Prata med hästen...

T

Thes69

Jag tycker djur (oavsett slag) är levande varelser som man ska bemöta med respekt, därför reagerar jag när jag ser folk ex hämta in en häst från hagen utan att ens prata med den. Går in i hagen, sätter på grimman, går iväg mot stallet, in i boxen, av med grimman och går ur boxen...utan att säga ett ljud. Självklart har inte hästar samma språk som oss, men jag tycker ändå vår häst "förstår" när man pratar med henne. Jag kanske pratar för mycket med henne :) men tycker det känns naturligt att berätta för henne vad jag tänker göra osv.
Hur gör ni andra? Vore kul att höra olika åsikter.

Sv: Prata med hästen...

Det går ju att 'prata' utan ord med.

Jag tror mina ganska hårt struntar i om jag pratar med ord med dem i de lägen du beskriver, men däremot bryr sig MYCKET om vad jag 'säger' utan ord (dvs med kroppspråk osv).

Jag berättar inte för mina att 'nu tänker jag öppna grinden, nu sätter jag på grimskaftet etc', dvs jag berättar inte vad jag tänker göra. Däremot kör jag en del menlöst småprat. Som t ex 'hej busfrö, dags att gå ut nu'. Eller för den delen 'jadå, du ska få mat, oroa dig inte'. Samt givetvis då en massa 'stå stilla', 'vänta', 'kom', 'varsågod' etc, men det är ju mer 'kommandoord'.

Hästarna har full koll på om jag pratar med dem eller hunden, och även om jag kommenderar dem eller hunden (hunden däremot har svårt att särskilja och tar allt riktat mot honom). Och hästarna är precis lika glada och trevliga om jag pratar med ord eller bara kroppsspråk.

Jag pratar jämt med min häst.. Man får hoppas att ingen i stallet har stått och lyssnat för gud vad jag kan babbla på ibland om precis allt.. :)

Jag håller med att kroppspråket säger en hel del och självklart menar jag inte att man ska berätta "allt" man ska göra med hästen, den ser ju att man ex öppnar grinden till hagen osv men just detta "småsnack" som du beskrev tycker jag känns naturligt. I den händelse som jag relaterade till så känns det inte som om det finns så mycket "kroppspråk" med heller...utan det känns mer som om hästen vore en sak man ska flytta från A till B lite snabbt.

jag pratar med mina hästar... även ifall jag bara står o kollar på dem i hagen så säger jag hej och pratar lite...

I den händelse som jag relaterade till så känns det inte som om det finns så mycket "kroppspråk" med heller...utan det känns mer som om hästen vore en sak man ska flytta från A till B lite snabbt.

Nu vet jag ju inte riktigt hur den händelsen gick till. Men när jag tar in mina t ex, så det sägs väldigt mycket utan ord.

Jag kommer ner till grinden, endera står hästen där och blir då 'glad' av att jag kommer (för jag = in och äta mat *s*), eller så är den en bit in i hagen, jag ropar och de kommer i full fart.

Sen måste de backa undan när jag kryper in mellan trådarna, och ge mig plats för det. Dvs mitt kroppspråk säger 'var snäll och backa' och hästen gör det. Sen ska det stås still när grimma och/eller grimskaft knäpps på, och det blir ju alltid en klapp på halsen eller smek på mulen då. När jag öppnar grinden och lägger undan trådarna ska ju hästen följa med men utan att gå ur hagen. Sen går vi när jag går och hästen ska sen gå efter. I stallet blir det stopp och 'avklädning' på stallgången, och sen när jag ger tillåtelse gå in i boxen.

Och även om jag gör allt utan ett enda verbalt ord, så mitt kroppspråk kommunicerar ju hela tiden med hästen, och hästen svarar på det. Dessutom är det ju inte alls ovanligt att hästen har lite bråttom/är lite otålig och t ex frågar 'är vi klar nu?' eller och då svarar jag ju med kroppspråket.

Så det är snarast en ordlös dans med väl inövade turer än ett 'frakta häst från A till B'. Även om det kan SE UT som det är ett rutinmässigt flyttande från A till B utan minsta kommunikation.

Jag pratar jämt med min häst, hela hela tiden. Visst, många tycker väl att man är lite knäpp men det struntar jag fullständigt i!

När jag rider ut själv brukar jag sjunga för henne, eller prata. Det gör det att blir hon rädd någon gång så lugnar hon sej snabbt bara hon hör min röst. :love:

Om man har pratat mkt med sina djur så förstår man hur mkt de förstår med tiden.
Min förra hund kunde ligga i 2 h. o höra på kackel o någonstans i konversationen sa jag - Nu måste jag mata hästarna o hunden kom. Den tjyvlyssnade:rofl:

Jag orkar inte hålla på o markera mitt kroppspråk eller signalera vad jag vill, utan säger vad jag vill. Flytta dig, kom, gå in, stanna osv. Vissa saker är säkert onödigt att säga, men jag vill vara tydlig.

jag kan säga att jag har haft störst användning av Stanna. 3 ggr har hackamoret gått upp på hemväg i galopp o allt har hängt runt halsen. Hästen är över 180;). Jag slipper dra i hästen o hunden fattar samma:love:

Jag håller med att kroppspråket säger en hel del och självklart menar jag inte att man ska berätta "allt" man ska göra med hästen, den ser ju att man ex öppnar grinden till hagen osv men just detta "småsnack" som du beskrev tycker jag känns naturligt.

Naturligt för oss kanske men inte för hästen ;)
Jag tror inte de bryr sig om man pratar eller använder kroppsspråk. Nu småpratar jag alltid med mina men jag ser inget fel i att inte göra det heller. Varför skulle det vara respektlöst att använda kroppsspråk istället för rösten?

Jag tror att kroppen gör det vi säjer .. vi kunde lika gärna egentligen tänka ordet "stanna" tex. så visar vi med kroppen för djuret vad vi vill , sen ligger det människans natur att prata med röst.
Det blir en mix alltså !
Sen är det väl bara att babbla på om man tycker det är mysigt :)

Hästen tycker inte att det är respektlöst om man inte pratar med den. För de är pratet bara ett sammelsurium av ord som de inte förstår. Om du vill prata med den på riktigt så använd kropsspråket, men det vet du säkert redan :)

Sen är det väl en annan sak om man säger småord då och då som hej gubben hur mår du? eller liknande. Eller om man använder sin röst lugnande om hästen är nervös tex. Så visst, småprata kan man väl göra, det gör även jag. Men ska man kommunicera med hästen får man använda kroppen.

Var någon artikel i en tidning förra året som hette "Prata inte med hästen" som jag tycker var riktigt bra. Hade velat visa den för en som jag delade stall med...:angel:Hon pratade HELA TIDEN med sin häst, som om den vore en människa, helt obegripligt hur man kan hålla på så. Tänk dig själv att du har en människa som smyger runt dig och bara pratar ett språk som du inte förstår, hur irriterande är inte det. Tror det är nästan lika lätt att göra en häst "kommunikationsdöv/d" som skänkeldöd. Tror inte hästar uppskattar ett konstant "surrande" i öronen.

Jag håller inte riktigt med dig om att det är respektlöst att inte prata (dvs verbalt) med hästarna. Det är väl mer oförskämt att inte kommunicera (tvåvägs) med hästen på det enda sätt som den kan göra sig förstådd - allt handlar ju inte om oss människor, hästen har också ett behov av att prata - och jag blir alltid ledsen när jag ser människor som inte ens försöker lyssna/förstå hästarnas budskap.

Jag är själv väldigt tyst när jag är i stallet, visst, som andra ovan så har jag kommandoord och jag säger alltid godmorgon hästarna osv när jag kommer, men det är liksom mer för att inte så att säga smyga mig på. Dock är jag alltid fokuserad på hästarna och kommunicerar med och lyssnar på dem hela tiden.

Min dotter är mer snatteranka och jag upplever att hästarna är lugnare utan allt pladder - det är stor skillnad faktiskt - men egentligen är det ju det att hon är mer taggad och liksom ligger "högre i energi". Och när vi är stressade eller rädda har vi människor en tendens att snattra... Hästars naturliga språk är ju kroppsspråket, de reagerar alltid på vår sinnesstämning och de pyttesmå signaler vi ger ifrån oss och det enda de tror sig förstå när vi då pladdrar är att något farligt är på G...

Jag tror hästarna högaktningsfullt sk*ter i om vi pratar verbalt eller inte, de kan visst lära sig ord/tonfall och rytmer i det vi säger, men de kan aldrig själva lära sig att prata. Vi kan däremot prata deras språk, om än inte obehindrat...

Därmed inte sagt att jag tycker att det är fel att prata med hästen medan man håller på och pysslar runt, men man ska vara väldigt uppmärksam på hur det påverkar hästen. Blir den stressad/orolig av pladdret är det bättre att låta bli!

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, jag menar att det känns respektlöst om man inte kommunicera med hästen, om det sedan sker via tal el kroppspråk är en smaksak. I det fall som väckte min fundering känns det som om hästen bara ska in och helst så snabbt som möjligt, får inte ens en liten klapp :(
Men det verkar som om alla här är överens om att man kommunicerar med sin häst på ett el annat sätt och det känns bra :)

Jag pratar med min häst. Ibland är jag glad för att ingen förstår svenska i stallet för det svammel som trillar ur munnen på mig är helt enkelt löjligt :o - men hästen lyssnar och verkar tycka det är rogivande med mitt muttrande.

Hmm, jag tyckte det var helt klart att det var verbal kommunikation du skrev om, men om det inte var så du menade är vi ju helt överens! Det är precis sånt jag menade när jag skrev att jag blir ledsen när folk inte ens försöker lyssna på hästen...

Jag pratar alltid med min häst. Berättar allt jag skall göra och småpratar i allmänhet. Men han behöver det också, han blir lätt spänd och tveksam, och svarar väldigt bra på att en lugn och snäll röst talar till honom.

Jag pratar ofta med andra hästar också, men knappast alltid. Ofta kommunicerar jag bara med mitt kropsspråk också, det räcker :)

Det där är ju väldigt inividuellt

Själv så pratar jag lika med mkt med min pålle som jag t.ex pratar med mina vänner. Och jag vet att hon lyssnar:)

Personligen skulle jag inte klara av att gå ut i hagen utan ett ljud till min pålle eller hennes hagkompis klart man pratar och gosar med dom båda när man hämtar den ena. Själv tycker jag att pratandet har lugnande inverkan på t.ex nervösa hästar.

Men jag har vänner som inte säger ett ord till sina hästar så det är ju individuellt.

Hästen tycker inte att det är respektlöst om man inte pratar med den. För de är pratet bara ett sammelsurium av ord som de inte förstår. Om du vill prata med den på riktigt så använd kropsspråket, men det vet du säkert redan :)

Sen är det väl en annan sak om man säger småord då och då som hej gubben hur mår du? eller liknande. Eller om man använder sin röst lugnande om hästen är nervös tex. Så visst, småprata kan man väl göra, det gör även jag. Men ska man kommunicera med hästen får man använda kroppen.

Var någon artikel i en tidning förra året som hette "Prata inte med hästen" som jag tycker var riktigt bra. Hade velat visa den för en som jag delade stall med...:angel:Hon pratade HELA TIDEN med sin häst, som om den vore en människa, helt obegripligt hur man kan hålla på så. Tänk dig själv att du har en människa som smyger runt dig och bara pratar ett språk som du inte förstår, hur irriterande är inte det. Tror det är nästan lika lätt att göra en häst "kommunikationsdöv/d" som skänkeldöd. Tror inte hästar uppskattar ett konstant "surrande" i öronen.

Fast det där är en sanning med modifikation :)
Hästar kan förstå innbörden av ord, för att de har lärt sig det. Oavsett om de kommer mitt i en mening, eller som ett enda kommando.
Prat är inte meningslöst för dem.

Om jag säger "Nu har du varit duktig" och samtidigt egentligen bara leder hästen kommer responsen direkt: "Var är mitt godis?!" Lite fel egentligen för hon har kopplat "duktig" med äpplen eller morötter :laugh:
Promenerar vi i skogen och hon går först, kan jag säga "höger" eller "vänster" och hon går på det hållet. Eftersom jag går bakom med endast en longerlina, så är det vare sig tömmen eller mitt kroppsspråk som avgör.

"Nu får du faktiskt flytta på dig. Kan du lyfta foten. Backa så jag kan öppna. Vänta på mig. Nu måste vi smyga (när det är halt). Stanna så jag kan öppna dörren. Jag går först. Ett steg till. Det är min mat. Nu får du ta och kamma dig!" etc
Ovanstående är saker jag säger och får rätt reaktion,:devil: så visst lyssnar dom

Jag pratar alltid med hästen, men blir väl lite mer "vardagligt" som " hej pluttis, står du här o käkar", eller " nu får du lugna ner dig", "ojojoj vad farligt staketet var idag, tänk om det äter upp oss?".

Blir sällan jag står o berättar vad jag har gjort i skolan, eller skvallrar om något ;)

Jag tycker det är det som är det mysiga med hästar, eller djur övht, att man inte behöver prata med dom, dom förstår ändå. Jag är helt hundra på att min häst otroligt snabbt känner av vad det är jag har tänkt göra, hur jag tänker och hur jag mår osv. Utan ord. Finns inget mysigare än när det bara är tyst och lugnt och man förstår varandra utan ord.

Sen är det väl klart att jag kan prata med honom, jag pratar mycket med honom men jag tycker inte det behövs för att han ska förstå. Ibland iofs kan jag säga till honom att stå still eller stanna för att förstärka vad jag vill han ska göra. Men oftast så förstår han utan problem. Det mesta man säger med ord säger man ju redan med kroppspråket och jag tror djur är otroligt uppmärksamma på sånt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
790
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?