Present till vårdboende?

Görel

Trådstartare
Moderator
Min pappa som gick bort härom dagen bodde sina sista år på ett demensboende som tog så oerhört väl hand om honom. Min syster och jag skulle på något sätt vilja visa vår uppskattning men vi vet inte hur. Man får ju inte ge pengar till hans kontaktperson, blommor känns lite fjuttigt. Bjuda på fika är det vi kan komma på men vi tar gärna emot andra förslag.

Jag bjöd min morfars avdelning på S:t Göran på finfika när morfar gick bort. Stackarna hade ju haft hela vår släkt hängande där en vecka, men varit gudomliga mot oss. Ett fint tackkort passade jag på att lämna med om någon som hjälpt honom kanske inte jobbade när jag kom förbi. Såg också till att allergianpassa så det var inga nötter, och en tårta som var gluten- och laktosfri...

Min pappa som gick bort härom dagen bodde sina sista år på ett demensboende som tog så oerhört väl hand om honom. Min syster och jag skulle på något sätt vilja visa vår uppskattning men vi vet inte hur. Man får ju inte ge pengar till hans kontaktperson, blommor känns lite fjuttigt. Bjuda på fika är det vi kan komma på men vi tar gärna emot andra förslag.
Vi har gett personalen en korg med lite olika saker där var och en kan ta det som passar dem bäst, exempelvis handkräm, lite lyxigare praliner, ansiktskräm osv. Klar fördel att svägerskan jobbar på apotek och vet vad som säljs bra av till vårdpersonal. Vi skickade även upp en korg nu med lite sånt, underbar personal som sliter halvt ihjäl sig nu under den här krisen. :heart
Vi brukar alltså ge till jul istället för chokladaskar eller liknande, de fikar ju typ hela tiden där så personalen brukar försöka banta mest hela tiden. ;) Svärmor lever än så länge och har bott på boendet snart 10 år så vi känner personalen väldigt väl vid det här laget. De som arbetar närmast svärmor skickar lite bilder nu och då på svärmor när de gör saker nu när vi inte får hälsa på alls.

Jag beklagar din fars bortgång. Det jag vet har blivit lämnat till våra boenden är fika, tårta och presentkorgar med smått och gott (att äta alltså). Får ju ha i åtanke att det inte får ses som muta, även om din far nu är avliden.

Jag vet förresten någon som bjöd hela avdelningen (både boende och personal) på pizzakväll!

Är det speciellt till kontaktpersonen eller hela avdelningen?

Jag var lika villrådig som du när min far gick bort. Till slut så blev det presentpåsar med smått och gott i; god choklad, någon rolig dricka, te, kaffe, hembakat fröknäcke och en liten burk med torkad kiwi. Alla fast anställda fick varsin påse och jag lämnade också några extra för timanställda, vikarier som var där tillfälligt.

När mormor gick bort så fick avdelningen pengar av oss som de skulle köpa smörgåstårta för till ett APT. Så de pengarna fick avd chefen.

Jag beklagar sorgen <3

Grejen är ju att man inte får ge till specifik personal utan isåfall till hela personalen på avdelningen. När svärmor dog ordnades smörgåstårta till personalen.

Jag fick ett brev en gång av en anhörig där den hade skrivit ner vad de tyckte om personalen/avdelningen. De hade även skrivit ner lite av deras pappas kommentarer om oss som jobbade där. Det var verkligen fint formulerat och jag blev väldigt glad. En korg med fika/godis/smågrejer minns man ju knappt... och helt ärligt så var det inte speciellt uppskattat av personalen heller.

Tack för input!

Vi känner ju till reglerna, det är därför vi behöver idéer. Vi vill väl men känner oss villrådiga.

@Görel Jag beklagar sorgen.

Säger som flera andra att fikar gör vi hela tiden (jag jobbar på ett demensboende), så sånt hade drunknat i mängden, fast det är en fin gest.

En annan idé vore kanske någon liten tavla eller någon prydnad att hänga upp någonstans (om sånt är möjligt på den avdelningen). Det blir något man minns vem som gav den och som man ser varje dag.
Kanske om din pappa jobbat med eller tyckt om något specifikt, så något sånt motiv eller sån grej? Eller något från en lokal hantverkare?

Ett annat alternativ kanske någon/några lite finare böcker (alltså med små avsnitt liksom)/tidningar att ha i rast-rummet för personalen?

Tack för input!

Vi känner ju till reglerna, det är därför vi behöver idéer. Vi vill väl men känner oss villrådiga.
Min sambo låg inne länge över påsk förrförra året, så jag köpte en enorm salladsskål i trä, och fyllde den med påskgodis, frukt, dadlar, kort med en dikt om hur uppskattade de är, kex etc (lite av varje så alla skulle kunna hitta något de gillade) det blev mycket uppskattat, och de blev väldigt rörda.

Jag jobbar inom vården och har fått presenter någon gång. Oftast choklad eller en blomma. Egentligen ska vi ju inte ta emot det, men oftast känns det väldigt oartigt att inte göra det när det inte handlar om pengar utan en liten blomma, men det jag uppskattar allra mest är faktiskt när jag fått ett kort med en fin, personlig hälsning.

Jag tänker idén om att köpa fika/frukt eller likande till ett apt är bra, eller en korg med blandade presenter eller kanske varsin biocheck (med lång utgångsdatum) eller presentkort på en pocketbok till var och en?

Beklagar er förlust :heart

Tänk på att ni får enbart ge sådant som alla i hela persongruppen kan dela på. Det får alltså inte vara personliga gåvor. Räknas som bestickning.
Att köpa en smörgåstårta till personalen, eller stor chokladask är typ det som är lagligt.

/Lizzie

Bättre att betala till butiken för en beställning som sedan finns för avhämtning.
Pengar direkt till en anställd är känsligt.
Kan vara svårt eftersom anhöriga oftast inte vet om när de har sina möten. Som sagt så fick avd chefen pengarna som gick till personalens kaffekassa.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 637
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 737
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 841
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31