Present till kompisar

S

Svanhild

Vad tycker ni är lagom att ge i födelsedagspresent till kompisar som fyller år o bjuder på kalas ur tex dagisgruppen?

Sv: Present till kompisar

jag tycker för max en hundring, tex ett pussel eller kritor och block eller nåt instrument eller nån bok. Jag tycker att man principiellt ska hålla presenterna på en lagom prisnivå så att det inte trissas upp.

Jag lägger mig också runt hundringen, försöker fråga mina barn vad deras kompisar gillar att leka med. Ofta blir det någon mindre legogrej, har även köpt små experimentlådor till flera barn.

Priset varierar mellan 50-100 kr. Jag vägrar att köpa skit - hellre mindre lego än saker som inte håller att ta upp ur paketen - som frigolitplan tex.
Böcker nu när äldste går på mellanstadiet fungerar har också gått hem.

Bra då är det fler som tycker 100 kr är lagom:) Är så rädd för att verka snål:crazy:

Nä men gud, max 100 kr. Om det är kompisar till oss (dvs vi föräldrar är polare) är det en annan sak och vi lägger ned lite mer möda eller pengar på att hitta nåt fint. Men dagiskompisar får nåt litet bara, bara man kommer med en present! Dessutom vet man sällan vad de har hemma och kanske inte har riktigt koll vad de är intresserade av. Jag brukar också försöka att inte köpa stora saker/leksaker, man vet ju hur mkt prylar barn har i sina rum. Jag har flera gånger knatat in på Butterix och köpt nån rolig pryl där. Tex "magisk" jelly eller nån av skämtartiklarna som är av de snällare slaget typ pruttkudde. Billigt, litet och roligt.

Som Ishtar sa, 100 skr är mycket, det blir till bästiskompisarna.
Ofta finns det erbjudanden 3 leksaksbilar för 100:- eller 2 små legogubbar för 50:-. Då brukar jag bunkra lite. Så gör man ett paket med en fin bil och en legogubbe.

Max en 50-lapp tycker jag när barnen är så små att de går på dagis el i lågstadiet. När det gäller kalas så tycker jag att om ens barn vill bjuda 3/4 av barnen i sin grupp, ja då bjuder man hela gruppen. Är det en tjej som däremot bara vill bjuda sina tjej men inte killkompisar el vice versa då är denna "regel" inte lika viktig. Så många barn på dagis o i skolan bryts ned av kalasen som hålls o som dom själva aldrig blir bjudna till.:cry: o ofta handlar det om samma barn hela tiden. Något som jag tyckte inte alltid var så lyckat var att blanda barn från olika sociala grupper där ens barn ingår som dagisgruppen, fritidsintressegruppen, släkt etc. Givetvis behöver det inte bli dåligt men lika gärna kan barnen hålla sig till just "sin grupp" vilket kan försvåra lekar. Är så glad att "kalastiden" är över för den var, måste jag erkänna, ganska jobbig.:crazy: Nu e det party som gäller och som förälder skall man då helst hålla sig undan.:banana:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 147
Senast: Malin_L
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 212
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat