Praktikplats - ger det arbete?

Det jag funderar på är om det är svårare att få praktik inom offentlig verksamhet jämfört med privata företag? Jag tänker att företagaren slipper betala min lön vilket ju säkert kan locka, men är det något man bryr sig nämnvärt om inom offentlig verksamhet?

Jag tror att det hänger mer på om arbetsgivaren har resurser tillgängliga för handledning (förutsatt att arbetsgivaren är seriös). De flesta offentliga verksamheter där jag har jobbat har haft praktikanter, de har också haft en tydlig policy för hur många de tar emot, upplägg, et cetera.

Jag har träffat min handläggare på Arbetsförmedlingen idag. Hon tyckte att jag skulle försöka få en praktikplats för att utöka mina kunskaper och kanske få referenser.

Jag funderar på hur en arbetsgivare/rekryterare ser på en person som haft praktikplats.
Nu är jag arbetslös men vikarierar under tiden på skolor och förskolor i kommunen så jag "gör ju något" under tiden jag söker arbete.
Vi har flera stycken som fått jobb här efter att ha haft praktikplats.
Hur övriga arbetsgivare ser på personen har jag ingen aning om.

Det jag funderar på är om det är svårare att få praktik inom offentlig verksamhet jämfört med privata företag? Jag tänker att företagaren slipper betala min lön vilket ju säkert kan locka, men är det något man bryr sig nämnvärt om inom offentlig verksamhet?
Det varierar nog väldigt mellan olika offentliga verksamheter. Men just nu pågår det några olika projekt för praktik i staten, så det kan vara enklare beroende på anledning till praktik. Mer information ska finnas hos AF. Jag jobbat inte själv med praktik-samordning så jag kan inga detaljer, men jag vet att det finns.

Angående söka jobb vs praktik, ring gärna rekryterande chef när ansökningstiden är passerad och hör om du har den kompetens och erfarenhet de söker. Om inte så kan du prata med dem om praktik, då du gärna vill göra vad du kan för att få den erfarenhet de efterfrågar. Lycka till!

Jag har träffat min handläggare på Arbetsförmedlingen idag. Hon tyckte att jag skulle försöka få en praktikplats för att utöka mina kunskaper och kanske få referenser.

Jag funderar på hur en arbetsgivare/rekryterare ser på en person som haft praktikplats.
Nu är jag arbetslös men vikarierar under tiden på skolor och förskolor i kommunen så jag "gör ju något" under tiden jag söker arbete.
Jag började med praktik i två veckor, som sedan gick över i 6 månaders kom i jobbanställning (därav anledningen att praktiken var så kort). När den var slut fortsatte jag bara som timvik, började plugga och har nu bytt jobb till det boendet jag nu har apl på (skolans praktik). Så absolut, ta chansen och gå verkligen in för att visa framfötterna och visa intresse

Jo, det kan säkert påverka även inom det offentliga. Vi har istället helt andra begränsningar. Hos oss måste man t ex vara anställd för att kunna utföra arbetsuppgifter med myndighetsutövning. Och eftersom den stora delen arbete ligger just där har vi begränsade (men inte omöjliga) möjligheter.

Det låter ju mindre bra. Men just inom det området jag sökt arbete (djurskydd) vill jag ju även i så fall praktisera. Så jag tänker att det kanske verkar märkligt att först skicka in en ansökan om arbete och sen ringa samma avdelning och fråga om praktik? eller är det nu jag bör agera?

Länsstyrelsens generellt tar emot ganska många praktikanter, men de flesta är inom utbildningar eller integrations-/arbetsmarknadspraktikanter. Har du utbildning inom djurskydd?

En praktikant ska ju aldrig utföra ordinarie arbetsuppgifter, så det ska inte vara någon skillnad där.

Länsstyrelsens generellt tar emot ganska många praktikanter, men de flesta är inom utbildningar eller integrations-/arbetsmarknadspraktikanter. Har du utbildning inom djurskydd?
Nej det har jag inte, men jag har ganska likvärdig utbildning plus praktisk arbetslivserfarenhet. Vad jag kunde bedöma av platsannonsen kunde min utbildning bedömas som likvärdig särskilt tillsammans med min arbetslivserfarenhet.

Det låter ju mindre bra. Men just inom det området jag sökt arbete (djurskydd) vill jag ju även i så fall praktisera. Så jag tänker att det kanske verkar märkligt att först skicka in en ansökan om arbete och sen ringa samma avdelning och fråga om praktik? eller är det nu jag bör agera?
Skadar inte att prova :D Om du har praktik först så kan de ju ha dig 'gratis' och lära dig vad du ska kunna innan de anställer dig med lön. Men var beredd på att det kanske inte går igenom. Är väl annars en 4-5årig universitetsutbildning för att bli djurskyddsinspektör. Men om du har den utbildningen eller något liknande utbildningsmässigt i grunden så har du förstås större chans att vara av intresse för dem. Kommun verkar lättare att få (jag praktiserar på kommun nu :p) men de hanterar ju inte djurärenden på det sättet.

Skadar inte att prova :D Om du har praktik först så kan de ju ha dig 'gratis' och lära dig vad du ska kunna innan de anställer dig med lön. Men var beredd på att det kanske inte går igenom. Är väl annars en 4-5årig universitetsutbildning för att bli djurskyddsinspektör. Men om du har den utbildningen eller något liknande utbildningsmässigt i grunden så har du förstås större chans att vara av intresse för dem. Kommun verkar lättare att få (jag praktiserar på kommun nu :p) men de hanterar ju inte djurärenden på det sättet.
Jag har en fyraårig universitetsutbildning, samhällsvetenskaplig. Den kan duga i det här fallet :) i kombination med många års praktisk erfarenhet, plus lite kortare kurser som krävs för att få jobba med djuren.
Fast nu har jag varit i kontakt med kommunen och tycker jag fick positiv respons.

Jag har en fyraårig universitetsutbildning, samhällsvetenskaplig. Den kan duga i det här fallet :) i kombination med många års praktisk erfarenhet, plus lite kortare kurser som krävs för att få jobba med djuren.
Fast nu har jag varit i kontakt med kommunen och tycker jag fick positiv respons.

Vill inte vara nedslående, men det är väldigt hård konkurrens om tjänsterna inom djurskydd. Även om du uppfyller kraven i annonsen kan du hamna långt ner i urvalslistan. Om du vill ha en chans bör du åtminstone ha kurser inom djurskydd och Förvaltningsrätt (det kanske du har och det är ju isf jättebra). Och sen bygga på det med praktik.

Vill inte vara nedslående, men det är väldigt hård konkurrens om tjänsterna inom djurskydd. Även om du uppfyller kraven i annonsen kan du hamna långt ner i urvalslistan. Om du vill ha en chans bör du åtminstone ha kurser inom djurskydd och Förvaltningsrätt (det kanske du har och det är ju isf jättebra). Och sen bygga på det med praktik.
Det är väl bara bra att vara ärlig :) tycker jag. Kanske bör jag ringa på måndag och föreslå mig själv som praktikant då, så jag får mer kött på benen.

Alltså jag är verkligen urdålig på det här med att söka arbete. Jag har en kontakt på djurskyddssidan men han har ju inte med rekryteringen att göra. Bör jag kontakta honom och höra mig för lite om möjligheterna att få komma in som praktikant eller bör jag istället ringa personen som har hand om rekryteringen?

Alltså jag är verkligen urdålig på det här med att söka arbete. Jag har en kontakt på djurskyddssidan men han har ju inte med rekryteringen att göra. Bör jag kontakta honom och höra mig för lite om möjligheterna att få komma in som praktikant eller bör jag istället ringa personen som har hand om rekryteringen?

Det kan nog bli lite konstigt att mitt i en rekryteringsprocess istället föreslå sig själv som praktikant. Om inte annat riskerar det nog att drunkna lite i rekryteringen. Men om du har kontakter som kan hjälpa dig in på praktik skulle jag prova den vägen.

Jag funderar själv på var jag ska leta någonstans. Skulle gärna vilja på Länsstyrelsen men vill vänta lite och se hur det går med den jobbansökan jag skickat in nyligen. Jag vill ju hellre ha ett arbete- om jag kan få ett. Blir det inget napp så tänker jag ansöka om praktik.

Annars inom kommunen, kanske Socialtjänsten. Absolut även inom skolväsendet men jag vet inte om det kan leda till anställning då jag saknar pedagogisk utbildning så kanske är det en återvändsgränd.

En del kommuner anställer "Lärarassistenter". Kan vara en god början om du vill arbeta inom skolväsendet och samla lite erfarenheter.

Jag började arbetsträna i somras efter flerårig sjukskrivning. Anställd sedan årsskiftet, förvisso visstid, men jag trivs, är uppskattad och det ger ett otroligt mycket bättre utgångsläge när jag söker fasta anställningar. Lönen är inte mycket att hänga i julgranen, men det är LÖN. Och jag får något bra till mitt CV och en färsk referens.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
734
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag har funderat mycket över detta sista tiden. Enligt färska siffror ökade andelen barn som fått en adhd- diagnos med 50% mellan åren... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 465
Senast: Badger
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka