Preoblem med halterna

B

BabieBus

Har ett problem med halterna med hästen, när jag väl gör halten blir hon helt stum i munnen och ställer sig ur form, eller så går hon in i fom men drar sig ur för att sedan efter en stund hitta henne igen. Någon som har något tips på hur jag ska göra så att det bli bra, eftersom att ändå halterna betyder en hel del...:confused:

Sv: Preoblem med halterna

RID in i halten!

Planera halten-förbered hästen och RID in i halten :)

förbered halterna väl, med massor av halvhalter så att du i själva halten kan få hästen tillbaka för sätet så att du kan lätta i handen in i halten

Kanske kan du pröva att göra bara "nästan" halt, dvs när hästen precis ska till att göra halt rider du den framåt igen. Det blir som en kraftig halvhalt, kan man säga. Efter ett antal upprepningar är hästen mer på alerten och framme på bettet vid "nästan-halten" och då är det dags att lägga in en och annan kort halt (dvs stå inte still längre än någon sekund till att börja med). När dessa övningar körts fram och tillbaka ett tag fungerar halterna förhoppningsvis bättre, och börjar de bli sämre igen är det bara att börja om från början. :)

Förbered halten väl. Tag sikte rakt långt fram. Tag ett djupt andetag och andas uuut. Bli tung och HELT avslappnad och förvänta dej att hästen kommer att stå helt stilla. Bli lång i benen och släpp ner din häl ordentligt. Om hästen blir stark och vill gå emot handen så böj den lätt. Om det inte räcker så överdriv böjningen ngt och ta bort den efter hand. Låte hsäten stå HELT stilla i minst 2 sekunder innan du rider vidare. Gör det i början från skritt och när det känns säkert övergå till trav och sedan från galopp. Ja, halterna är viktiga och ger många poäng! Lycka till!:)

Kanske kan du pröva att göra bara "nästan" halt, dvs när hästen precis ska till att göra halt rider du den framåt igen. Det blir som en kraftig halvhalt, kan man säga. Efter ett antal upprepningar är hästen mer på alerten och framme på bettet vid "nästan-halten" och då är det dags att lägga in en och annan kort halt (dvs stå inte still längre än någon sekund till att börja med). När dessa övningar körts fram och tillbaka ett tag fungerar halterna förhoppningsvis bättre, och börjar de bli sämre igen är det bara att börja om från början. :)

Hmm, jag håller inte med alls. Jag menar att detta sätt får hästen att bli orolig i halterna. I halten ska hästen vara avspänd och inte "på bettet". När ditt säte säger halt ska hästen villigt, lydigt och avspänt stanna, förvänta sej ett stopp och inget annat. Inte förrän du ger nya direktiv ska den flytta sej. Variera mellan att göra halt, rygga, halt rygga igen, halt gå fram i skritt, halt, galopp osv. Då får du en uppmärksam och reaktionssnabb häst. Detta gär förstås inte på några dagar utan tar flera månader att träna upp.
:cool:

Har man problem med att hästen slår sig ur form i halterna beror det ofta på att hästen inte bjuder fram ordentligt. Så jag håller med ovanstående talare om att rida mycket övergångar med halter.

Jag menar att detta sätt får hästen att bli orolig i halterna.

Ja, den risken finns ju förstås. Men med min lille häst har detta fungerat utmärkt, kanske för att han är lite bekväm av sig (kanske skulle jag tagit med detta i mitt föregående inlägg). ;)

Olika individer reagerar så himla olika, så man får väl helt enkelt pröva sig fram till den lösning som fungerar bäst. :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, den risken finns ju förstås. Men med min lille häst har detta fungerat utmärkt, kanske för att han är lite bekväm av sig (kanske skulle jag tagit med detta i mitt föregående inlägg). ;)

Olika individer reagerar så himla olika, så man får väl helt enkelt pröva sig fram till den lösning som fungerar bäst. :)

Ja det har du helt rätt i!;)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar