Present till nyblivna föräldrar

Wingates

Trådstartare
En nära vän till mig fick en liten dotter natten till igår och jag insåg att det är kanske lämpligt att köpa någon form av present?
Vill i första hand ha förslag på present till barnet, föräldrarna kan jag nog klura ut själv. Jag vet att de har en hel del barnkläder - så vad är annars lämpligt att ge? Något fint gosedjur? Jag är ingen barnmänniska själv, så har ingen kunskap alls om detta.
Ös på med tips! Gärna presenter som kan vara med länge.

Var i samma sits för ett tag sen när en kompis fick barn och jag hade aldrig köpt någon present tidigare. Mamma tipsade mig då om att hon brukar köpa ex. ett plagg i större storlek, som de kan ha senare! Just för att nyblivna föräldrar brukar få så mkt kläder i de mindre storlekarna, så jag köpte så det skulle passa ungefär när hon var 1 år. Lät som att mamman blev glad iaf! :)

En fin barnbok?

Jag får säga att jag inte var förtjust i att få kläder ... alls. Och så är det fortfarande (mitt barn är fortfarande bebis). Hade något gett mig stora kläder hade jag mest undrat var det var tänkt att jag skulle förvara dem.

@Wingates Det finns tex gipstavlepaket där man kan göra avgjutning av bebisens hand/fot, kul för framtiden. Annars är barnkammarböckerna fina och med sånger/ramsor och illustrationer om det är första barnet och man inte kommer ihåg alla från när man var yngre. Vi fick en filt med sonens namn och födelseuppgifter på som vi uppskattar mycket.

@bollen__ Kläder blir det nog i framtiden, men just nu har de så de klarar sig :)

@Andromedae Det låter inte som en dum idé alls & @Kaktusblomma verkar ju vara inne på samma spår. Dock är min kompis mamma bibliotekarie så risken är att de får en hög av henne ;)

En fin filt! Det används länge här, först att reglera tempen på bebisen, sen för sittskydd ute, mys i vagnen, och sen för att bädda om gosedjur osv.

Den absolut bästa present vi har fått är fårskinnsfäll, otroligt mycket använd och används än idag när de är stora! Men de är rätt dyra så det kanske är om man är flera som går ihop.
Filtar är bra, det finns även handdukar som har liksom en "luva", de är även de användbara och de kan man ibland få broderade med barnets namn eller liknande.

Det vi fick som använts mest hittills är en filt och en liten vetevärmare för barn i form av en groda, sen älskar vi fårskinnet också men det blir en helt annan prislapp på det. (Han är snart 5 månader)

Jag håller med om filt-tipsen :)

Helst en tunnare bomullsfilt som går att använda under både vår/sommar/höst när bebis är liten. Sen kan det bli så att filten blir en snuttefilt/docktäcke när barnet blir äldre.
När dottern var liten använde vi filtar att bädda in henne i istället för extra tjocka/bylsiga kläder, med filtar var det lättare att reglera värmen.

Annars tycker jag att fina barnhanddukar är en bra present, de kommer också användas mycket längre än kläder.

Kläder tycker jag är svårt att få, de är dyra och passar bara korta perioder när de är så små. Nej filtar är bäst :)

Var köper man fina filtar i bra material? Jag är som sagt helt novis till det här med barnpresenter :)
En fin filt & en bok (ev ett litet gosedjur) är isf planen till lillungen :)

Den present vi använt överlägset mest till sonen som är 10 veckor är en filt från polarn och pyret! Också fina sängkläder till spjälsängen används flitigt, men det beror ju på om bebis sover i egen säng eller inte...

Håller med flera om att kläder i stora storlekar går bort, vi har fått så mycket att jag inte ens har koll på allt. Kommer sluta med att jag hittar dem i lådan när de är för små...

En mobil till vagn/säng är en annan sak som uppskattas av bebis här hemma.

Där bebiskläder säljs t.ex. KappAhl, Lindex och HM finns det filtar, men de finaste filtarna finns där de finaste kläderna säljs på nätet. Jag tycker Kamelont Design och Villervalla har de finaste kläder och där finns också filtar.

Var köper man fina filtar i bra material? Jag är som sagt helt novis till det här med barnpresenter :)
En fin filt & en bok (ev ett litet gosedjur) är isf planen till lillungen :)
Klippan och Polarn o Pyret har de finaste filtarna tycker jag.

Jag blev gladast över inredningsdetaljer till barnrummet! Min son fick t.ex. en liten stol och min dotter en rolig bokhylla. Och jag har gett bort en doptavla i doppresent till min systerdotter som jag hittade på lia-design.se Funkar ju lika bra som födelsetavla när barnet föds! Sedan tycker jag att det finns så galet söta gosedjur så jag kan oftast inte låta bli att köpa en sådan också, fast det får bebisar ju många av... Sist köpte jag en supergullig giraffe av märket NicoToys (jag tror det var på Lekmer). Just det, en annan sak jag fick när min son föddes var ett presentkort på en fotografering, det uppskattade jag MYCKET! Jag fick köpa till bilderna själv sedan, men det var perfekt att få fotograferingen "gratis". Om det är för dyrt så kan man ju gå ihop med flera. Bilderna från fotografen är i alla fall verkligen någonting som man har kvar hela livet. Ett jättefint minne för barnet även som vuxen!

Senast ändrad:
Mitt absolut hetaste tips är en sovpåse till nyfödda! Min syster fick det i present (inte av mig) när hon fick sin dotter och hon tyckte den var det bästa någonsin. Så när min svägerska fick sin första för en månad sen fick de en sovpåse av oss. Hon visste inte att det fanns ens och nu används den flitigt. Vi köpte den på polarn och pyret.

Det som är så bra med sovpåsar är att babyn inte kan sparka av sig dom och de är öppna nertill, så man kan byta blöja utan att klä av barnet, bara att hasa upp påsen! :)

Jag brukar köpa böcker, eftersom det är jättejätteviktigt att läsa för barn (också små barn). De håller länge också.

Aldrig aldrig gosedjur, eftersom folk tenderar att bli översvämmade med dem. Mest samlar de damm nånstans.

Lakan eller sovkläder brukar jag också köpa, eller fint porslin eller bestick.

Jag tycker inte kläder, det får dom ändå. Något enkelt som lillan kan leka med. Kan vara en slev eller en bunke eller annat som brukar finns i kök men som barnen kanske inte brukar få leka med. Eller så något praktiskt till föräldrarna, något som är lite lyxigare än man skulle köpa själv. På *Länk raderad av moderatorn* finns tex ordentliga slickepottar (att slå med och bita på) och speciella frysformar för barnmat.

Senast ändrad av en moderator:
@Wingates
Min kusin ska få barn om ungefär en månad och det jag går och funderar på är:
- Någon form av mångårig bärbuske/träd. De bor på landet i hus med stor trädgård så jag funderade på att ge kanske en hallonbuske eller kanske till och med ett äppelträd.
- Glasnappflaska (giftfri)
- Bakredskap i ekologiskt trä (min kusin pratade om att de ville ha ett leksaks-kök)
- Lite finare utgåvor av klassiska sagor
Är som sagt fortfarande inte helt säker men det är ungefär i de banorna mina tankar rör sig :)

Liknande trådar

Övr. Barn Vill gärna ge ett par i min närhet någon form av present nu när de nu har blivit föräldrar, men har idétorka! Vad vill en ha, vad är...
Svar
7
· Visningar
1 517
Senast: Eloise
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 142
Senast: cirkus
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 609
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V

Hund, Katt, Andra Djur