Premiering av shettis

Shettisar

Trådstartare
Ska premiera mitt sto i sommar och undrar om det är vanligt att de då genomgår bruksprov,körning?
Om så är fallet, vilken fördel är detta för hästen?

Är det en 3 åring ? Man brukar inte göra bruksprov på de små stona, då kan man ju vara med på 3-års testet till hösten i stället :banana:

Nej hon är inne på sitt 6:år.Hon är utställd som 2 åring.
Men jag fick nu tips att premiera henne så hon får sitt rs.Blev lite förvånad när tjejen frågar om hon ska göra bruks prov också.Trodde det var främst för hingstarna.
Men det är inget nödvändigt då.

Har hon föl vid sidan i sommar ? De äldre stona visar man när de fått föl.

Man kan visa sitt shetlandssto på premiering för att kunna riksstambokföra henne även om hon inte har föl vid sidan. Hon behöver inte ens ha haft föl alls. Det enda är att hon måste vara avelsvärderad (premierad).
Mina treårsston tex är stambokförda...

Förut var det så, att de var tvungna att ha en avkomma vid sidan för att kunna stambokföras och få sitt B. Men nu finns ju inte dessa avelsvärdeklasser längre för stona iaf.

Så visa henne du!

När det gäller bruksprovet så är det frivilligt för shetlandsston. Om man gör det skall det noteras på protokollet, men gör man det inte står det inget om det. Så det är upp till var och en, om man vill att det skall stå att man gjort det och om man orkar släpa med vagn och hela baletten.
Det trista med bruksprovet på sommarpremieringarna är att det ofta är bara "blaj". Man kör ett varv hit och ett varv dit och vips så har man klarat det. Det är så olika på olika platser förstås. Men tills det fått bättre status kommer jag inte att göra det. Det är liksom inget värt om de får bra eller dåliga poäng på ett prov som är löjligt... Tycker jag. Då vill jag hellre ha dem bedömda på treårstest eller kvalitetstävlan, det säger ju oändligt mkt mer om hästens kvalitet.

Hej.
Tack så mycket för info. :bow: :bow:Hon ska då bara premieras för att införas i stambok.Körningen bryr jag mig inte om :p

Stona har ju fortfarande avelsvärdeklasser fast de har fått nya namn i stället för B, AB osv så heter de G, GI osv...

Jag vet att man kan stambokföra stona på 3-års visningen men när de är äldre så brukar de visas med föl vid sidan är det bara shetland som har andra regler ?

Man stamboksför de som 3 åringar då får de sitt rs nr, sen när du visar de med föl vid sidan om så får de sin bokstav G elller G1, men sen finns ju A och Elit kvar med ju *S*

Nej det stämmer inte riktigt. :angel:

Det är skillnad på avelsvärdeklasser och kvalitetsklasser.
Innan de fått föl som ger dem så pass mycket poäng att de är meriterade för A eller ELIT så får de helt enkelt inga avelsvärdeklasser. Det finns bara A och ELIT som AVELSVÄRDEKLASSER för ston.

G, GI och GII är KVALITETSKLASSER och baseras på stoets egna meriter. Så de får en av dessa beroende på vad de gjort osv. Denna ersätts sedan då stoet fått tillräckligt många och bra avkommor med A eller ELIT (inte automatiskt - man måste ju ansöka om höjning).

Så det är en viss skillnad. För hingstarna är det dock annorlunda, de har ju kvar B och C som avelsvärdeklass.

En sak till som inte riktigt stämmer ;) Det står helt riktigt avelsvärdeklass även om G-klasserna i reglementet, men det ÄR inte det i praktiken... Allt enligt SH (har kollat). Man skiljer på avelsvärdeklass och på kvalitetsklass, även om det HETER så (avelsvärdeklass).

Om de visas som 3-åringar så får de redan då sin kvalitetsklass. Ett sto som får diplom som treåring får GI, medan ett sto som inte får det får G.
GII får de om de även gör bruksprov.

Jag har visat äldre ston som inte har föl vid sidan för stambokföring och det har gått alldeles utmärkt.

Vet inte om detta bara gäller shetland, tror inte det eftersom reglementet är gemensamt för ponnyraserna.

Struligt värre... :devil:

Avelsvärdeklasserna B (som du nämnde) och AB var även de efter stoets egna meriter.

Absolut, men de kunde inte få B om de inte visades med ett föl vid sidan. Det var ju en del av grundkravet för dels bokstaven och dels för att få föras in i Riksstamboken. AB däremot var ju precis som det vi idag kallar GI, eller iaf snarlikt. Alltså enbart på stoets egna meriter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hingsten Unique Ice T blev premierad vid årets Bruksprov. Men nu är hästen såld och ska lämna Sverige. Han ska inte verka i avel och...
Svar
0
· Visningar
234
Senast: Gunnar
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar