Is
Enligt jaktjournalen så har aktivister idag stört en tävlande genom att omringa hunden och tuta i mistlurar. Tydligen så vart hunden skrämd och avbröt drevet och återkom till föraren. Har lite svårt att förstå syftet att försöka skrämma hunden? Att släppa ut luft ur bildäck påverkar ju inget djur men att aktivt omringa en hund i arbete och blåsa i mistlurar, förstår man inte att det kan verka obehagligt både för hund och övrigt vilt i skogen?

Så oväntat jämförelse, NOT.
Det är tyvärr ofta så att man inte ser skillnad mellan djurhantering av tamdjur o jakt på vilda djur.
:banghead:
Nu är det väl inte min åsikt att det är samma sak, utan bara ett konstaterande att det finns de inom dessa led som inte heller tycker vallning är okej. Precis som det finns vissa i de leden som inte tycker det är ok att ha tamdjur över huvud taget

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka