PRE hingst för avel?! Även andra "barockhingstar" av intresse.

lisahjelmgren

Trådstartare
PRE hingst för avel?! Även andra \"barockhingstar\" av intresse.

Hej! Jag har börjat söka efter godkända hingstar av raserna PRE (andalusier), Lusitanos samt Lipizzanare. Önskar en gångartsindivid med bra psyke. Jag vill ha mer än bara en flashig häst, den ska vara rörlig, elastisk och ha hög ridbarhet. Stoet jag eventuellt vill betäcka (först 2005) är ett halvblodsto med dressyrstam.
Någon som sett PRE hinkgsten Eficaz? Eller hans avkommor?
Tacksam för tips!

Re: PRE hingst för avel?! Även andra \"barockhingstar\" av intresse.

Gå in på PRE-föreningens hemsida, där finns info om alla PRE-hästar i Sverige samt ifall hingstarna är godkända för avel i Sverige....På sidan finns också ett forum där man kanske kan besvara dina frågor

Jag är väldigt förtjust i Zagal. Han har ett mkt trevligt temperament och verkar ha bra ridbarhet. Du hittar honom på: www.pepinopre.com

Importante är en Lusitanohingst som står på Fors Gård i Västerhaninge. Han är en underbar individ och har fantastisk gång!

Du kan se en bild av honom på www.forsgard.se gå in under Hingstar och Importante.

/malin

http://www.chezalain.com
gå in under "våra hästar" och Fiakre.
en lusitano hingst godkänd i bla Spanien, Portugal, Frankrike och Belgien.
Han har ett jättebra temperament, väldigt lugn och snäll, den lugnaste av deras hingstar.
Mycket fin gång enligt mig.
:love:

Jag har mer info och bilder på Importante från Globen som ska upp på hemsidan inom den närmsta framtiden, ifall någon är intresserad.

/Erica

Besök lipizzanerföreningens hemsida, de har bilder och information om de godkända hingstarna (www.lipizzaner.nu).

Lipizzanerhingsten Bana Siglavy-9 är en hingst i min smak och verkar även bara populär bland andra stoägare. Har sett flera avkommor efter honom som verkat mycket trevliga.

Föreslår också ett besök på hemsidan http://www.chezalain.com
I stallet finns, finns förutom Fiakre, flera härliga hingstar. Itano är en personlig favorit.

Jag har en avkomma efter Eficaz. Han är nu 3år och en mkt cool kille mycket snygg och lik sin far ,mamma är ett fullblodssto som är ganska lågställd men även hon har ett hjärta av guld. Han är lättlärd och nyfiken och acepterar nya saker bra, han är inte riden än, tanken var att köra in honom först. Jag är jätte nöjd med honom han har ärft rätt egenskaper av sina föräldrar. :love:

Du kan även titta på www.swepre.com
Där kommer fler hingstar under året att läggas in.

Det finns en jättevacker P.R.E hingst på Österlen. Han ger jättefina avkommor, mestadels svarta eller bruna, med enormt steg. Han finns på bild på www.swepre.com, under hingstarna.

Hej! Du som har avkomma efter Eficaz! Mitt sto är oxå lite lågställd tyvärr... hennes farfar är fullblod. Undrar nu om din avkomma är mer av den högställda typen?!? Önskar mig sådan avkomma.

Han är högställd med bra resning på halsen,mamma är ganska lågställd med lågt ansatt hals och lite öppen i bålen. Har dock bra ben och bogar, rör sig trevligt bogfri och rörlig men inte vidare flashigt.Skickar PM.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Hästhantering Jag kommer framöver att få hem mitt senaste tillskott, ett föl som då precis avvants. Det är en jättefin fölunge med i Sverige något...
2
Svar
31
· Visningar
3 849
Senast: Amk
·
Avel Jag fick lite funderingar runt avel på korsningar efter ha läst arab/frieserkorsningstråden. Vilka vackra hästar! :love: Jag är helt...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: skuggi
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj