Praktikplats/sommarjobb?

Pernilla_

Trådstartare
Hej! Undrar bara vilken ni tycker är minimum gränsen för att ha en praktikant/sommarjobbare? Fick plötsligt ett sug att sommarjobba och tjäna lite extra pengar!:DMen man får väl inte pengar för en praktik??
Hjälp!:)

Sv: Praktikplats/sommarjobb?

Antar att du syftar på att jobba i stall? Då får du nog tyvär räkna med att att tjäna mkt lite eller tom inget. På en praktikplats ska arbetsgivaren inte betala dig ngt, ev kan du få praktikbodrag från AMS men inte om du fortfarande går i skolan. Men många kallar det praktik plats och ger fickpengar vilket enligt min erfarenhet kan vara allt från 1500 till 6000. Vanlilgast är nog runt 3000:-, rena skitlönen med andra ord. Räkna på vad det blir i timmen! Vill du tjäna pengar sök dig till annat, tidningbärare, hemtjänst (bra arbets tider, jobbar själv inom hemtjänst) eller nåt sånt. Vill du bara jobba med hästar så tror jag att ledare på ridläger är det bästa alternativet om du vill tjäna ngt, bästa chansen på ett vitt jobb i alla fall. Lycka till med jobbandet!!!

En riktigt bra praktikplats är GULD vär. En plats där du får lära dej en massa och sedan kan få bra referenser.
Men dessvärre är dom flesta hästrelaterade jobben skitjobb. Man får jobba häcken av sej för småpengar.

Dessutom är du aningen sent ute om det är denna sommaren du vill jobba. Dom flesta bra platser är redan tillsatta sedan i höstas. Man får vara ute i god tid om man vill ha tag i bra sommarjobb.

Jo altså jag hade tänkt mig först nästa sommar...

Men saken är den att jag bara är 14 år...15 nästa sommar.Tror ni att man kan praktisera på sommaren i ngt stall då eller?Har hittat ett jättebra nära mig där man inte behöver ha en massa erfarenheter utan de lär en!:laugh:

Då är det ju bara att fråga!:idea:
Och kolla vad dom kräver av dej och vad du får tillbaka (pengar och vad du får lära dej)

Banka stolpar och mocka en hel sommar lär du dej ingenting av. Så är det just det dom vill att du gör ska du ha bra betalt.

Får du lektioner och erfarenhet som du kan ha användning för skulle jag kanske kunnat tänka mej att jobba gratis (om jag vore i din ålder och sugen på att lära mej)

Ja,det var precis det jag hade tänkt mig!:idea:
Gjorde dock en liten flopp nyss:crazy:
Skrev först ett mejl till ett stall som erbjöd att man kunde ex. få vara vetrinärens assistent m.m,men det mjelet gick inte fram så jag kopierade det och skickade iväg det till ett arabstuteri istället. Kom dock på sen att i det mejlet hade jag skrivit var för jag fastnade för JUST DEN ANNONSEN,t. ex för att man inte bwhövde ha erfarenheter sen innan m.m...:angel:
Får väl skicka ett till och säga att det blev lite fel:pvill ju inte att de ska tro att jag e ett "wacko"!

Jag jobbade på en gård för ett par somrar sedan. Det kallades praktikplats och jag fick 3000.- i fickpengar. Så fick jag mat och husrum, och plats för en häst där foder och skoning ingick. Dessutom fick jag som "bonus" en betäckning med en av deras hingstar och så ultraljudet betalat.

Jag vet ju att det är kasst betalt, men jag fick ändå mycket erfarenhet av hingst och unghästhantering, jag fick ridlektioner och rida fina hästar. Med tankte på hur mycket både jag och hästen jag hade med mig utvecklades, och vilken underbar liten kille som kom ett år senare så kan jag inte säga att jag är bitter!

Dessutom blev jag verkligen en i familjen, och den sommaren var så j-kla varm att vi mest låg i poolen på dagarna. Så jag jobbade ju inte direkt ihjäl mig. :p

Liknande trådar

Relationer Inspirerad av ett poddavsnitt som tog upp ämnet och chockad över vad folk kan göra i sin snålhet - vad är det snålaste ni varit med om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 997
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 482
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar