Praktiska övningar på en valpkurs???

Sv: Praktiska övningar på en valpkurs???

Hur mycket kunskap ska denna instruktör ha inom de "termer" du nämnde?

Tillräcklig för att förstå frågeställningarna i ditt första svar till mig, inte är relevanta. Det handlar inte om lösryckta övningar, det handlar om att lära människor läsa och förstå hund. Bygga en ömsesidigt trygg relation, väl utvecklad tvåvägskommunikation och förbereda både små hundar och deras ägare för allt som behövs för att fungera i en normal vardag.

Behöver du så handgriplig hjälp inom detta som det verkar på dina inlägg, så bör du läsa om böckerna ett par gånger, gå en massa kurser och jobba med hund i några år till innan du börjar undervisa andra.

Jag är yrkesverksam med mina hundar inom ett område, och håller på att utbilda mig inom ett annat. Antalet timmar jag lägger på hundträning och utbildning inom detta motsvarar gott och väl en halvtidstjänst, och har gjort de senaste två åren. Ändå skulle jag aldrig drömma om att utbilda andra!!

Tillräcklig för att förstå frågeställningarna i ditt första svar till mig, inte är relevanta. Det handlar inte om lösryckta övningar, det handlar om att lära människor läsa och förstå hund. Bygga en ömsesidigt trygg relation, väl utvecklad tvåvägskommunikation och förbereda både små hundar och deras ägare för allt som behövs för att fungera i en normal vardag.

Behöver du så handgriplig hjälp inom detta som det verkar på dina inlägg, så bör du läsa om böckerna ett par gånger, gå en massa kurser och jobba med hund i några år till innan du börjar undervisa andra.

Jag är yrkesverksam med mina hundar inom ett område, och håller på att utbilda mig inom ett annat. Antalet timmar jag lägger på hundträning och utbildning inom detta motsvarar gott och väl en halvtidstjänst, och har gjort de senaste två åren. Ändå skulle jag aldrig drömma om att utbilda andra!!

Här skulle det du går till kallas proffshundutbildning, som tar skyhöga kursavgifter med några deltagar. I princip är vi alla som drar kurser för våra föreningar/klubbar okunniga och borde inte dra några kurser då. Underligt.

Du säger att du inte skulle kunna tänka dig att utbilda andra. Då kan man inte heller komma med de kommentarer du har givit åt mig. Du vet inget om hur jag drar mina kurser, va för innehåll jag har etc.

Tråden har kommit lite OT nu och har i princip inget med min urpsprungliga frågor o göra. Kanske är det bara så enkelt att ingen vill dela med sig med sin erfarenhet och kunnande. Meningen med min ursprungliga fråga var juh va forum i allmänhet finns till för...

Jag kan visst kommentera till dig, både i egenskap av potentiell elev och i egenskap av ganska rutinerad hundägare.

Att jag inte vill utbilda andra beror på självinsikt, något jag uppmuntrar till hos andra också. Att vara hundinstruktör kräver så mycket mer än att man gillar att träna hund.

kl

När jag såg startinlägget tidigare idag misstänkte jag att det var något sånt här det handlar om :grin:

Det en sak att som tränare fråga om lite tips och trix bland kollegor, men ts verkar ju vilja ha hela kursens innehållen skrivet av andra. Jag tycker det är skamligt att utge sig själv för att träna andras hundar när man är så uppenbart okunnig.

Jag tror faktiskt inte att TS håller kurser, däremot vill hen säkert göra det parallellt med sitt hunddagis.

Delvis kl

Jag är precis utbildad instruktör och håller med om att detta är otroligt viktiga delar i hundägarutbildningen, och borde vara allmänt intresse om man har hund.

Jag har aldrig gått nån valpkurs, och är absolut inte imponerad av de historier jag har hört.

Jag skulle vilja ha mycket teori om de olika inlärningsfönstren, vikten av en god relation och hur man etablerar detta (genom positiv förstärkning), mycket etologi och information om hur man kan bedöma trovärdigheten på förebilder och instruktörer inom hund. Att dominansmodellen är förkastad av näst intill alla etologer i världen och att det är fullt möjligt att träna sin hund med hjälp av konstruktiva metoder.

Vikten av berikning, och vad som skiljer berikning från aktivering.

Stressymptom!!

Visa folk hur otroligt många olika sätt det finns att belöna på- låt dem komma på 100 olika belöningar!

Rent praktiskt så skulle jag vilja göra inklickning, lite frishejping och andra praktiska tillämpningar av hur man kan implementera klickern i vardagsträning med lockande, targets osv.

Inlärning av social förstärkning och positivt inlärt förbudskommando.

Genomgång och träning av "grundfärdigheterna".

"miljöutmaningar" med hinderbanor med olika underlag, olika föremål som hunden får undersöka osv.

Göra mycket nyfikenhetsövningar, kontaktövningar, lära dem "störningsleken", grunderna för skvallerträning och så anpassa störningsnivån till varje ekipage.

Absolut inget "släpp valparna lös och lek", det kan man göra nån annan stans än på träningsområdet.

Men, min upplevelse efter att precis slutat min första kurs som instruktör är att mycket av detta anses som överkurs av kursdeltagarna och att även om jag tycker att det finns sånt som är otroligt mkt viktigare än att lära ut ligg eller att inte dra i koppel så verkar det vara därför många går kurs.

Som instruktör bör jag dock ha de av migo ovan beskrivna bitarna med mig även om jag inte måste vara fulllärd, det efterfrågas kanske inte på valp och allmänlydnadskurser. Däremot är bör en instruktör kunna prata basic om ex stress och vid behov kunna uppmärksamma hundägaren om porblematik föreligger och gärna då rekommendera en kunnigare instruktör inom ett visst område att kontakta ...

Lite svamligt men hoppas ni är med på hur jag tänker...

Till stor del + 1 :).
Migos "kursupplägg" låter jättetilltalande och är en kurs JAG gärna skulle gå. Men de flesta som går valp- och grundkurser är faktiskt INTE som de flesta aktiva medlemmar på buke utan lyssnar rätt motvilligt på teori om tex inlärning och belöning, stress och passivitetsträning för att inte tala om olika inlärnings/träningsmodeller (jag vill att mina elever skall TÄNKA SJÄLVA och inse att vissa sätt kanske inte är så smarta trots att de sänds på tv). De vill i princip lära sig hur man får hunden att inte dra i kopplet, hälsa fint på folk och kunna sitt/ligg, punkt. Måste de så kan de möjligtvis ta in lite grunder om hundskötsel och liknande.
Detta gäller då för övrigt inte bara kurser jag haft utan även mina meddeltagare på en hel del av de kurser jag har gått. När man själv sitter och vill ha mer, mer, mer så tycker de andra att det är jobbigt att lyssna, typ - det beror förstås lite på vilken typ av kurs man går men det här gällde ju en valpkurs.

Men jag får ju hålla med om att TS inte låter så insatt, frågan är som den nog även är på många klubbar här: låta en inte så insatt men engagerad människa ha kurs eller inte ha kurs alls? Jag vet vad många klubbar brukar välja...

Tyvärr så håller jag med dig, folk vill inte veta, de vill bara ha trevligt med sin hund. Eller de skulle nog vilja ha en hund med superföljsamhet och kunskaper i etologi, med de orkar liksom inte.

Men jag kommer aldrig att ge mig, jag delar ut Per Jensens artikel om "Den missupfattade dominansen" vid kursstart. Jag har kortkurser i klicker och talar mig varm om berikning. Nån gång emellanåt så dyker det upp en "Migo" på kursen då är jag redo!

Haha, helt rätt ge dig aldrig.

Min, ännu ringa, erfarenhet är dock att många tycker sig ha tillräckligt med kunskap i ex etologi (=hunduppfostran i mångas ögon), eftersom att de sett börjesson eller milan på tv, men Jensen ska ut på nästa kurs, tack för tipset.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III