Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig gått nån valpkurs, och är absolut inte imponerad av de historier jag har hört.
Jag skulle vilja ha mycket teori om de olika inlärningsfönstren, vikten av en god relation och hur man etablerar detta (genom positiv förstärkning), mycket etologi och information om hur man kan bedöma trovärdigheten på förebilder och instruktörer inom hund. Att dominansmodellen är förkastad av näst intill alla etologer i världen och att det är fullt möjligt att träna sin hund med hjälp av konstruktiva metoder.
Vikten av berikning, och vad som skiljer berikning från aktivering.
Stressymptom!!
Visa folk hur otroligt många olika sätt det finns att belöna på- låt dem komma på 100 olika belöningar!
Rent praktiskt så skulle jag vilja göra inklickning, lite frishejping och andra praktiska tillämpningar av hur man kan implementera klickern i vardagsträning med lockande, targets osv.
Inlärning av social förstärkning och positivt inlärt förbudskommando.
Genomgång och träning av "grundfärdigheterna".
"miljöutmaningar" med hinderbanor med olika underlag, olika föremål som hunden får undersöka osv.
Göra mycket nyfikenhetsövningar, kontaktövningar, lära dem "störningsleken", grunderna för skvallerträning och så anpassa störningsnivån till varje ekipage.
Absolut inget "släpp valparna lös och lek", det kan man göra nån annan stans än på träningsområdet.
Jag skulle vilja ha mycket teori om de olika inlärningsfönstren, vikten av en god relation och hur man etablerar detta (genom positiv förstärkning), mycket etologi och information om hur man kan bedöma trovärdigheten på förebilder och instruktörer inom hund. Att dominansmodellen är förkastad av näst intill alla etologer i världen och att det är fullt möjligt att träna sin hund med hjälp av konstruktiva metoder.
Vikten av berikning, och vad som skiljer berikning från aktivering.
Stressymptom!!
Vad ska dessa frågor användas till? Söker du en valpkurs som har detta i sig? Eller är det till någon sorts skolarbete? För det låter nästan lite som att du vill att någon ska skriva ihop en valpkurs till dig?
Jag kan lägga till några saker/trycka lite extra på saker som redan skrivits.
Vi gick mycket slalom mellan de andra hundarna, kändes som vi gjorde det i oändlighet, men visst nångång är det nyttigt att göra.
Men jag saknar nu när hunden är vuxen att man inte fick testa på lite mer mot brukset, testa å hålla apportstock, mm så det inte är helt ovant när man börjar med det senare. Mm finns fler grejer man kan testa mot olika tävligsgrenar, men inte träna in ett moment utan testa små, små steg, tex budföring, kontaktövningar för linförighet, uppletande, spår, mm
Gärna förklara hur man kan leka med hunden på "hundars" vis, lite kamp för föremålsintresse.
De absolut två viktigaste delarna tycker jag är kontaktövningar och passivitetsövningar. En valpkurs som saknar någon (eller ja då båda) av delarna, tycker jag har misslyckats som kurs.
Det vi gick igenom. Passivitetsövningar, kontaktövningar, aktiveringsövningar, inkallning i ordnade former med lina. Sitt/ligg och sitt kvar/stanna kvar. Hundmöten på avstånd. Koppelträning. On/Off-knappen. Förbudsords-övning. Gå "lös" i skogen (med lina släpande) nära föraren, max 2 meters avstånd. Början till fot/gå fint genom att låta kontaktövningen gå så långt (var lite olika hur många som nådde dit). Olika belöningsformer: belöning med godis, belöning med leksak och i vissa fall enbart belöning med ord.
Massvis med teori runt omkring, där det bästa var förklaringen av hundens utveckling i olika stadium och ålder. Sedan förklaring av skvallerträning, hur man burtränar om man vill det, problemlösning rent allmänt, stress, tips för ensamhetsträning och hur man "ska" bete sig vid hund och människomöten. Prat om miljöträning, socialisering - rädd hund kontra översocial hund. Prat om vaktande, hundar som skäller när dörrklockan ringer osv. Valpen kontra barn i familjen, valpen kontra katt i familjen.
Om inte alla valpar hade åkt buss, så hade vi gjort det på kursen. (Nu hade alla gjort det).
Har säkert glömt hälften. De tog inte upp någon klickerträning, mer än att vi pratade om vad det innebar på teorin och att det fanns möjlighet att gå en separat kurs för det i så fall.
Sedan självklart möjligheten att ställa alla frågor som gällde just ens egen hund och problemen som fanns, riktigt bra!
Är väldigt nöjd med valpkursen och allt var i mjuk och positiv anda. Precis vad som känns rätt för oss och vår hund.
Håller med Miao (som skrev samtidigt som jag skrev mitt inlägg), är det så att du vill att någon ska bygga ihop en kurs åt dig?
Utifrån dina svar till Migo, så skulle jag i så fall starkt rekommendera att du först går en instruktörsutbildning, innan du ens funderar på att starta en kurs. Tror inte att många hundägare skulle gå en kurs för någon som inte är utbildad. Det du frågar Migo tycker jag tillhör grunden för vad en valpkursinstruktör ska kunna och för vad de får lära sig på sin instruktörsutbildning.
Dra en snart igen, då har du alltså redan haft kurser. Då är det väl bara att ta mindre teori och mer praktik.
Antar att du har någon utbildning om du verkar som instruktör, jag har både privat och sbk-modell, i båda igår förslag på kursupplägg.
Den kurs jag gick på var egentligen rätt kass. Fick inte nåt annat att ta me med mig hem än det jag redan visste både teoretiskt och praktiskt.
Fast allvarligt. Om du inte kan se hur man ska genomföra exemplen i praktiken och heller inte är så bra teori, varför ska du då hålla i en valpkurs. Det DU lär ut kommer att forma många förstagångsägare av hund och deras hunds när denne är i en mycket känslig och formbar tid i sitt liv!
Är det så tycker jag att du ska utbilda dig mer och istället ställa frågan vilka BRA instruktörskurser som vinns att gå!
De som har gått mina kurser har i allmänhet varit nöjda med hur jag har dragit den. Nu frågade jag bara om nån var villig att ge konkreta förslag på övningar, om man inte vill eller kan så behöver man inte alls. Fattar inte varför man alltid ska bli så negativt inställda när man frågar nåt man är osäker på och vill veta mera om, teoretiskt-->praktiskt, (och som kanske andra oxå skulle villa ha flera tips på). Och inte enbart problemlösning. hmm. Alla är vi olika som kursdragare och har olika sätt att skola på.