prestationshäst efter fång?

ameo

Trådstartare
Moderator
Ni som har hästar/ponnyer som har haft fång, hur har det gått för dem efteråt? Finns det hästar som tävlat som tidigare efter att de haft ett rejält fånganfall? rent teoretiskt borde det inte vara några stora problem, men hur är det i verkligheten?

Mitt halvblodssto hade fång både förra våren/försommaren och i år. Jag funderar på om det är lönt att ens tänka tanken att sätta igång henne för träning och ev tävling? (har en kompis som gärna vill låna henne)

Sv: prestationshäst efter fång?

Jag har haft en irländare sedan han var 2 år. (Nu har han flyttat till Schwiez.) Han har tävlats mycket genom åren, vid tolv år fick han fång på sen sommaren första gången, jag upptäckte det redan samma dag så vi satte in behandling direkt. Han fick boxvila sedan körde vi ingång honom som vanligt igen.
Sommaren efter fick han fång igen då inte en lika illa variant. Boxvila sedan körde vi i gång honom med träning och tävling. Sedan fånget har han inte fått gå på sommarbete eller i hagar med mycket gräs. Det är det enda, idag är han 16 år och är piggare än någonsin.
Jag tycker (även min vetrinär) att så länge inte hästen är jätte halt och hovbenet har roterat efter att fånganfall är det bara att köra som vanligt. Har hovbenet roterat är det inte mycket att göra. Men sånt kan man se på en röntgen. Men är hästen nu frisk och rör sig bra tror inte jag att det är några problem. Så har iallafall jag gjort med min fång häst. Lycka till!

Jag läste ett examensarbete på hippocampus om det som en veterinärstudent hade skrivit. De flesta av de stora hästarna som hade fått fång kunde gå tillbaka till ett aktivt liv. Bland ponnyerna var det ett lägre procentantal, men hon hade en förklaring till det att det kan bero på att det ofta är barn som håller på med ponnyer, och att uppföljningen kanske inte hålls lika hårt på som för ett tävlande halvblod. Kommer inte ihåg allt som stod där, men går du in på hippocampus och söker i deras bibliotek på fång så hittar du den. den är från 2004, så undersökningen är ju ganska färsk.

tack! ska kika där!

Och fler erfarenheter emottages tackamt också!

(mitt sto var rejält illa däran (med ständig veterinärkontakt) i några veckor innan hon fölade :cry:, men tack och lov vände tvärt efter fölningen. hovbenen är roterade, men inte jättemycket. fast det är ju inte det enda problemet, för vävnaden i hovarna tar ju också stryk vid anfallen, ännu mer om det är rejäla anfall och DET är ju ett stort problem, eftersom det inte syns på något sätt utifrån)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 772
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 501
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Secret Santa 2024