Prestationsstam halvblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Betsy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 3 467

Betsy

Trådstartare
Här kommer en nyfiken Islandshästryttare :-)

Nu undrar jag
*vad är en riktig prestationsstam för er? Jag har läst lite i avelstrådarna om hingstnedärvning m.m. och t.ex. ni i "Trofé´, Kadrilj och Harras-tråden" skrevs det att hästen nog blir en trevlig kompis men ingen häst med stor kapacitet... Så nu undrar jag vilka stammar ni skulle förvänta er en stor kapacitet av, sen vet jag ju att avel är ett lotteri men nu pratar vi helt krast teoretiskt :-)

*vilka hingstar har bra förärvningsegenskaper i dressyr respektive hoppning? läste t.ex. i Briar tråden att några tyckte han själv var mest en lyckad slump, så vilka hingstar skulle ni använda för att få fram BRA dressyr och hopphästar?

Nu tänker jag inte på avel för att få fram en mysig kompis att tävla klubbtävlingar med utan är mest nyfiken på att försöka få fram så bra hästar som möjligt...

Sv: Prestationsstam halvblod?

aha, ja det kunde jag nästan tänka mig... han verkar finnas bakom många hopphästar!

Landgraf, Cor de la Bryere och Nimmberdor blod är också säkra kort när det gäller hoppning. Nu ligger de ju lite längre bak hos dagens hingstar...

Donnerhall, Weltmeyer och Rubenstein blod är väl rätt säkert på dressyrsidan.

Och ingen av stammarna var direkt svensk :crazy:

Snackar man halvblod och vilka hingstar som betytt mycket för svensk avel så måste man nämna importerna Cortez, Robin z och längre tillbaka Utrillo. Dessa har betytt väldigt mycket för svensk avel.
Att de sedan är importer spelar väl kanske inte så stor roll då man får räkna dem som förädlare.
Det skrämmande i dagsläget är att importhingstarna, oavsett stam och prestationer bakom dem, överlag får så många ston och att de i många fall absolut inte är det bästa som finns på marknaden. Därmed får man även många sådana kommentarer att ex Trofé enbart kan lämna ridskolehästar

Men en prestationsindivid i mina ögon är en häst som har en gedigen antavla där prestation återkommer gång på gång, finns det inte egenprestationer hos individen kanske man kan finna att en viss hingst eller märr gång på¨gång dyker upp bakom andra hästar som visat sig vara högpresterande. Prestationerna bör vara i svår klass för att riktigt räknas.

Ett problem är väl att de gamla svenska hingstarna knappast tävlades alls. Man får titta på deras avkommor istället.

Jag som mest är intresserad av stosidan av halvblodsaveln skulle alla gånger köpa en häst som kommer från stofamilj (40) - dvs den stofamilj bl.a. Ajax, Rote Boldt och Corrado WL tillhör.
Av de 934 hästar jag känner till från den familjen är åtminstone 104 tävlingshästar av något slag.
Utöver tävlingshästarna är familjen även känd för sina blomnamn - Daggkåpa, Jungfrubär (hopp Msv), Löjtnantshjärta (hingst i Norge, hopp Msv även han) osv.
Hingsten Kadett 572 hette ursprungligen Jordgubbe! :D (det var innan Flyinge köpte honom). Det står i "Gamla tiders ädla hingstar" att Flyinge förväntade sig mycket av honom, tyvärr dog han 1979 fem år gammal (2 år i avel).

En annan stofamilj som givit ypperliga tävlingshästar är (46) (mest hopphästar om jag inte minns fel). Finns med all säkerhet flera, men de här två stofamiljerna är de jag kommer på utan att kolla i böckerna. :)
Det är dessutom två av mina favorit-stofamiljer... ;)

Jag håller med Roslagen 100%.

Jag skrev det du citerade ang. Trofé.
Så även gällande Briar, som jag fortfarande anser är sprungen ur hoppblod och lämnar avkommor som i mina ögon är mer hopphästar än dressyrhästar.

Det jag utgår från när jag tänker prestation är, precis som Roslagen skrev, återkommande prestation och säker förärvning i flera led i en stamtavla gällande både fädernet OCH MÖDERNET.

En känsla jag har är att hingstarna i Sverige får dra ett tugnt lass då vi inte direkt avlar på ston som dels själva har diplom och karriär men inte heller stolinjen de tillhör?

Sedan beror det lite på vad man menar med "prestation", för mig är det när hästen har kapacitet över msv.

Instämmer helt!

Jag är intresserad av hingstar som kommer ur gamla svenska stammar med prestation i generation efter generation. Feliciano t ex har visserligen en importerad pappa och morfar (Irco Marco - Utrillo) men kommer ur gamla Flyingefamiljen (F.2) och har en pappa och en mamma, samt helsyster, som gått svår hoppning precis som han själv. Har för mig att mormor också tävlades.

Vid bruksprovet för något år sedan godkändes en 20 hingstar, och ingen var svenskfödd! Jag tycker att det är en sorglig utveckling att man inte tar tillvara de gamla svenska prestationsstammarna som producerat tävlingshästar i generation efter generation. (40) som sussisus tar upp är ett gott exempel precis som Pihledalsfamiljen som jag har för mig är (46) som fanns hos samma uppfödare i över 40 år och producerade flera OS-deltagare bl a.

sussisus skrev:
Jag som mest är intresserad av stosidan av halvblodsaveln skulle alla gånger köpa en häst som kommer från stofamilj (40)Utöver tävlingshästarna är familjen även känd för sina blomnamn - Daggkåpa, Jungfrubär (hopp Msv), Löjtnantshjärta (hingst i Norge, hopp Msv även han) osv.
Måste bara få "skryta" lite. Har ett sto i familj 40 undan Jordwiwa hon heter Dunört. Har alltid fascinerats av deras vackra namn!

"Jag tycker att det är en sorglig utveckling att man inte tar tillvara de gamla svenska prestationsstammarna som producerat tävlingshästar i generation efter generation."

Men det är väl ingen medveten "rasism" utan beror väl helt enkelt på att vi inte får fram några bra indivder ur de svenska stammarna alternativt inte visar de bra individerna på bruks?
Det är inte helt omöjligt att det står en och annan bprtglömd pärla
med hovskägg och örontoffsar som inte blivit igenkänd som pärla utan blev kastrerad innan ägarna ens fantiserat om bruks.

En annan sak som inte verkat klarna
är att aveln numer är en bransch i affärsvärlden. Eftersom gemene man inte sitter och granskar stammar, prestationer och särskilt kompatibla linjer så gäller det att MARKNADSFÖRA och MERITERA (=tävla) sin hingst..och sto givetvis.

Svenska hingsthållare gör samma misstag som svensk industri... när det blåser kallt så drar de ner på investeringar.
Marknadsföring kostar men bra marknadsföring är lönande om du har en bra produkt.
Om du vet att du har en bra hingst - tala om det för omvärlden - om inte hingstägaren bryr sig kan h*n
inte begära att andra skall göra det heller.

En bra bit på väg är att skaffa en BRA hemsida med bilder och videsnuttar - på produkten (hingsten) avkommor och deras resultat osv.

Bara en så enkel sak som att ALDRIG visa upp hästen i ett skick annat än TIPP TOPP, vare sig på kort eller film (får rysningar när jag tittar i hingstkatalogen - är det samma fotograf som tar annonsbilderna i ridsport?).
Proffessionellt ut i fingerspetsarna. Välklippt, pälsglans, muskulöst och gott hull, vita voljockar och vita benlindor. Yster i blicken och full skärpa osv!

Det finns massor att göra när det gäller marknadsföringen av de svenska hingstarna!

Hårdare marknadsföring och ett aktivt tävlande är den röda tråden.

Jag tror inte att det är någon medveten rasrism, jag tror att det främst beror på okunnighet. När Robin Z och Cortez kom till Sverige vart de på modet, nu är det Quite Easy som får de flesta stona.

Jag tror att många hingstar inte kommer fram till premiering eftersom det är ett sådant stort besvär och stora kostnader. Deras uppfödare/ägare är inte intresserad av en avelshingst utan vill ha en tävlingshäst.

Jag vill inte se hingstar med pälsglans och vita benlindor, eller rakade mular, jag vill se hingstar uppställda rakt upp och ned med resning i kroppen och liv i ögonen! Lindar man benen på dem undrar jag vad som döljs under lindorna, och pälsglansen misstänker jag är till för att dra ögonen från hingstens skavanker. Däremot vill jag förstås se en välryktad hingst! Helst vill jag att hingsten inte ska ha något på huvudet, utan fotas helt naken ;)

Jag tror du förstår vad jag menar med vita lindor osv - helt enkelt att man skall framhäva hingsten och inte dölja ev skavanker.....

Jag vill mena att det är bristande marknadsföring..vad är det som gör att visa hingstar blir på "modet"?
Det måste ju börja någonstans.

Om det bara är en fluga att man SKA använda utländska hingstar (vilket jag menar beror på marknadsföring, så måste man lägga ned MER krut på att framhäva våra svenska hingstar...annars är ju loppet kört.

Vad tror du kan rädda de ytterst få svenska linjer som finns kvar.

En annan fundering, vad anser du vara SVENSK hingst?

Har noterat att många resonerar olika, för en del räcker det om hingsten ägs och står i Sverige. För min del brukar det handla om hästar som är svensklinjerade från ca -70talet med kanske någon framstående fadersimport tex Utrillo.

Med svensk hingst menar jag en som är född i Sverige. T ex anser jag att Irco Mena var svensk trots att båda hans föräldrar var utlandsfödda. Däremot anser jag inte att Irco Marco, Utrillo, Heristal, eller om vi ska gå långt bak ;), Humanist som svenska.

Jag håller med dig om att många hingstägare inte marknadsför sin hingst ordentligt! För mig som stoägare är inte flashiga färgbilder och foldrar god marknadsföring, jag är intresserad av hingstar jag sett på tävlingsbanorna och vars avkommor också gjort bra ifrån sig där. Tyvärr har jag insett att många inte alls resonerar som jag, varför fick annars t ex Imperator eller Bobby så få ston? Båda är hingstar som deltagit i OS och som har prestationer i flera generationer i stammen!

Det som kan rädda de blodslinjer som finns kvar måste vara medvetna stoägare som skaffar sig information både om sitt eget sto och om hingsten i generationer bakåt. Tyvärr vet jag inte hur många av oss stoägare som är intresserade av detta :( Känner mig rätt ensam ibland...

Har hört talas om alla de du nämde förutom Cor de la Bryere och Nimmberdor... Kan du ge något exempel på avkommor? Jag är vetgirig :-)

Lustigt det där med importer, varför är det så himla polulärt att använda egentligen? Det är ju en sak om det är en bra häst men om det är som du säger (att man använder de oavsett stam och prestationer och oavsett om de är det bästa på marknaden) så är det oförståeligt tycker jag... Jag vet hur det är inom Islandshästvärlden, där är nya importer väldigt populära och särskilt om de har en läcker färg - vilket innebär att massor av ston kommer till dessa nyimporterade hingstar som man ännu inte hunnit upptäcka om de har eksem eller inte... :crazy:

Jo precis, prestation för mig är det du beskriver, jag var nog lite luddig där!

Aha, intressant med stofamiljer också (stona kommer tyvärr oftast i skymundan ju :()
Har faktiskt läst lite om den stofamiljen (så helt insöad på Islandshästar är jag inte ;)) och de har verkligen fina namn :love:

Okej, hoppas det var okej att jag citerade dig?

Jo precis, det är verkligen hingstarna som drar det tunga lasset! :crazy:

Cor de la Bryere ligger bakom en massa holsteinerhingstar - tex Cortez, Caletto, Calypso, Come Back ja väldigt många av holsteinerhingstarna som börjar på C

Nimmerdor räknas till en av de bästa holländska hingstarna (jag tror att han vart utnämd till hoppförvärvare nummer ett world-wide nångång). Han är pappa till bla. Everest (som verkat i Sverige)och Ahorn, han är far till Highlight (också verksam i Sverige)

Senast ändrad av en moderator:

Heta hopphingstar är Cor de la Bryere, Capitol I, Landgraf, Quidam de Revel bla ligger numer ofta minst i andra led men genomgående är intressanta hopphingstar holsteiner av exemplen är alla detta utom Quidam som är SF.
Det är ju inte bara i Sverige dessa är "heta" utan detta gäller i hela världen. Fördelen med att avla på dessa hingstar är ju att de är välkända överallt och därav är avkommerna även mkt mer lättsålda för export.

En annan anledning till att många lägger import hingstar på sina ston tror jag är att de är oftast av en lättare modell än våra svenskfödda vilket behövs för att lätta upp den gamla typen av halvblodsston som nog till stor del fortfarande utgör vårt avelsmaterial här. Och då det nu är den "internationella" modellen på häst som är efterfrågad av tävlingsryttare idag så försöker man få fram den genom att lätta upp med importhingstarna.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 769
Hundavel & Ras Jag undrar om det är fler än jägarna som har märkt av den stora debatten kring räv-sm? Började med många missförstånd vad det var i... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 568
Senast: dender
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
751
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Börjar med att be om ursäkt om jag gör några fel då det här är mitt första inlägg :) Har läst många gamla trådar och vet att det... 2
Svar
21
· Visningar
2 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hull..?
  • SSHL loppisar
Tillbaka