Nethril
Trådstartare
Jag har lite frågor angående analys av hösilage som jag hoppas kunna få svar på
Jag fodrar med hösilage, i mindre balar. Har nu fyllt en halv 3 liters fryspåse från förra balen och en halv 3 liters påse från den som är öppnad nu. Har alltså tagit prover från 2 balar hittills och fryst ner.
Har tänkt att ta prover på ca 5-6 balar.
Men hur ska jag göra sen när jag ska skicka in det? Har beställt emballagematerial från eurofins som ska komma vilken dag som helst så jag skickar ju det i det.
Men, när jag samlat alla mina prover, hur mycket ska jag skicka in totalt ungefär? Hur mycket behövs från varje prov?
Och ska jag klippa ner hösilaget i mindre bitar så jag får plats med mer?
Hur fungerar det rent praktiskt när proverna varit frysta?
Ska jag låta dem tina och sedan skicka iväg dem eller ska det tina på vägen?
Mängder med frågor och jag hoppas någon kan berätta hur de har gjort eller skulle ha gjort!
Jag fodrar med hösilage, i mindre balar. Har nu fyllt en halv 3 liters fryspåse från förra balen och en halv 3 liters påse från den som är öppnad nu. Har alltså tagit prover från 2 balar hittills och fryst ner.
Har tänkt att ta prover på ca 5-6 balar.
Men hur ska jag göra sen när jag ska skicka in det? Har beställt emballagematerial från eurofins som ska komma vilken dag som helst så jag skickar ju det i det.
Men, när jag samlat alla mina prover, hur mycket ska jag skicka in totalt ungefär? Hur mycket behövs från varje prov?
Och ska jag klippa ner hösilaget i mindre bitar så jag får plats med mer?
Hur fungerar det rent praktiskt när proverna varit frysta?
Ska jag låta dem tina och sedan skicka iväg dem eller ska det tina på vägen?
Mängder med frågor och jag hoppas någon kan berätta hur de har gjort eller skulle ha gjort!