praktikplats på ranch

Ponsse

Trådstartare
Hej! Tänkte höra om någon varit ute någonstans i världen och jobbat/praktiserat på en ranch? Kan ni rekommendera någon delstat eller speciell ranch? Vad hade ni för kunskaper när ni åkte iväg?

Jag är 17 år och går hästgymnasium, fast då med engelsk ridning och har ingen större erfarenhet av westernridning.. Tror ni att det är möjligt att få praktikplats på någon ranch även fast man inte har western kunskaper?

Sv: praktikplats på ranch

Jag var över på en snabbvisit i USA på en ranch, skulle blivit 2 månader men pga flera orsaker kom jag hem tidigare. Blev erbjuden platsen på ranchen av ägaren som var i sverige och hade clinic, och han tyckte att jag red bra och verkade vara en "hard working girl" :D
Du får kanske räkna med att få "slava" ganska mycket i början, mocka, skritta fram osv för att sedan få rida mer. Jag var ensam på ranchen och hade således sjukt mycket att göra, men kunde få hjälp och fråga frågor när jag ville. Vet andra som vart över och knappt såg till tränaren, utan mest motionerade hästar på eget bevåg, vilket i och för sig ger väldigt mycket erfarenhet av olika hästar, men inte så mycket träning.

Prova att maila till lite tränare, flest finns det väl i Texas vågar jag påstå, men givetvis finns det westerntränare och rancher i hela USA, leta upp en stat som intresserar dig! Jaa.... det var väl dom tipsen jag kan ge.

Lycka till! :D

Jo, jag har förstått att det är väldigt mycket slavande, men det känns som om det är så var man än åker. Spelar kanske ingen roll om man åker till usa eller tyskland, utan man blir lika utnyttjad iallafall?

Jag har som sagt ingen erfarenhet av westernridning alls, tror ni att det begränsar mig jättemycket?

Jag är lite sugen på montana eller wyoming.. Känns som om det är fint landskap där att rida i osv.

Hejsan!
Om det ar en showbarn du vill arbeta i sa kommer jag (inom fem minuter, eller femtio beroende pa den har jakla datorns samarbetsvilja) skicka en lank till dig. Det ar for en varldsomspannande organisation som ser till sina "medlemmars" basta, ev. arbetsgivare som misskott sig tidigare blir svartlistade.

Forsok fa kontaktuppgifter till tidigare anstallda sa du kan kolla upp dom lite, det kan hjalpa dig i det langa loppet.

Om du har till klassisk ridning i ryggen rekommenderar jag att du tar lite westernlektioner innan du aker over, det underlattar for alla berorda parter :)

Om det ar en working ranch - alltsa, en boskapsranch du vill till - forsok fa fatt i en som haft svenskar dar tidigare, eller atminstone skandinaver, for vi har storre kulturskillnader an vi tror...

Och... det finns manga bra stallen i kanada med sa stirra dig inte bara blind pa staterna.

Lycka till och jag hoppas du far en chans att aka over! :bump:

Jag kan tipsa om SydAfrika, jag var där och jobbade på en ranch i fyra månader, turridning med vana ryttare i den afrikanska naturen... Giraffer, zebror, noshörningar och en massa annat roligt...
Om man nu inte nödvändigtvis vill åka till det stora "over there"!

Hoppas att du hittar ett ställa som du kommer trivas med!

Nemen gud va kul att du svarade o förgyller buke.
Tll tråd skaparen kan vara en för del att du har fyllt 18 först . I Svergie är du myndig då men du är inte myndig i usa för än du e 21. Tänk på de. Bew har rätt hon finns i Kanada

Jag hade utlandspraktik på en ranch i Kanada, jag var där 3 månader och stor trivdes och blev väldigt väl omhändertagen. Jag lärde mig massor och fick även komma ut och tävla några lätta klasser i Hunter. Inriktningen var Hunter och hopp/dressyr samt uppfödning och hingsstation. Jag hade just fyllt 18 när jag var där. Dom har en fin hemsida där man bla. kan läsa om vad man gör som working student. Skickar deras adress i PM till dig.

*KL*

Tankte passa pa o tipsa om kanadas Youth Exchange Program, det kraver att man samlat lite pengar innan man aker (16 000 har jag for mig) far man det visumet sa kan man stanna i Kanada och arbeta i ett ar, olika arbetsgivare och man behover ingen arbetsgivare nar man anlander till Kanada utan kan soka jobb som man vill... Som turist - las: du far Inte arbeta - sa far man stanna i sex manader utan visum. Till skillnad fran USA sa har kanada en mer laid back attityd, och ett nara samarbete med sverige overlag. De flesta kanadensare ar positiva till svenskar, vi har rykte om oss att arbeta hart, vara trevliga och latta att ha med och gora (om an med ett beryktat skandinaviskt temperament tydligen har jag fatt lara mig...)

Jag brakar med datorn o pm:ar senare.. den ar milt uttryckt stenalders.

O tjabba morsan!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 616
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka