Prao plats

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Prao plats

När jag gick i 8an praoade jag på en hästgård där ägaren jobbar som ridinstruktör och då tog emot unghästar för utbildning och försäljning, 7 platser hade hon, super kul.

I 9an var jag på zoo affären

Åk 2 på gymnasiet på en hästgård med en massa hopphästar
Åk 3 på gymnasiet hos Lisen & Peder. dvs samma sak som åk 2 fast betydligt mkt finare ;)

Jag praoade på Flammabygget stuteri i 8an . var svin kul . det ligger lite utanför laholm i halland ^^
på morgonen sopade och mockade vi ungefär kl 8-11 sedan var det rast . sen fick man några hästar man skulle gjöra iordning och rida . vissa en timme ovh vissa kortare tid . man red båda välutbildade ridskolehästar och unghästar . jag fick ungefär 5 hästar å rida om dagen . underbart . men bet blev lite stressigt ibland å så fick man ta lunch när man kände för det ...
när man ridit alla var kl ungefär 5 då arbetsdagen slutade för min del men ja hjälpte ofta till med unghästarna å longera å sitta upp på dom ... man fick mycket ansvar och det var jätte roligt ställe och super trevliga människor ... <3

Nu är det ju så att en prao/praktikplats ska vara en handledd arbetsplats där man utför det som normalt görs på gården i den verksamhet som bedrivs. Och om ni inte hade reflekterat över det tidigare så är arbetet till 90% annat än ridning/körning. Jag tror det är någonstans där som många unga som tror att de vill hålla på med hästverksamhet misstar sig.

Om jag talar om till exempel vår verksamhet (hästverksamhet med inriktning turism) är det:
Det är mockning, städning av stall, städning av rum och stuga, ordnande av fika/grill m.m., göra iordning hästar för ridning, flytta hästar, rykta hästar, tvätta hästar, på/av med täcke, stängselunderhåll, byggnationer, harva ridbana, skoning/hovvård, ta emot kundsamtal/e-post, bokföra, redovisa, städa sadelkammare, rengöra och smörja sadlar och annan utrustning, städa toaletter, rengöra duschutrymme, ridning med kunder och sedan kommer ridning på egen hand för tillridning/träning för "egen" skull. Jag har säkert glömt ganska många saker.

Det vore ju märkligt om då en prao-plats skulle innehålla särskilt mycket ridning på egen hand, eller hur? Då skulle det strida mot tanken med arbetslivsorientering.

Däremot ska arbetsuppgifterna i huvudsak vara handledda, dvs man ska inte lämnas ensam med mockning av 20 boxar i flera timmar.

hej alla.
vi är en familj i mitten av skåne och har avel med shirehästar. hos oss lär man sig avel och körning. ridning beror på vilka hästar som finns på gården och dyl. vi har haft en praktikant tidigare och vi tyckte det var roligt och trevligt.
titta på hemsidan och hör av er om ni undrar nått.
www.shire.dinstudio.se

när ja gick i 8an praoade ja på Flyinge, jag var mest i stostallet och
jag hade jättekul! Praoa inte på första bästa ridkola utan ta mod till dej och ring och prata med folk på det stället du verkligen vill vara på!

Jag har prao snart nu i 9:an så första veckan ska jag vara hos en av mina tränare, där ska jag få rida hennes unghästar, och hennes äldra hästar :D jag ska få hjälpa henne me massa grejer, de kmr bli skitkul eftersom jag känner henne så himla bra , jag har tränat för henne HELA livet och vi (jag, mamma, och mina syskon) kmr jättebra överrens med henne och vi har väl "umgåtts" lite oxå :p aja skitsamma, de kkmr bli jättekul ;D

Andra veckan ska ja o min kompis till en tjej som bor en bit utanför Jönköping, hon tar in ponnyer, mest från tyskland men även andra. Hon har väl rätt fina ponnyer (jag har aldrig varit där men min kompis som köpte en ponny av henne har praoat där i 8:an), men kansk einte "wowponnyer" heller.. men jag vet inte :) Enligt min kompis är det jättebra där, så ja får välk lita på henne ;) vi får ta hand om hästarna (och allt som hör till), rida, visningar, mm. http://www.ostragard.com är henne hemsida :)

*knapplån*

jag ska praoa v.48-49 (jag går i nian) och jag skulle ju självklart vilja praoa i stall(stuteri, vad som helst nästan). Tror ni det är "farligt" att annonsera och efterslysa praoplats på tex. buke? pga. lurare? såklart åker man ju dit innan och kollar men ändå.

i 7:an praoade jag 3 dagar på en ridskola och jag fick inte rida. jag fick mocka hage,boxar, fodra och massa annat, men ingen ridning.
8:an praoade jag 1 vecka hos mamma på hennes gym. andra veckan nere i Skåne hos min kompis släktings grannstall. Jag fick rida 4 eller fem gånger där.

(utan att försöka göra det som annons men om ni vet något bra ställe i gbg, pma gärna.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
625

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka