Prata med hästen...

Sv: Prata med hästen...

hi hi kul läsning!

jag brukar prata lite med dem också...
jag har turen att ha en häst som lyfter på hovarna bara jag ställer mig vid benet....så när han lyfter och det är dags för krattsning så säger jag -tack, med en mjuk och trevlig ton, skulle han däremot inte lyfta på hoven så säger jag -hörru du, med en frågande ton och då lyfter han benen...

vid grinden inoch ut så får de vänta tills jag hunnit stänga gapet innan vi går vidare (tar båda samtidigt), då brukar jag nog säga - vänta lite , skulle de av någon anledning lägga dövörat till så ryter jag till en gång och då brukar de ställa sig som två oskyldiga ljus och titta på mig med stora frågetecken i ögonen....knasbollar....

Fast det där är en sanning med modifikation :)
Hästar kan förstå innbörden av ord, för att de har lärt sig det. Oavsett om de kommer mitt i en mening, eller som ett enda kommando.
Prat är inte meningslöst för dem.

Om jag säger "Nu har du varit duktig" och samtidigt egentligen bara leder hästen kommer responsen direkt: "Var är mitt godis?!" Lite fel egentligen för hon har kopplat "duktig" med äpplen eller morötter :laugh:
Promenerar vi i skogen och hon går först, kan jag säga "höger" eller "vänster" och hon går på det hållet. Eftersom jag går bakom med endast en longerlina, så är det vare sig tömmen eller mitt kroppsspråk som avgör.

"Nu får du faktiskt flytta på dig. Kan du lyfta foten. Backa så jag kan öppna. Vänta på mig. Nu måste vi smyga (när det är halt). Stanna så jag kan öppna dörren. Jag går först. Ett steg till. Det är min mat. Nu får du ta och kamma dig!" etc
Ovanstående är saker jag säger och får rätt reaktion,:devil: så visst lyssnar dom

Visst förstår hästar ord, men de förstår ju inte 'prat'. Utan om man pratar i hela meningar i 10 minuter med dem t ex, så de kommer att reagera på de ord de lärt sig innebörden av, t ex just 'duktig', 'nej' osv. Men resten kommer inte betyda något. Och för vissa säkert vara 'störande' (som brus), för andra sak samma och för ytterligare andra positivt/lugnande.

Men om man inte kopplat t ex duktig till godis, utan bara använt det ihop med ett i övrigt positivt och 'nöjt' kroppsspråk, så kommer hästen sammanknippa tonfall och kroppspråk med något positivt. Men om man tokstressad kommer till stallet, är irriterad på idioten till chef osv, och det avspeglas i ton och kroppspråk, så kan man säga 'snälla' grejer till hästen hur länge som helst, den kommer inte tolka det positivt just för att kroppspråket och tonfallet säger ngt annat, och hästen lyssna mer på det.

Medan ord kopplade till en enskild, enkel och specifik sak kommer sorteras ut och hörsammas även om man 'låter fel' eller har ett kroppspråk som inte riktigt 'håller med' (även om det finns gränser).

Dvs om hästen verkligen kopplat duktig till godis, skulle du kunna vråla DUKTIG argt, och hästen skulle (t ex) stanna och undra 'var är godiset?' =)
Vilket, beroende på ord och respons, kan vara väldigt nyttigt om det krisar.

Jag konstaterade idag att NEJ och STILLA sitter grundmurat hos min L, både med 'snällt, lugnt' tonfall, med 'argt' tonfall och - konstaterat idag - med en ton klart färgad av rädsla och kryddat av en aning panik. Och att de orden sitter och fungerar även när tonen/kroppspråket inte är rätt, gjorde att det som kunde blivit en 'katastrof' istället blev en bra sak =)

jag pratar mycket med min medryttarhäst. hon förstår såklart inte ett ord av vad jag säger (förutom om det är kommandoord) men hon ser det som något lugnande så länge jag pratar lugnt :) sen beror det också på vad hästen är van vid. är den van vid stora gårdar och mycket ljud så kan det kännas konstigt för den om den helt plötsligt kommer till ett alldeles tyst ställe där bara en människa pratar med den medan en häst som kommer från ett tyst stall kan tycka att det är extremt jobbigt med massa ljud omkring sig. så det är ju från häst till häst vad den tycker om att man pratar mycket med den :)

Senast ändrad:

Jag är också en sån som pratar mycket med mina hästar. Den vuxna hästen har jag lärt röstkommandon som hon är klockren på. Vi kommunicerar med både röst och kroppsspråk, jag använder många nyanser i mitt tonfall och hon hummar, frustar och gnäggar i många nyanser. Hennes föl brukar automatiskt lära sig enkel kommunikation som smackningar och stanna.

Stora hästen är en f d ridskolehäst och det är svårt att rida henne när någon annan rider lektion, för hon lyssnar på intruktören och gör gärna som den säger. Får alltid be instruktörerna att inte säga galopp för då känner jag hur hela hästen tar sats och vill springa iväg:D

Jag pratar också ganska mkt med Kamel... ger han verbala kommandon i uppbygda meningar.... vi förstår varann, dom andra pållarna lyssnar och förstår när vi pratar med dom... men iof... vi pratar med våra andra djur också..:D

Pratar och pratar vet jag inte.. Det är ju inte så att när hästarna träffar varandra å står dom och gnäggar.

Men kommando ord vid longering, ridning och skötsel andvänds ju..
Typ skritt, traaava, galopp, stanna, lyft osv.. Sen kan jag mycket väl snacka lite ibland. Mest för det är mysigt. Känns som dom lyssnar...

Jag pratar också ganska mkt med Kamel... ger han verbala kommandon i uppbygda meningar.... vi förstår varann, dom andra pållarna lyssnar och förstår när vi pratar med dom... men iof... vi pratar med våra andra djur också..:D
Det sägs att djur bara lära sig enstaka ord, men det vete Katten.
Pratar man mkt med dem förstår de mer än man tror.

Meningar som ofta sägs är jag övertygad om att de förstår.

När vi har varit o tränat säger jag- nu ska vi åka hem till... den andra hästen o äta mat o hästen kliver in i trailern utan att den är direkt vänd ditåt.
Kanske är det ritualer mm.

när vi har ridit ut säger jag ngt liknande. eller ska du gå ut? Visst försöker man o hålla sig kortfattad o att orden ska ingå men ... en tanke bara.

Sen finns det folk som babblar hela tiden o håller kort tygel- antagligen för att förvissa hästen om att man inte är så nervös som den känner. jo det är NH-folk.

Senast ändrad:

Min tidigare kallblodstravare var en av dom pratigaste hästar jag haft.Hur är det i dag Olle? Gnägg Vad tycker du viska göra idag? Gnägg.Så där kunde vi hålla på väldigt mycket,han svarade alltid.Standard var när han åkt transport och jag kliver ut ur bilen,då var det alltid ett gnägg i transporten.Jag svarar:jag är här Olle, gnägg igen.När jag sålde han påtalade jag hur pratglad han var till den nya ägaren.Olle tappade talförmågan i ca 1år innan han började prata med henne.Dom är härliga individer hästarna.:)

Jag tror absolut de kan lära sig både många ord, och mycket kroppspråk. När jag var liten, så ena ponnyn visste alltid precis när vi skulle hoppa. Och i princip studsade ut från stallplanen av lycka (inte helt uppskattat av mig). Jag begrep verkligen inte hur sjutton han kunde veta det. Jag tyckte ju jag var 'preciiiis' som vanligt och jag sa det ju inte till honom. Annan ryttare kunde låna honom för att hoppa, prata om det, tänka på hoppning och på alla vis försöka förmedla 'hoppning!' till honom utan att han reagerade.

Så det var ett mysterium. Tills min pappa påpekade att 'vet du, du drar alltid åt hakbandet på hjälmen lite extra innan du sitter upp när du ska hoppa'.

Nästa gång lät jag bli det, ponnyn skrittade lugnt ut från stallplanen helt omedveten om att det var hoppning på schemat idag.

Så, det är fascinerande hur mycket de lär sig. Både av ord, känsla vi förmedlar -ryttare lite extra glad/nervös/whatever när man ska t ex hoppa, hästen känner det och vet vad som brukar komma då - eller just att de vet vad vissa rutiner betyder. SOm vi ibland inte är medvetna om att vi gör.

Tillägg - samma ponny hade den fula ovanan att lägga sig under ridning. Min pappa kunde när vi red iväg på skämt säga 'Och om du blir trött G, så bara lägg dig och vila en stund'. Skrället la sig GARANTERAT de gångerna, om pappa inte sa något la han sig oftast inte. När jag var liten trodde jag han fattade vad pappa sa. Nu efteråt har jag ju förstått att JAG hörde vad pappa sa och reagerade efter det. Dvs när han gjorde en ansats att lägga sig så 'la jag ner' för i mitt huvud var det ju 'ingen ide, han skulle lägga sig pga av vad pappa sagt'. Medan när pappa inte sagt ngt och han gjorde en ansats reagerade jag med 'nej du, framåt'. Och mer krävdes inte.

De är smarta de små liven =)

Senast ändrad:

Sen finns det folk som babblar hela tiden o håller kort tygel- antagligen för att förvissa hästen om att man inte är så nervös som den känner. jo det är NH-folk.

Men snälla, vad är det med dig? Okunnighet på otroligt hög nivå. Trångsynthet på också en otroligt hög nivå. Typiskt gamla trångsynta tanter som vägrar inse att utveckling inom hästhantering går framåt, vägrar att inse att dens eget sätt inte alltid är det bästa.
Eller just det ja, där kommer erfarenheten in, är man gammal är man erfaren och då kan man alltid mer än alla andra och det ska minsann inte ifrågasättas.

Vissa är så usch, har inte ens ord för det.

Senast ändrad av en moderator:

Nej kan man ngt om hästar så vet man hur mkt ens kroppsspråk spelar in. i synnerhet när man dessutom sitter på den.

Det var nog att du generaliserade att NH-folk sitter nervösa och 'tjuvhåller' i tygeln skribenten reagerade på tror jag. Inte att en nervös ryttare som tjuvhåller förmedlar nervositet till hästen.

Nej kan man ngt om hästar så vet man hur mkt ens kroppsspråk spelar in. i synnerhet när man dessutom sitter på den.

Exakt vad har det med NH att göra? Lika sjukt som det är att säga att dressyrfolk är fega, hoppmänniskor är slarviga etc. Varför ens nämna någon "grupp"?

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, jag menar att det känns respektlöst om man inte kommunicera med hästen, om det sedan sker via tal el kroppspråk är en smaksak. I det fall som väckte min fundering känns det som om hästen bara ska in och helst så snabbt som möjligt, får inte ens en liten klapp :(
Men det verkar som om alla här är överens om att man kommunicerar med sin häst på ett el annat sätt och det känns bra :)

Jag håller helt med dig, sjukt respektlöst tycker jag det är. Fast jag ogillar starkt den envägskommunikation som oxå kan finnas. Att lyssna på sin häst är ju det bästa som finns :love:

Så ja, jag kommunicerar hela tiden när jag är med min häst och han är numera lika pratglad tillbaka :laugh:

Det sägs att djur bara lära sig enstaka ord, men det vete Katten.
Pratar man mkt med dem förstår de mer än man tror.

Det börjar jag oxå tro! Jag har märkt att jag mer och mer tappat bort kommandoorden med min häst, han gör ju ändå det jag hade velat ha sagt med kommandoorden. Jag har oxå märkt att om jag bara väntar ut honom lite så gör han det som han brukar bli ombedd att göra i liknande situationer. Typ flytta på sig, hålla mer avstånd, följa med, stanna, backa osv. Härlig känsla när hästen är så "med" och man märker att den lyssnar på alla samtal vi haft genom åren :love:

Även om kommandoorden oxå kan tappas bort NÄR det sägs rätt ofta vintertid, vårat halvhaltskommando (som han lagt till med själv dessutom) fungerar ytterst sällan nu efter vila och kallgrader :angel: ;)

"Nu får du faktiskt flytta på dig. Kan du lyfta foten. Backa så jag kan öppna. Vänta på mig. Nu måste vi smyga (när det är halt). Stanna så jag kan öppna dörren. Jag går först. Ett steg till. Det är min mat. Nu får du ta och kamma dig!" etc
Ovanstående är saker jag säger och får rätt reaktion,:devil: så visst lyssnar dom

Fast just såna där grejer....hm ja jag är allergisk mot sånt. :-) Om man pratar så konstant. Omedvetet så gör du säkert något med din kropp för att lägga tyngd bakom orden, så att hästen flyttar på sig, eller backar, eller lyfter på hoven....det är väl inte så att du befinner dig några meter från hästen och står helt still och säger flytta på dig, lyft upp foten, backa undan....och hästen gör allt det?

Fast nog är det så- att hästen kopplar ihop meningar med göromål- rutiner.

Jag kan fjärrstyra hästen med backa eller flytta dig- med orden då.

Min märr hade knappt lyfts fötterna på när jag köpte henne. Sen hon förstog så lyfte hon det ben som man bara närmade sig.

Det var väldigt tydligt på Vet I kontrollen på Kvalitén. när vet gick runt den så lyfte den på vart ben.:bow: Då hon är så stor o dessutom fuxmärr:love: så fick jag tolka åt dem. Nej hon tänker inte slå!

Jag har nog aldrig sett nån hantera sin häst helt utan att kommunicera med den. Antingen småpratar folk eller så använder de sig av enkelt kroppspråk.

Oftast när jag hämtar min häst brukar jag säga "hej killen",klia honom på halsen och sen promenera ut med honom ur hagen. Är jag på fel humör (stress, huvudvärk eller liknande) så kommunicerar vi på ett lite tystare sätt, jag kommer fram till honom, sätter fast grimskaftet när han höjer huvudet och kollar på mig, sen följs vi ut ur hagen.
Jag tillhör de som inte håller långa monologer med min häst utan endast små korta enkla meningar som "Flytta på dig", "Kom nu", "Dax för mat nu va?" osv.

Jag pratar alltid med mina hästar, både med tal och kroppssråk!

Jag pratar en del med min häst när jag kommer till hagen för att han svarar mig ofta genom att gnägga eller "humma". Mycket för berömmets skull också, han blir mer motiverad och kämpar till sitt yttersta om man är uppmuntrande. Jag är dock noggrann med att inte prata under träning eller vid hantering då jag tappar mycket av uppmärksamheten på hans kroppsspråk då. Även han uppmärksammar mig bättre, för eftersom att jag är tyst koncentrerar jag mig även bättre på vad jag själv gör. Upplever själv att hästar tenderar till att "stänga av", om man går och småpratar hela tiden, och då blir inte röstkommandon och beröm lika värdefullt. Kan vara olika individer också ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar