Prao plats

Status
Stängd för vidare inlägg.
P

pimpim_

Jag ska börja 8:an till höstan och i vår sedan så äre daxs för prao. Är det någon som har något bra tips på praoplats om jag vill hålla på med hästar? Kankse någon gård eller liknande..? :)

Sv: Prao plats

hej
nej tyvärr så har jag inget tips på plats...
men däremot vill jag bara säga att jag praoade på en hästgård när jag var i din ålder. den gården som min medryttarhäst står i. Det är ägarens syster som har stallet, så hon frågade mig om jag ville va där när jag skulle praoa, iaf, så var det hur kul som hällst! Så jag ville bara säga att fortsätt å leta för de var verkligen kul, och givande. Jag fick longera hästar, klippa till manen å fixa lite på en annan, mockade å sånt, å red självklart! massor! en dag red jag 5 hästa på en dag, det var kul!
så jag ville bara säga att det ÄR skit roligt å praoa på en hästgård! Lycka till med letandet, och ursäkta att det blev lite långt :angel:

På min prao i 8: an (en vecka) var jag på en liten ridskola. Var väl inte så jätteroligt. Det jag fick göra var att mocka en massa boxar varje dag, sopa i stallet, städa i ridskoleägarens hus och gäststugan (:eek:) osv. Sen fick jag åka "sulky" (eller vad det heter) en liten stund en dag och en annan dag fick jag rida i en halvtimme. Det var vad jag fick göra där. Det tyckte inte jag var så givande precis, men det kan säkert vara kul på en annan ridskola kanske (där de inte är så snåååla och trista). Så det kan ju vara ett tips : ]

jag hade nog inte frågat på en ridskola , många (inte alla) utnyttjar praoelever ... själv hade jag praktik 3 dagar i veckan & var på en ridskola där man börja med att mocka 17 boxar, red 1 skabbig häst som inte hade muskler var jättesmal & långa hovar, sen fick jag rida deras hingst som jag tyckte så synd om ... backträning efter några månaders vila ... Hmm?
På kvällen kom barnen & då skulle jag bara hjälpa till att sadla ...

hade jag varit dig & vill ha något givande & skoj hade jag nog frågat i ett lite större privat eller tävlingsstall :)

Lycka till!

Jag praoade hos en känd travtränare en vecka när jag gick i åttan. Det var den roligaste praoen jag gjort:banana:!! Jobbigt som sjutton, mockade ca tio boxar och red sedan dessa tio hästar(precis som de anställda, jag fick varken göra mer eller mindre - rättvist med andra ord!), men otroligt spännande och lärorikt! Kan verkligen rekommenderas:)!!

Men att praoa på ridskola verkar inte vara någon höjdare, har hört många tråkiga saker om det, tyvärr..

Kommer inte riktigt ihåg var jag hade min prao i 8:an, men nån prao på högstadiet hade jag i ett STOORT stall, där flera av Sveriges bästa ryttare (klanen Z) finns. Var där bara en dag, men det var skitroligt, fick t.o.m rida , och det var ju jättestort för oss när vi var så små ;). Så ring runt till lite hopp- (eller dressyr-)ryttare och fråga. Nu hade jag turen att jag känner en av sönerna, men det går nog att få en prao på nåt stall ändå, är jag helt övertygad om!

S

tack, jag ska fortsätta leta =) Va kul att ni berättade lite om era praoplatser. Jag fick redan lite tips bara av det :)

Det beror ju på vart du bor, men jag praoade på K1 i stockholm (beridna högvakten).

Det var ju för ca 9 år sedan men det vi fick göra var att man fick ca 3- 4 hästar som var ens sköthästar under tiden man var där. Sen mocka och rida, minst 1 pass per dag.
Dock är deras hästar lite knepiga tyvärr.
Inte så snälla att rida.

Var bor du då? Det spelar ju en viss roll :p
Jag praoade på ett va landets största travstuterier i åttan. Skitkul, jag lärde mig mycket. Fick dels göra "grovgörat" med mockning, fodring osv. men även lära mig mycket om avel, vara med vid fölning, fölens första dagar, hantera unghästar osv.

Jag praoade på en 4H-gård i åttan och en hästgård i nian! :)

Jag bor i sala eller "västmanland" helst här omkring. men om man kan sova kvar så går väl det också bra tror jag.

När jag gick i grundskolan så praoade jag hos en Vetrinär, en ridskola, på ett stuteri, hos en känd tävlingsryttare och väla Zoo. :angel:
Roligast var nog hos vetrinären.

Hör efter hos travtränaren utanför Sala. man lär sig mkt hos en sån, visserligen blir det säkert mkt mocka men är man med på noterna å visar att man vill & kan så kan du kanske få köra. Kan du rida bra så är det säkert något du får göra!

En dotter praoade på Hovstallet i Stockholm. Hade en väninna till mig att bo hos. Senare praktiserade hon i ett travstall. Mina två andra döttrar har varit på stuteri, där de bodde kvar och dessutom kunde ha med sina egna ponnyer. Många stuterier och ridskolor tar också emot prao-elever. Lycka till!

Jag ska börja 8:an till höstan och i vår sedan så äre daxs för prao. Är det någon som har något bra tips på praoplats om jag vill hålla på med hästar? Kankse någon gård eller liknande..? :)

Alltså om du vill praoa på hästgård, som hästskötare eller nått måste du vara väldigt noga med vad man får göra. Kolla om det bara är mockning som gäller, eller om det även ingår typ ridning,borstning,longering eller vad du nu tycker att är kul. För att praoa hos nån kändis låter kul, men är det bara mockning är det tråkigt. Lycka till, Kram!

Leta reda på något stall i närheten hemma så att du slipper bo borta under din prao vecka... Det blir sällan bra för praoelever som är såpass unga som du om dom måste bo hemifrån under den vecka dom praoar, det tar för mycket psykiskt på de flesta och man får ut mindre av sin prao.

Vi tar alltid emot elever. Har fått högsta betyg av tidigare elever. Lägger upp veckan efter er kunskapsnivå.. Stuga finnes. Tidigare elever har gråtit då deras tid varit ute. Kontakta oss gärna om du är itresserad. Obs!!!! Inget slavarbete!!!!

Hej Allihoppa :)
Jag går nu i 8:an och vill praoa i nått stall där man kan utbilda sig mer och även rida. Är nu medryttare på en unghäst så de skulle vara väldigt kul om man fick praoa på nått ställa där man fick utbilda unghästar så jag kan lära mig ännu mer än va ja kan just nu:)
Vet ni nått bra ställe?
Skulle vara jätte snällt om ja fick svar :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka