Premier i dressyr

mea84

Trådstartare
Utdrag från Tr i dressyr

"Vid regional och nationell tävling kan premier delas ut.Om premier delas ut skall minst anmälnings- och startavgiften återbetalas."

Detta är något som en del klubbar har anammat och betalar bara tillbaka det man har betalat i anmälningsavgift. Helt sjukt enligt mig! Varför är det dressyren som hela tiden ska drabbas? Varför ska vi inte kunna få ett litet "bidrag" om vi blir placerade. Det är ju inte billigt precis med ridsporten!

Nä jag kommer bojkotta de tävlingar som inte har "riktiga" premier!

Vad har ni för tankar om detta?

Sv: Premier i dressyr

Tja, var ska klubbarna ta pengar ifrån?

Det har blivit mycket svårare att hitta sponsorer till tävlingar nu än vad det var för några år sedan. Både när det gäller rena pengar alternativt hederspriser.

Precis som break a leg säger så är det svårare att hitta sponsorer numera. Det gäller att ha kontakter och det är inte alla som har det.

Som arrangör har man då två val, antingen så håller man nere kostnaderna genom att blandannat endast ge tillbaks start och anmälningsavgiften eller så höjer man avgifterna rejält för ryttarna.

Som ryttare är det ju självklart tråkigt att man knappt kan gå runt på sitt tävlande. Men jag kan ju säga att jag hellre vill ha tillbaks start och anmälningsavgiften än att få hederspriser som inte är bra.

Tyvärr det ju inte lika inkomstbringande för en arrangör att arrangera en dressyrtävling på lok/reg nivå som att arrangera en hopptävling på samma nivå om man inte har flertalet banor dvs.

Sen får man ju även tänka att de flesta arrangörer som arrangerar tävlingar är ideela föreningar som har anläggningar som ska drivas runt, tjänar man inga pengar på sina tävlingar är det ju inte lönt att lägga ner allt jobb som det innebär att ha tävlingar.

Ridsport är inte billigt, kommer inte att bli heller förrän du är en av landets bästa ryttare och du kan få sponsorer. Tävla ska man göra för att det är kul inte för att tjäna pengar!

Precis som settis säger så har inte klubbarna asmycket pengar på hög precis. En tävling arrangeras oftast av en ideell förening med hjälp av ideella krafter, hade dom haft pengar över tror jag att det gått tillbaka till föreningen och medlemmarna som gör tävlingen (möjlig).

Har själv varit med och arrangerat en del tävlinga och sponsorer är lätta att fixa! Om man ska titta på hur prispengarna har förändrats på några år så det skrämmande. ca år 2002 så betalade man 120 kr för en start i regional La och vann 700 kr, nu betalar vi ca 200 kr för start i La och får 400-500 kr. Är det ingen som reagerar på detta???

Vet en klubb i närheten som hade tävlingar nyligen, inte jätte många starter men dom fick in 5000 kr på en dag med premier till ryttarna!! Så att klubbarna inte tjänar pengar stämmer verkligen inte!

Vi är flera ryttare som kommer att bojkotta tävlingar som inte har premier och vi upmanar andra att göra likadant för ska vi fortsätta på detta sättet så är det bara dom rika som kommer att ha råd att tävla. Är det så vi ska ha det?

Har själv varit med och arrangerat en del tävlinga och sponsorer är lätta att fixa! Om man ska titta på hur prispengarna har förändrats på några år så det skrämmande. ca år 2002 så betalade man 120 kr för en start i regional La och vann 700 kr, nu betalar vi ca 200 kr för start i La och får 400-500 kr. Är det ingen som reagerar på detta???

Vet en klubb i närheten som hade tävlingar nyligen, inte jätte många starter men dom fick in 5000 kr på en dag med premier till ryttarna!! Så att klubbarna inte tjänar pengar stämmer verkligen inte!

Vi är flera ryttare som kommer att bojkotta tävlingar som inte har premier och vi upmanar andra att göra likadant för ska vi fortsätta på detta sättet så är det bara dom rika som kommer att ha råd att tävla. Är det så vi ska ha det?

Jag har raggat sponsorer upp till nationell nivå i ganska många år, jag upplever det inte som om sponsorer är lätta att fixa - förr var det mkt enklare.

Menar du att klubbar inte ska gå med vinst på sina tävlingar? Det är ju det sättet klubbarna har möjlighet att få in pengar. Klubbarnas pengar går ju dessutom tillbaka till medlemmarna på något sätt i slutänden.

Det blir väl bra om vissa ryttare bojkottar tävlingar, det blir ju mer utrymme för andra då;). Iaf runt Sthlm där alla klasser är överfulla...

Jag är och har varit aktiv i min klubbs tävlingssektion i ganska många år och jag upplever det inte som jättelätt att fixa sponsorer. Om man kanske endast har en tävling per år är det nog inte några större problem, men vi har ju ivf 14 tävlingsdagar i år om jag kommer ihåg rätt och det är verkligen inte lätt att få ihop sponsorer till alla klasser. Men jag skulle mer än gärna ta emot lite tips och ideer från dig som upplever det som lätt. :).

5000kr är ingen bra vinst på en tävlingsdag om man har en anläggning att driva runt. Då är det nästan mer lönsamt att arrangera en pay and jump på en veckokväll.

Nej det är inte endast de rika som ska kunna hålla på att tävla, men ridsport är tyvärr ett dyrt intresse. Alla vi ryttare löser ju varje år en licens för en klubb för att kunna tävla, varför går ni inte istället och engagerar er i era klubbar och hjälper till att fixa med sponsorer och dyl? Det gynnar ju oss alla i längden men ger er förvisso lite mer att göra varje år.

Tror att er sk bojkott av dessa klubbar bara gör så att fler slutar arrangerar dressyrtävlingar och det är ju knappast bra för dressyrsporten eller oss själva för den delen.

Men som sagt, jag skulle vara väldigt tacksam över att få lite tips och ideer hur man lätt skaffar fram sponsorer. :)

Ett jättebra inlägg :bow:

*KL

Jag kommer från en ganska liten klubb, vi har också ganska svårt att få sponsorer. Det gör att man inte går särskilt mycket plus på dressyrtävlingarna, senast gick vi drygt 5100 kr plus, och det var ändå en serieomgång. Lite skillnad mot en hopptävling öppen för endast två ponnykategorier där vi lägger ner inte ens hälften så många timmar på tävlingsdagen och fick in ungefär dubbelt så mycket.

Senast ändrad:

Håller med 5000 är ingen rafflande inkomst, som sagt så är det primärt tävlingsdagarna som klubben livnär så på. En hel anläggning ska drivas runt med vinsterna från tävlingarna, ridbanor, ridhus(?) hindermaterial, underhåll av hela anläggningen (anställd?), elektronik, vatten, klubbhus(?), harv, traktor och eller fyrhjuling, bevattningssystem, domarhus(?) m.m. m.m. medlemmarna betalar medlemsavgift, men vet dom att klubben i sin tur behöver betala för medlemmarna? till både distrikt och förbund. Utöver detta vill man ge tillbaka direkt till medlemmar med t.ex. resor till möten/stämmor, domarutbildning, ungdomsledarkurs, handikappledarkurs, ridlärarutbildning, banbyggare.... Listan kan göras lång med vad klubbens pengar kan gå till.

Innan folk klagar på hur dyrt det är kanske man också ska se över vad man själv gör för kostnaderna. Ideellt engagemang alltså.

Knapplån

Kommer inte åt Tr så jag tänkte bara fråga här. Kollade runt lite på proppar och ser att det finns en del klubbar som betalar tillbaks premier vid placering. 1,2,3 får lite mer och sen får resten de placerade halva startavgiften tillbaks? Är det verkligen rätt eller räknas rosetten och plaketten in i värdet så att säga?

Jag trodde att om man delade ut premier så ska man minst ge tillbaks vad klassen kostar för ryttaren så därför undrar jag :)

Asså jag har never ever vart på en tävling som ens betalar ut premier.
Anm avg. åter vid placering har jag fått men premier - näpp.

Men bojkotta du :)

Hmm...mitt distrikt har i princip alltid premier på regional nivå. Kanske inte på lokal, det har jag ingen koll på.

OT men vad ska man ha plaketten till? Jag har fått några och begriper inte vad jag ska göra med dem. Inget att hänga upp dem med, inga hål att sätta krok eller spik eller nål i.
Rosetten kan man åtminstone hänga upp väl synlig om man vill - eller lägga i en tom kartong och det kan man förstås göra med plaketten också...
har fått några skrymmande pokaler också och dem kan man åtminstone ställa så de syns.
Men plaketter?

Är det inga hål alls? gud så konstigt. om du vill sätta upp dem på boxen kanske såna där häftkuddar funkar...

Äsch, jag lägger dem i en hög i bokhyllan tills jag tröttnar på att de ramlar ner på golvet hela tiden. Då slänger jag dem.:crazy:

Liknande trådar

Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 592
Hoppning Läser i dagens ridsport att nu skall de troligen klydda med kvalreglerna igen. Dels var de inne på att 4-åringarna inte skall kunna...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Senast: ancan
·
Utrustning Jag försöker få dispensansvarig på SvRF att förklara VARFÖR Freeform inte räknas som sadel av engelsk typ och VARFÖR sadeln ska se ut...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 730
Senast: dolphinsmile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025