Praktiska tips när vi nu utvidgar vår flock?

Sv: Praktiska tips när vi nu utvidgar vår flock?

Dina frågor du ställer är visserligen inte orelevanta i sammanhanget, men av lägre prioritet än de frågor som kan förväntas inför utökningen med två han-valpar av den raskombinationen, oerfaren eller inte.

Nå, eftersom du tror att ni vet vad ni ger er in i och inte verkar mottaglig för vad jag har att säga, känns det bäst att avsluta här.

Jag önskar er all lycka på vägen, och jag tror att ni så småning om kommer att förstå vad jag menar, samtidigt tror jag att ni kommer att kunna lösa ev. problem som dyker upp.

Jag förstår inte hur någon på ett forum kan var så dömande och troende på att ens egna svar är de enda rätta så som du. Och så bestämande att man vet vad som är den enda vägen och inte. Du har ett ikke ödmjukt sätt att lägga fram dina ev råd så att de mörknar. Det blir svårt att lyssna på någon som redan tror de vet vad de pratar om, som inte frågar, utan som redan dömer. De enda jag ville ha var praktiska råd om utrymme och multilösningar. Det finns tydligen "fel frågor" och "rätt frågor" inne på Bukefalos. Om någon missförstår dina frågor, blir du ifrågasatt utan att blinka. Det blir jag oerhört besviken för och frågar mig hur det kan vara möjligt bland vuxna och förhoppningsvis tänkande människor.

Jag är tacksam för att du avslutade där. Jag avslutar med dig här.

Senast ändrad:

Trist att du känner så och läser in dömande i mina inlägg.

Om ni är väldigt förberedda och kan "mota olle i grind" vad gäller jakt etc hos hundarna, kan det mycket väl bli jättebra och ni får precis de hundar ni letar efter. De är ju robusta härliga hundar med stort rörelsebehov som säkert passar perfekt vid fjällvandringar. Det behöver inte alls bli katastrof! Men börja redan nu och förbered er, kanske ni kan hitta en schysst bra tränare som kan hjälpa till med den träningen ni är ute efter? Vänta inte på (de eventuella) problemen utan var steget före hela tiden!
Lycka till! :laugh:

Och jag som tycker kiaw varit väldigt tydlig med att inte vara dömande. Och bara vill ge råd.

Och jag som tycker kiaw varit väldigt tydlig med att inte vara dömande. Och bara vill ge råd.

Detsamma. Ser inte att kiaw varit dömande på ngt sätt. Efterfrågar man råd och tips på Buke så kan man inte bestämma vilka svar man ska få.:crazy:

Som många skrivit tidigare är det krävande med två valpar samtidigt. Jag och min sambo skaffade också valpar som var väldigt jämna i ålder och temprament dock en hane och en tik. (skiljde ett halvår) Det jag kan rekommendera er är att vara noga med att separera valparna, ge dom tid på egen hand. Se till att var och en blir trygga självständiga individer och inte beroende av varandra. Det är extremt mycket svårare att fostra två valpar samtidigt och det kräver massor av tid och tålamod, det är svårt att göra sig mer intressant än lekkompisen.

När det handlar om val av kön så skulle jag verkligen fundera en gång till, att ha två hanar av samma ras (dessutom ganska krävande ras) är inte lätt. Jag vet av egen erfarenhet hur svårt det kan vara. Vi skaffade en hanhund till något år senare och det fungerade jättebra i cirka två år, sedan brakade helvetet löst. Vi kastrerade dom och hoppades att det skulle lugna sig men inte heller, idag lever vi med grindar mellan hundarna och en ständig oro och pass. Jag säger inte att det kommer att bli så med jag anser att det är något ni bör ta med i beräkningen inför framtiden. Han ni dessutom tikar innan tror jag risken för att de inte kommer att dra jämt är ännu större.

Varför inte ta en tik och en hane om ni nu ska ha två jämngamla valpar? Kastrera hanen tidigt så behöver ni inte beskymra er för eventuell tjuvparning. Mycket lättare att ha hane och tik.

När det gäller bil så har vi haft större bilar med special beställda burar för att få plats med alla hundar. För mig är det viktigt att alla hundar åker säkert och att om de med säkerhet inte slåss om de ska dela bur. )oavsett yttre påverkan, retning)

Jag hoppas verkligen inte att du tar illa upp, men jag ville dela med mig av mina erfarenheter. Jag fick råd och tips av kunniga hundmänniskor när det gällde val av ålder och kön men vi valde att inte lyssna, tyvärr. Vi trodde inte det skulle bli såpass jobbigt som det blev, idag har det gått så långt så vi funderar på en omplacering av den ena hanen.

Tackar!

Ja, vi har två hundtränare för både lydnad och spår som hjälper oss idag. De är redan inbokade för kommande träning. Som du säger, är det viktigt med ett bra nätverk inom hund.

Jag och min man har absolut inte inställningen att detta kommer att bli katastrof, det är främst en del på Bukefalos som har det. Det är ett val som vi tagit och vi har vet att vi kommer att klara den med vår tidigare hundvana och med tips och råd från andra. Vi har båda haft unghundar av samma och olika kön tidigare och vet vad vi ställs inför - både för och nackdelar. Detta är inget nytt för oss. Det som är nytt för oss en utvidgad flock med valpar. Det som jag frågar om här har ännu bara handlat om mitt val, inte svar på multiösningar som jag efterfrågar med en flock på flera hundar.

Vi har också tron på att detta kommer att bli trevliga fjällhundar. Vi har nu också fått kontakt med en äldre man som har 4 st Alasken Huskey/Laika korsningar och 4 Laikahundar i Nordnorge. Han brukar främst dem för fjällturer och någon också i någon form av jakt. Det är krävande hundar i forma av motion, starkt psyke, smidiga "små packåsnor", snabba i fält och som återhämtar sig snabbt. Någon av dem är mer jaktbenägen än annan, men de är tränade till att vara lösa i fjällvandring. Känns som en bra kontaktperson.

Vi har många bra hundmänniskor i vårt nätverk och jag förvånas över hur vi kan diskutera detta med multilösningar för flera hundar med dem utan att det blir som här. Vet egentligen inte vad det beror på.

Tack så mycket för dina erfarenheter och tips!
Jag förstår din tankegång och vi har en tid bollat fram och tillbaka i vårat val. Och vi har kommit fram till att vi ska ha två hanhundar från samma ras. Det är inget överilat - vi vet vad vi står för, främst då inom den negativa faktorn, vi har diskuterat detta med flertalet andra och det känns som en löst fråga vilka hundar, dem har vi redan valt. Vi har både vana av han och honhundar i samma och olika åldrar. Att vi har valt hanhundar har att göra med att vi arbetar bäst med dem och gillar hanhundarnas karraktär och hållning. Jag förstår din situation, men detta handlar inte om att jag inte lyssnat på andra. Vi känner oss mogna för detta.

Vi har tänkt att specialbeställa hundbur. So du säger vill man att de ska åka säkert. Har fått en kontakt till speciallbeställning för hundburar i Norge då det är lag på att alla hundar ska färdas i bur. Vart har du fått dina burar?

Givetvis kan man inte bestäma vilka svar man ska få. Det har aldrig varit min eftersträvan. Där emot kan man och får man tala om ifall man upplever att svaret inte tillfredställande eller om man upplever att något "trampar över". Och jag ansåg det. Man kan framföra råd, frågor och funderingar på olika sätt. Jag tycker att ett forum har en farlig utveckling om det ska bedömas av enskilda personer vad som är "rätt" och "fel" frågor. Det leder bara till att många blir rädda för att fråga överhuvudtaget.

Jag har beställt burar från ett ställe i Karlstad, vi åkte dit med bilen, han mätte och vi diskuterade hur vi ville ha det. Blev jättebra.

Vill iaf önska dig lycka till med valparna hoppas vi får se bilder sen :laugh:

Givetvis kan man inte bestäma vilka svar man ska få. Det har aldrig varit min eftersträvan. Där emot kan man och får man tala om ifall man upplever att svaret inte tillfredställande eller om man upplever att något "trampar över". Och jag ansåg det. Man kan framföra råd, frågor och funderingar på olika sätt. Jag tycker att ett forum har en farlig utveckling om det ska bedömas av enskilda personer vad som är "rätt" och "fel" frågor. Det leder bara till att många blir rädda för att fråga överhuvudtaget.
Nu får du ursäkta, men om du syftar till mina inlägg när du säger att "någon trampar över", och "bedömma vad som är rätt eller fel frågor", så känner jag att jag måste svara.
Dina inlägg gav mej en känsla av att du kanske, med betoning på kanske, inte riktigt insett vad som ligger framför er och vilka förbredelser ni behöver göra.

Jag valde att tala om ATT jag reagerade och VARFÖR jag reagerade.
Jag hade ju kunnat anta att min känsla var rätt, och gett råd utifrån det (råd som du faktiskt inte frågat efter), men det anser jag vore att dra förhastade slutsatser och kränka din förmåga att fatta beslut.

Så, jag vill fötydliga att jag inte har bedömt om frågorna är rätt eller fel, men att karaktären av frågorna fick mej att undra hur väl förberedda ni är på vad komma skall.

Motionerar du mest hundar utan koppel?
Sover dina hundar alla tillsammans?
Hur funkar dom ihop idag?

De motioneras till 90% utan koppel, de gånger deh ar koppel är om vi är istan t.ex.

Ja de sover tillsammans allihopa med mig i sängen, och självklart funkar de bra tillsammans, då jag inte ser någon mening med att ha hundar som inte går ihop.

Jag valde också att tala om att jag reagerade på ditt svar trots att jag från ditt "första svar" talade om att jag och min man har planerat, diskuterat och förberett oss så gott vi kan, men är intresserade av andra människors tips och råd. Andra uttryckte en förundran över vårt val, men uttryckte det på ett annat sätt. Det är ett diskussionsforum och vi har båda rätt att uttrycka vår mening i frågor och svar.

Vi ser på detta med olika ögon. För mig är detta inte något jag behöver att fortsätta diskutera, du får gärna ge mig råd och tips om multlösningar eller valpstadiet. Viss inte så tackar jag för din medverkan.

Det är så vi också planerat att göra så fort vi mottagit den nya bilen. Bra att du blev nöjd med burarna - det bådar gott!

Lovar att det ska det läggas upp bilder på killarna :laugh: de är redan fotosköna!

Okej.

Läste på nätet om en bra multiösning på typ tampurbäddar för hundar. Oerhört populärt i Amerika, men finner inte sidan. Sängen bli oaktuellt för hundarna, men om någon dör ute hört talas om sidan eller fått info om multilösningen på hundbäddar så sänd gärna den.

Att de fungerar ihop hoppas jag, men funderade på om det på något vis blev obalans i hundflocken.

Okej, nej jag har ingen obalans, det enda jag kan se som lite negativt ibland, är att grandisen kan vara lite hårdhänt i lek, men det är ju inget som påverkar flocken.

Måste bara fråga hur mycket jobbar ni? Arbetslös, sjukpensionär?

Ni kommer att få jobba mycket med era hundar. Jag har självnyss haft EN hanhund sombörjar komma i trots ålder.Man blir galen och han kräver tid. Det tar tid att lösa allt med promenader och träning av 3 hundar tycker jag. Min valp måste få vara själv på promenader, bland mycket folk och i nya miljöer utan dom andra 2 så han blir självsäker. Han måste lära sig att vara själv hemma utan dom andra 2.

Jag vet att det är många uppfödare som inte säljer 2 valpar till samma hem.

vad jag har läst så är det väl blandrasvalpar de ska köpa så et är ingen godkänd uppfödare, samt att de är vänner är nog därför de säljer två valpar till samma hem.

Lite tips när man tar hem 2 valpar samtidigt:
Första halvåret, åtminstone, ska dom gå på sina promenader en och en, inte tillsammans. Valpen ska lära sig rikta sin uppmärksamhet mot matte/husse och lära sig den viktiga kontakten mot denne, inte mot sin kompis!
Har man den ena lös, kan den andra gå i koppel och tvärtom, de gånger man går ut tillsammans.
Dom kan tillsammans lära sig att bli kaxiga och tuffa mot andra hundar, lite av ett mobbingteam om man har otur! En och en måste dom lita till matte/husse, igen.
Två jämngamla/jämnstora valpar kommer förmodligen att leka enormt mycket. Det tycker man kanske är roligt, men för jämnstarka valpar blir det FÖR mycket livlig, hetsig lek, och det är stressande. Stress är nåt man ska undvika hos valpar/unghundar till varje pris! För glöm inte, att även om valp-perioden går bra, kommer strax en Unghundsperiod, då mycket ställs på sin spets. En ständigt uppstressad hund blir krävande, orolig, jaktbenägen etc etc.
Det kommer att bli jobbigare att få 2 valpar rumsrena samtidigt. Överhuvudtaget är det JÄTTEmycket en valp ska lära sig av sin matte/husse, och med två valpar, som samtidigt pockar på uppmärksamhet, blir det ännu mera jobb. Försök därför så mycket ni bara kan, att skilja dem åt, jobba och umgås med dem var för sig. Det kan tyckas fint med ett "par" likadana hundar som håller ihop i vått och torrt, men dom måste fungera utan brorsan OCH lyssna på sina Människor, inte bli ett självständigt kaxigt team som tycker dom fixar världen själva!
Men som sagt - lycka till, och dra er inte för att be om råd och hjälp - kanske inte här på Buke för då blir det bara en het, jobbig diskussion som kanske inte alltid är så givande....! Ursäkta, Buke...!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 187
Övr. Hund Jag behöver lite hundtips från er på Bukefalos. Har fyra stycken hundar. Och eftersom jag bor i Norge per dags datum följer våra...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Diplomaten
·
Övr. Hund Jag och min sambo bestämde oss under veckan; att det nu var dags för hela stora flocken att ge sig ut på en gemensam fjälltur. Vi bor så...
2
Svar
37
· Visningar
2 691
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V