PRE och halvblod

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lektra
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 4 006
Sv: PRE och halvblod

Var det den fina fölungen som var med på Grevagården? Den såg definitivt lyckad ut! :)

#KL#

Då passar jag på att smyga in en fråga här eftersom OM vi skulle ta en dressyrhingst på vårt sto, (fbl/hbl), nästa gång, så ligger det inte helt långt borta med en PRE. Det är bara det att stoet är bara drygt 160 cm och vi vill ha liiite mer höjd över havet s a s. Vilka PRE-hingstar har god mkhöjd och nedärver detta?

Hej,
ja vi var på Grevagården. :) Kul att du tycker att hon är fin.

#KL#

Då passar jag på att smyga in en fråga här eftersom OM vi skulle ta en dressyrhingst på vårt sto, (fbl/hbl), nästa gång, så ligger det inte helt långt borta med en PRE. Det är bara det att stoet är bara drygt 160 cm och vi vill ha liiite mer höjd över havet s a s. Vilka PRE-hingstar har god mkhöjd och nedärver detta?

Hej!
Den här tråden varkar ha stanat av..

Men iaf, vad jag vet så är Gorrón typ 167 cm..och det är ju rätt stort för en PRE. Men om avkommorna ärver storleken vet jag inget om.

Det som gör mig tveksam är att det mer än en gång figurerat PRE och 'liknande' raser (jag har svårt hålla isär dem riktigt) hos toppryttare, men det slås upp stort med höga förväntningar, och sen rinner ut i sanden. Lite synd att det inte talas om VARFÖR det rinner ut i sanden?

Jag vet inte..men jag tror att det kan vara så att PREs rörelsemönster inte riktigt är accepterat på dressyrbanorna i Sverige. DEt är helt enkelt så att de är byggda på ett annat sätt än de vanliga halvblodsridhästarna och därför rör de sig på ett annat sätt.
Till och med i Spanien har det ju blivit lite så att de typ tyska och hollänska ridhästarna föredras på dressyrbanorna. Lite synd..att de mer eller mindre diskriminerar bort vissa hästar pga. typen...

Jag har ett fullblodsto som är betäckt med en PRE-hingst som heter Diestro, detta blir 3fölet med denna hingst och de har blivit mkt fin föl med bra gång, bla med 9på galoppen.
:D vet tyvärr inte hur man lägger in bilder här :confused:

Min är reggad i PRE- föreningen, som partbred PRE. Mamman är också halvblod.

Vi använde Jugueton Mac, han är 175 cm, och väldigt lätt i typen,, jämför med andra PRE jag sett iaf. Min e 2 år i juni, och har väldigt trevliga rörelser. Ligger nu på ca 158 cm i manke, men rumpan är minst 5 cm högre. Mamman är maxad D-ponny.
Tyvärr är hingsten och tävlar/rids i Portugal nu, men jag vet inte om man har fryst eller så på honom.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 162
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 775
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 044
Senast: Corminta
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar... 7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 769
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈