Praktiska frågor om analys - hösilage

Nethril

Trådstartare
Jag har lite frågor angående analys av hösilage som jag hoppas kunna få svar på :)
Jag fodrar med hösilage, i mindre balar. Har nu fyllt en halv 3 liters fryspåse från förra balen och en halv 3 liters påse från den som är öppnad nu. Har alltså tagit prover från 2 balar hittills och fryst ner.
Har tänkt att ta prover på ca 5-6 balar.

Men hur ska jag göra sen när jag ska skicka in det? Har beställt emballagematerial från eurofins som ska komma vilken dag som helst så jag skickar ju det i det.
Men, när jag samlat alla mina prover, hur mycket ska jag skicka in totalt ungefär? Hur mycket behövs från varje prov?
Och ska jag klippa ner hösilaget i mindre bitar så jag får plats med mer?

Hur fungerar det rent praktiskt när proverna varit frysta?
Ska jag låta dem tina och sedan skicka iväg dem eller ska det tina på vägen?

Mängder med frågor och jag hoppas någon kan berätta hur de har gjort eller skulle ha gjort! :laugh:

Sv: Praktiska frågor om analys - hösilage

Undrar exakt samma sak! Ingen som kan redogöra för hur man tar ett prov korrekt från flera storbalar. De öppnas ju inte samtidigt, så kan/ska man då frysa proven i väntan på att man öppnat 3-4st eller hur många balar bör man ta prov från? HUR tar man ut själva provet ur balen för att det ska vara rätt. Flera olika tussar eller ett sjok? i mitten eller kanten? Tacksam för svar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Sara75
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka