Prematura föl!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 4 569

kicket

Trådstartare
Nu är jag orolig!
Mitt sto som hade livmodersomvridningen för 3.5v sen o gått med slappa bäckenband sen dess, har vaxproppar idag.
Hon är bara på 310 dygn.
Allt verkade ok efter livmodersomvridningen.
Hur många har fått föl födda före dag 320 som överlevt?
Ska tillägga att hon inte hade vaxproppar alls förra året då hon var förstfölerska.

Sv: Prematura föl!!

Mitt arabsto har fölat på 312, 315 och 321.

I år är hon på dag 317 och ser inet ut att föla än på länge. Första gången som jag kanske får vaka sent :P

Mitt nya arabsto fölade på dag 318.

Det har inte varit några problem alls med något av fölen.

Mitt welsh Mountainsto fölade på dag 314 förra året.

//Lotta

Vi fick ett stoföl på dygn 318 i år, helt fullgången, inte prematur över huvudtaget, ev något mindre än stoets övriga föl, men rund och fin. Min pappa var helt övertygad om att det var jag som blandat ihop semineringsdatumen på stona, så var till slut tvungen att kontrollräkna, men hon var seminerad sista gången den 15 juni och fölis kom den 28 april.

Hoppas det går vägen med din fölning!!

Lollo Wale fick ett föl ca 6v för tidigt ute i snön, den överlevde med enorma insatser. De behövde dock inte åka till linik med honom, så livskraften fanns från början!

Läste på ett utländskt forum förra veckan att ett föl fötts vid dygn 295 och också överlevt, så det beror väl på hur utvecklade de är. Vissa föl kan vara prematura fast de föds vid nästan fullgångna!

Tummen hålls för ditt sto o föl.. Lycka till!!
Bia

Tack allihop. Känns redan lugnare.
Förra årets fölunge e samma hingst var 109cm vid födseln(mamma 157cm), alltså väldigt stor så jag kan ju hoppas att denna är det också.
Fast då gick hon 345 dygn.
Vet kommer snart för att kolla på vår islänning som verkar ha fått någon allergisk reaktion. Så jag ska passa på att fråga lite då.
Har jag tur går hon med vaxproppar i 8 dygn som min ponny gjorde i år...:)

Jag tycker du har ställt en mycket vansklig fråga när det gäller antal dygn.
Och ingen kan ge dig svar...tyvärr.

Vissa märrar som går över kan få föl av prematur art.
Andra, som fuskar bort tre veckor kan få ungar som är helt ok.

Att fråga hur många som fått föl före dag 330 kan alltså bli så du får felaktiga svar.

För att ta ett exempel.

Natascha har fått 8 ungar och fölar alltid mellan två och tre veckor "före" datum.
(så då skulle jag ju kunna skriva till dig och säga att det går nog bra)

Men Kontie har fått 6 ungar och går alltid två till tre veckor över. Skulle hon föla tre veckor för tidigt så skulle vi inte klara ungen.
(så då skulle jag kunna säga till dig att det går åt skogen)

Så vilket svar är då rätt??

Och jag har många fler exempel....

AM

Ja du, precis som Nafayette skriver går det inte att sia om. Det händer ju att föl vars moder är fullgången i dräktighetsdagar föds dysmatura dvs. de är av prematur art i förhållande till dräktighetslängden ...
Om jag kan ge dig lite tröst så vakas här varje dygn då vårt Robin Z sto satte tappar på dygn 316 och , nu tio dygn senare har inget hänt, kanske går hon full tid? Det lär visa sig... Har dock lite koll på mjölken och den skvallrar om att jag nog inte kommer se något föl inatt heller....

Gira :banana:

I princip kan man säga att över 300 dygn kan man klara. Varje dag över 300 är ett +. Om man får ett prematur så kontakta genast veterinär. Den vanligaste orsaken till att fölen dör är outvecklade lungor. De behöver ofta dropp, antibiotika och plasma. Men lite intensivvård kan de flesta dock klara sej och blir starka fina hästar. Outvecklade och ofärdiga föl har en del tecken som kan vara bra att känna till: Sammetsliknande päls (när den är torr), hängade öron, veka och väldigt mjuka leder.

tack!
Självklart är jag medveten om att vissa går längre o andra kortare.
Men man brukar säga att allt före 320 är prematura o chansen minskar att fölet överlever utan insatser.
Då undrade jag hur många ni är som har goda erfarenheter av så tidigt födda föl som 310 dygn. Tycker inte det är en vansklig fråga.
Givetvis hoppas jag att hon går mycket längre än så, men undrar lite över oddsen.

Oj..detta svar var till Nafayette.

Tack till er andra också.

I princip kan man säga att över 300 dygn kan man klara. Varje dag över 300 är ett +. Om man får ett prematur så kontakta genast veterinär. Den vanligaste orsaken till att fölen dör är outvecklade lungor. De behöver ofta dropp, antibiotika och plasma. Men lite intensivvård kan de flesta dock klara sej och blir starka fina hästar. Outvecklade och ofärdiga föl har en del tecken som kan vara bra att känna till: Sammetsliknande päls (när den är torr), hängade öron, veka och väldigt mjuka leder.

Precis de här teckena visade mitt hingstföl som föddes av ett sto som gått 42 dygn över tiden :crazy: Han överlevde fast med mycket hjälp den fösta tiden

Till Kicket: Lycka till med ditt föl!

Tack!
Hoppas att hon kniper...inget ännu, men juvret har växt sen igår.

Då undrade jag hur många ni är som har goda erfarenheter av så tidigt födda föl som 310 dygn. Tycker inte det är en vansklig fråga.

Oj..detta svar var till Nafayette.
.

Jag har flera märrar som fölat "för tidigt" och det har gått bra.
Men det känns som jag ljuger för dig om jag inte skriver även om det andra, som i mitt förra inlägg.

JAg hoppas allt går vägen för dig och var beredd på extra insats.

AM

Mitt första sto kom på 309:e dräktighetsdagen. Hade svårt att stå första timmarna och fick ha hjälp för att kunna dia. Fölet var stort och mycket skevt i ben/bäcken. Rätade upp sig helt! Är nu två år och lite för social....

Jag hade kollat upp var det finns en veterinär/klinik som kan behandla och ge plasma. Var bered på att det kommer behövas, men var glad om du slipper! :smirk: Lycka till!

*kl*

Vår grannes travsto fick i går kväll en fölunge, knappt en vecka före utsatt tid. Lätt förlossning och pigg fölunge och jättebra förstagångsmamma: MEN han kunde inte resa sig själv, var loj och gav upp försöken halvvägs. Vi mjölkade ur och gav honom ett par deciliter, försökte få upp honom igen och han var rek och fin i benen, kotade inte igenom men var liksom mjuk i kronleden :confused:

Hur som helst så kan han fortfarande inte, ett dygn senare, resa sig själv, men hjälper man honom upp så går han och diar alldeles själv. Enligt vet på Skara djursjukhus är han prematur och skulle nog varit kvar ytterligare någon vecka...

Så precis som andra sagt, bara för att de håller sig inom tiden behöver de inte vara fullgånga och tvärtom!

Som flera andra skrivit tidiare så är det svårt att sätta en gräns för när de klarar sig. Hoppas den lill* håller sig kvar lite längre i mammas mage.

Hej hej! Hon hade bara vaxproppar på dag 310 o sen har det inte varit det någon mer dag. Idag på 315 o racar runt med åringarna i hagen. Jag funderade på om vaxpropparna kanske kom för att hon började sätta juver dagen innan (309) o att det läckte. Nu kanske mjölkgångarna är slutna o att det är därför det inte kommit några fler proppar?
Hur som helst verkar hon obekymrad o inte ens medveten om att hon ser ut som en flodhäst o ska föla snart.
Min oro är nu borta iaf.O jag håller tummarna som vanligt på en lyckad fölning.

Mitt sto är på dygn 302 och har fyllt ut juvret ordentligt :crazy:
Hon har haft en liten gulaktig "plupp" på ena juvret i förgår men nu bara kristall (tack o lov). Den var ganska liten så regelrätt vaxpropp kanske inte det var.
Juvret är så pass utfyllt att det endast är glipa emellan och helt runt baktill. Även stora kuddar framför juvret.
Hennes första föl så jag vet inte riktigt hur hon funkar...
Ska jag vara bekymmrad?

Mvh Rosenlund

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 126
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 033
Senast: Karro-Lina
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 351
Senast: Masse
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 472
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka