Man kan visa sitt shetlandssto på premiering för att kunna riksstambokföra henne även om hon inte har föl vid sidan. Hon behöver inte ens ha haft föl alls. Det enda är att hon måste vara avelsvärderad (premierad).
Mina treårsston tex är stambokförda...
Förut var det så, att de var tvungna att ha en avkomma vid sidan för att kunna stambokföras och få sitt B. Men nu finns ju inte dessa avelsvärdeklasser längre för stona iaf.
Så visa henne du!
När det gäller bruksprovet så är det frivilligt för shetlandsston. Om man gör det skall det noteras på protokollet, men gör man det inte står det inget om det. Så det är upp till var och en, om man vill att det skall stå att man gjort det och om man orkar släpa med vagn och hela baletten.
Det trista med bruksprovet på sommarpremieringarna är att det ofta är bara "blaj". Man kör ett varv hit och ett varv dit och vips så har man klarat det. Det är så olika på olika platser förstås. Men tills det fått bättre status kommer jag inte att göra det. Det är liksom inget värt om de får bra eller dåliga poäng på ett prov som är löjligt... Tycker jag. Då vill jag hellre ha dem bedömda på treårstest eller kvalitetstävlan, det säger ju oändligt mkt mer om hästens kvalitet.