Praktiska tips när vi nu utvidgar vår flock?

Diplomaten

Trådstartare
Jag och min man kommer i slutet av oktober att få tillökning i flocken. Idag har vi två små hundar. En jack russel tik på 3 år samt en kastrerad pomeranien på 7 år. Vi har inte haft någon av dem som valp - spetsen har varit med mig sedan 6 år tillbaka och terriern har varit med oss, sedan hon var 8 månader.

Vi har nu gjort slag i den sak vi pratat om sedan en längre tid tillbaka. Vi har tingat 2 valpar och kommer därför utöka vår flock något. Vi har valt 2 hanar från samma kull av blandrasen Alaskan Huskey/ Östsebirisk Laika. Vi känner föräldrarna och ägarna gott och detta blev ett solklart val.

Jag motionerar mycket och vi älskar naturen och långa promenader är idag vardagsmat. Vi har stor plats - vår lägenhet är ca 160 kvm. Hundarna sover med oss i sina sängar i sovrummet och begränsas till mindre utrymme då vi är på arbete/då hundarna är ensamna. Vi är också turmänniskor i norska fjällen och per dagsdatum så är våra små hundar med och vandrar och terriern bär en egen liten packväska. De övernattar med oss i tält, vindskydd eller stuga. Vi reser en del med dem också - mest till Sverige och då och då kan det ske till Portugal.

Jag skulle gärna vilja få praktiska och användbara tips från er som har vana från en utökad flock. Tips hur ni har löst det/ lärdomar/ resetips (framförallt då bilval/burkombination - flygresan får begränsas till 1-2 hundar - vi får dra lott om vem som får åka till Europa för att träffa farfar :angel:)

Sv: Praktiska tips när vi nu utvidgar vår flock?

Jisses, två jämnåriga hanar!:eek:
Tja, jag vet egentligen inte riktigt vilka tips du är ute efter.....

Jag förutsätter att TS vet bad hon ger sig in på när hon köper två hanar, eftersom de diskuterat det en längre tid skriver hon ju.

Vad ni ska tänka på är väl att det kan vara väldigt svårt att hitta hundvakt till 4 hundar om ni måste av diverse skäl...

Och två valpar tar mycket tid!!!

Ja. Vi har bestämt oss när det gäller vilka hundar vi ska ha, så det kommer vi inte att ändra oss på.

Har ni den tid som krävsför att uppfostra två valpar? ni verkar ju vara mycket intresserade av friluftsliv så det tar väl en hel del tid tänker jag mig.

Precis som du nämner i ditt inlägg, ja, vi har planerat detta en tid. Så just när det gäller att det är två hanhundar, vilken ras osv så är det genomtänkt med både för och nackdelar.

Hundvakt är ingen fara så sett. Det har vi redan räknat med. Våra hundar är i regel med oss den mesta av tiden och om vi åker bort så har vi fasta hundvakter (vi delar helt enkelt upp hundarna - att två av dem kommer att vara små och vuxna underlättar) samt hundpensionat. Och ja, det tar tid. Men tid är något som vi gärna lägger med våra hundar. Vi är ju två personer plus att någon/några alltid kommer att följa med till stall och på ridtur. Vårat levnadssätt omfångar mycket tid med hundar just eftersom vi är ute i natur ofta och gärna.

Hur har ni gjort med sängplatser t ex? Lösning i bil med burar) Vad har ni haft för bil? Motionen? Invänjningen med de andra? Eventuella tältlösningar? Jag har fått en hel del bra tips redan från nära och kära så vi har ju en fungerande plan. MEN jag tar gärna emot fler tips!

Ja, vi lägger mycket ledig tid på frilufsliv. Där är hundarna alltid inräknade. De sover med oss i tält, vindskydd eller stuga (våra små hundar gör det idag) och vi har utstyr för både hund och människa för båt/vandring osv osv. (idag i X-small storlek förstås :D). Att vi skaffar denna typ av hundar är en del av detta frilufsintresse.

Vi arbetar i regel också nära vår lägenhet, just för att hundar ska få mycket tid med oss och för motion och rastning. Vissa tider arbetar vi mycket, men då organiserar vi oss så att det passar in. Till en början nu, vid valpstadiet får vi helt enkelt krympa vår arbetstid och vi har också lagt in semester.

Jag måste ändå fråga, nyfiken typ, varför skaffar ni så extrema hundar? Har ni kunskapen av vad sådana hundar kräver?

Du verkar väldigt smart och resonlig, men jag måste ändå fråga, hoppas du inte tar illa upp.

Jag själv har tre hundar, Wilma (grandis) har jag haft i tre år, sedan köpte jag tilda när hon var 8 veckor(cavalier/pappilon) och hon är nu ett år och i juli köpte jag Maggan (basett hound) och när jag vant dem vid varandra har jag haft dem i varsitt rum och ett kompostgaller i mellan så de fått nosat på varandra, men det har aldrig varit problem, eftersom min/mina hundar alltid varit vuxna när det kommit någon ny hund, och en vuxen hund ska aldrig göra utfall mot en valp. (enligt mitt tycke)

Vad gäller motion är det lite olika, Tilda är alltid med mig när jag rider ( har tre hästar) Wilma är med ibland, och Maggan kräver inte så mycket motion, och trivs mest med att lunka på gården. Alla tre är ute väldigt mycket, jag bor på landet och är mest ute jag med..

Vad gäller tranport, så är det inte så ofta de åker bil alla tre samtidigt, men då har vi dem bak i skuffen, eller också så ligger wilma där själv och de andra två är i baksätet, det är lite olika.

Jag måste ändå fråga, nyfiken typ, varför skaffar ni så extrema hundar? Har ni kunskapen av vad sådana hundar kräver?

Du verkar väldigt smart och resonlig, men jag måste ändå fråga, hoppas du inte tar illa upp.

Nej nej, jag tar inte illa upp! Det har jag absolut ingen anledning till. Undrar man, så frågar man är en bra filosofi. Det är det specialla med diskussionsforum - en tråd leder ibland till några utstickare. :)

Min Jack russel är en ras som ofta beskrivs som extrem - då av andra hundbekanta. Då främst för att hon är en krävande hund som är mycket envis, självständig och jaktlysten. Men vad står ordet extrem för dig? Jag hör att många benämner det för olika hundraser och det verkar vara ett brett ord. Då kan jag om möjligen svara dig något bättre.

Vi har inte vana i den bemärkelsen av dessa hundar (har aldrig mött denna korsning) att vi ägt någon av dessa raser tidigare. Vi har där emot vana av hundar. Min man är t ex uppväxt med schäferkennel och jag med hundar i familj, samt att jag engagerat mig genom att jag "tagit över" i andras mun "problemhundar" och nu vill uppfostra egna från valpstadiet. Det är våra bästa vännpar som äger de båda föräldrarna och vi har varit med både hanen och tiken sedan de kom som valpar.

Anledningen till att vi med fördelarna valt dessa hundar är framförallt för att de verkar passa oerhört gott i våra liv både nu och i framtiden. Det gäller då våra fjällvandringar och våran dagliga basis med intresse för att träna och motionera hundar. De är aktiva hundar, gott och skarpt psyke, starka - men ändå smidiga och uthålliga.

Vi bor i dagsläget inte på landet, men det är planen i framtiden. Vi vistas mest på landet nu då vi besöker våra vänner i Sverige på semester eller helger. Framtiden (några år) ska dock vara en egen liten gård och då underlättar möjligtvis motionen något, men gör resor istället lite längre till fjällvandringarna. Din situation liknar min en hel del då jag också har häst och det innebär ridtur med hund. Min pomeranien följer viserligen med på långa turer idag, men kräver inte lika mycket motion som min terrier. Inte heller som laikakorningen kommer att göra.

Motionerar du mest hundar utan koppel?
Sover dina hundar alla tillsammans?
Hur funkar dom ihop idag?

Kombinationen jakthund och draghund är kanske inte det mest lyckade kan jag tycka, men det är ju ert val och jag önskar er lycka till..

Se till att varje valp får en hel del egentid och egenträning under hela uppväxten. Det underlättar

Nej, jag vet att det finns nackdelar med detta. Har därför pratat en del med andra personer som har just korsning av drag och jakt (dock inte exakt dessa raser). Det finns det en del att säga om ämnet och många tycker olika. Det i säg är kanske en annan diskussion som skulle bli lång med olika uppfattningar.

Men, jag ska ta med mig att tänka på egentid och egenträning för var och en. Per i dag så försöker vi med detta då våra två hundar idag har olika behov både gällande träning och motion. Dessutom gör vi det också t ex för att den andre skall klara av att vara ensam i hemmet. Tack för tipset!

Jag kan tänka mig att detta blir hundar med myyyycket jakt i, och när de två brorsorna kommer lösa kan dom nog vilja dra låååångt och länge. Nåt att tänka på redan nu, så att ni har en plan för hur ni ska hantera detta. Brukar ni ha hundarna lösa under vandringarna? Då blir nog detta med jakten det ni måste träna mest på, och träna på redan från första början!

Detta inlägget görs inte för att vara dum, och jag hoppas att det tas på rätt sätt! Om inte, så ber jag redan nu om ursäkt.

Med tanke på vilka råd du frågar efter, så känns det - trots att du verkar intelligent - som att ni inte helt tänkt igenom vad det är ni ger er in i.

1. Ni har valt en blandning som har en potentiell förutsättning att kräva över medel av sin ägare både mentalt och fysiskt.

2. Ni väljer att ta två valpar samtidigt. En valp kräver mycket av sin ägare, och två kräver dubbelt så mycket.

3. Ni har valt att ta två valpar av samma kön. Detta är en stor fara i sig själv, oavsett om det är chihuahua eller grandis, framför allt under unghundstiden. Det KAN gå bra, men riskerna är stora att det blir slagsmål under en tid då man dessutom glömmer allt man har lärt sig, och alla gränser sätts på prov.

Med detta menar jag absolut inte att ni gör fel val, men mot denna bakgrund känns råden du frågar efter som det minsta man behöver ägna energi att redan nu hitta lösningar på.

Nå, första introduktionen mellan de vuxna hundarna och valparna sker lugnast och mest avväpnat på neutral mark.

De första månaderna föreslår jag att valparna får sova i en hage i sovrummet, tryggast för alla, och mindre risk för "olyckor"

Lösningar för bur i bil osv, överlämnar jag åt andra att svara på.

Förlåt mitt gapande som en fågelholk .. :confused:

Jag förstår verkligen inte vad du bygger ditt påstående på; att jag inte skulle ha planerat detta?

För att jag väljer två hanar i samma ålder?
Korsningen?
För att jag vill ha andras erfarenheter och tips?

Givietvis har jag och min man en plan. Vi är vuxna, fungerande och mycket ansvarsfulla människor med en hel del livserfarenhet och bred djurvana. Men, just i detta ämne som jag efterfrågade är vi relativt nya. Vi har efterforskat, diskuterat och vi har pratat med andra människor. Kanske gjorde jag fel som ville fortsätta att "prata" och få tips om detta ämne på Bukefalos? Jag är en person som vill bolla och få mer användbara tips, utbyta erfarenheter, få underlättande råd osv ....

Jag förstår verkligen verkligen inte varför du skriver så. Som sagt var, det är din rättighet. Men det gjorde mig på ett vis besviken.

Ja, det är mycket jakt i Laikahunden.

Om vi har hunden (pomeranien går alltid lös) idag lös beror på säsong och fjället vi rör oss på - olika bestämelser och möjligheter. Men, det är en förutsättning att de på några av vandringarna kan vara lösa och det har vi lagt ner mycket tid på för att terriern också ska kunna vara. Idag kan hon vara det, något som inte var en självklarhet i början. Dock är hon i lina då bestämelserna säger det. Om det är högsäsong för lämlar får hon gå i lina. Jakten kan ta över där. Något som vi fortsatt arbetar för.

Jag tackar oerhört för tips och råd - men just när det gäller hund(bland)rasen i sig och träningen för att nå våra mål så gör vi det som krävs. Som sagt var, vi har redan bestämt oss för våra tingade hundar.

Det är absolut inte min mening att på något sätt nedvärdera eran kompetens att fatta beslut som passar er.

Det som fick mej att reagera var att ni inte har erfarenhet att att äga hund från valptid, och som förstagångs ägare till valp valt att göra det på ett sätt som är oerhört svårt även för en mycket väl erfaren valpägare.
Frågeställningarna, om man tänkt igenom och planerat det under lång tid, borde i mina ögon vara av helt annan karaktär än just det du frågar efter, och en del av frågorna avslöjar också (som jag ser det) att ni kanske inte riktigt har fått klart för er vilka ptoblem ni kommer att ställas inför.

Det är av all välmening, jag har själv ställts inför det fruktanvärda valet att placera om en hund pga slagsmål och osämja i flocken, och det trots att jag har 30 års erfarenhet......
Absolut inget jag önskar att någon annan ska behöva gå igenom.:cry:

Okej?

Vilka frågor och på vilket sätt?

Jag ber om ursäkt om jag låter fortsättningsvis frågande, men jag förstår verkligen inte vad du hänvisar till.

Mina frågor som jag frågar för att jag är intresserad av hur andra löst det?

Sättet att skaffa två hanar och av en krävande ras?

Utveckla gärna.

Och ja, det känns som du eliminerar vår kompetens. Det verkar vara av välmening, men ja, jag har själv hanterat omplaceringshundar och för många "problemhundar" i flera år från unghund och uppåt. Jag har stor vetskap det tragiska i hur hundar inte får sina behov tillsatta, hur de blir missförstådda och illa hanterade. Så, där har jag verkligen ingen plan att hamna.

Men ....
Rätt sätt för dig då?

Att välja en annan ras för att förenkla - fast vi har tagit beslutet och våra efterforskningar och känsla säger att vi ska klara detta och att det är rätt?

Att vi ska välja en hund istället för två - fast vi efter en tids tänkande kommit överens om att ha två för att det passar för oss?

Senast ändrad:

Dina frågor du ställer är visserligen inte orelevanta i sammanhanget, men av lägre prioritet än de frågor som kan förväntas inför utökningen med två han-valpar av den raskombinationen, oerfaren eller inte.

Nå, eftersom du tror att ni vet vad ni ger er in i och inte verkar mottaglig för vad jag har att säga, känns det bäst att avsluta här.

Jag önskar er all lycka på vägen, och jag tror att ni så småning om kommer att förstå vad jag menar, samtidigt tror jag att ni kommer att kunna lösa ev. problem som dyker upp.

Liknande trådar

Övr. Hund För 2 år sen köpte jag en söt liten valp. Enligt uppgift skulle denna söta valp vara en pudel/papillon korsning. Pudel finns det helt...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
27 187
Övr. Hund Jag behöver lite hundtips från er på Bukefalos. Har fyra stycken hundar. Och eftersom jag bor i Norge per dags datum följer våra...
Svar
2
· Visningar
988
Senast: Diplomaten
·
Övr. Hund Jag och min sambo bestämde oss under veckan; att det nu var dags för hela stora flocken att ge sig ut på en gemensam fjälltur. Vi bor så...
2
Svar
37
· Visningar
2 691
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V