Praktikant tankar.

Djurjouren

Trådstartare
Ni som har praktikant till era stallar, eller ni som varit praktikanter , kan ni berätta lite om era erfarenheter. Vad för regler gäller? Vad var bra dåligt? Hur gör man? Ingår/ingick bostad och mat eller fick ni bekosta det själv?
Hur länge är man praktikant?
Ja, jag vill veta allt ni kan komma på.

Det är jobbigt att ha praktikanter.
De tycker att de jobbar jättemycket och är oftast bara mest i vägen.
Det tar flera månader att lära dem så mycket att man får någon sorts avlastning.

Har man småbarn kan det däremot vara bra.
Då så kan man ju stå och peka och styra upp det hela mycket noga.
Samtidigt som man tar hand om barnen.

Jo den biten minns jag från travtiden,travtränaren tyckte att vi hade så mkt hjälp av dessa praktikanterna och fattade inet varför vi gnällde....... (han var ju aldrig där ju...)
Men jag har en stilla förhoppning att det finsn nån som är seriöst intresserad av sånt som jag håller på med och därför inte alls är jobbig :) utan ser det som en chans att lära sig mer.
Därför käns det för mig fel att gå til arbetsförmedlingen och be om en praktikant, då får man förmodligen vilket skoltrött människa som helst som vill typ pussa pållar och rida runt...

jag har mkt bra erfarenheter av praktik..jag var i två olika travstall, lärde mig så otroligt mkt.
i det första sa dom att dom inte visste hur dom skulle klara sig utan oss, haha. :smirk:
men vi gjorde faktiskt mkt, som gjorde att dom kunde sluta tidigare osv.
dom var mkt bra där, väldigt måna om att vi skulle lära oss sela, lära oss köra, lära oss ta pulsen osv. :)
i det andra var det ingen som brydde sig, vi var som vilka andra som helst som jobbade där. fast dom använde oss mest som slavar.
som tur var försökte i alla fall en tjej lära oss lite, men hon hade inte tid alltid.

Vilket tillfälle :D för någon ungdom att få lära sig massor om häst- o. stallskötsel och det hästriktiga sätt att hantera, träna o. rida hästar på som du utövar. Dessutom med spännande och intressanta alternativa metoder och behandlingar.

Utöver islandshästarna har du ju nu även blivit med travare :cool: så får praktikanten även lära lite från den världen.

Hade jag varit tvåtredjedelar så gammal (ung ;)) som jag är nu hade jag nappat direkt :D

Visst är det en hel del jobb att vara hästskötare/praktikant, men så är det ju vare sig man har egna hästar eller jobbar med hästar.
Som stall- och flerhästägare tillbringar jag betydligt längre tid enbart med att mocka hagar och boxar, som tiden jag tillbringar på eller bredvid hästen.

Det viktiga för en praktikant är att det verkligen finns något att LÄRA på praktikplatsen och det vet jag att det finns hos dig.

Håller med om att det är bättre att praktikanten "hittar dig" än tvärt om, dvs att du blir anvisad någon genom arbetsförmedlingen. Det måste ju kännas roligare och meningsfullare för både dig och praktikanten om denne är intresserad av det du håller på med.

Har du satt ut annons här på Bukes annonsforum? Här är det ju många som "lärt känna" dig och vad för sorts hästhantering du står för.

Jag har haft praktikanter och det kan vara till viss hjälp ibland men mestadels ger det bara en själv mer arbete. (ansvar)
Av alla praktikanter som varit här så har endast ett par stycken varit till hjälp för mig.
Självgående, arbetsvilliga, kunniga och flexibla. Då får man ett utbyte av varandra.

Sedan beror det väl på vad för slags jobb man har att erbjuda.
En praktikant ska sysselsättas, ska lära sig saker.

Jag hade (har) ju ett rätt flexibelt jobb där jag i viss mån själv styr mina arbetstider förutom de fasta tider då hästarna ska skötas om.
Jag kunde ta ledigt mitt över dagen och jobba på kvällen. Med en praktikant går inte det. Denne ska ha sysslesättning hela tiden. Det går inte att lämna honom/henne ensam. Eller visst går det men då ska det vara en av dessa supertjejer/killar och givetvis någon myndig person.

Men har man massor med stalljobb/träning att göra, samt själv är med på att ha inrutade dagar fungerar det säkert.
Fast praktikanten ska ju utbildas också och den minskning i arbetstid jag får gällande stalljobb äts upp av ridlektioner för praktikanten o dyl.

En positiv sak är att man får trevligt (förhoppningsvis) sällskap i stallet.

Jag har jobbat som hästskötare sedan -99.

Det är ju lite olika om du tar en praktikant som ska vara i nån vecka, eller om du ska ha en hästskötare som ska vara länge.

För det första så kan du räkna med att en praktikant som bara ska vara nån vecka (därför att h*n har praktik från skolan) oftast inte underlättar för dig. Du ska lära upp denna person och de är oftast under utbildning och har därför mkt. kvar att lära. Du har även ansvar för denna och denna får inte vara själv, även om du har nån som kan vara ansvarig så ska denna någon vara med och sammarbeta med praktikanten, de är inte där för att underlätta (eller änn värre, göra allt själv) utan för att lära sig.
Men har man tid och tycker det blir skoj med lite sällskap så är det värt det.
Nu ska man inte dra alla praktikanter under samma kam, men "oftast" så är det så att de kommer att göra att ditt jobb sinkas ngt.

Ska du ha en hästskötare tar det ett tag att lära upp, de får egentligen inte vara själva och framför allt så är det jättetråkigt för dom att vara själv (även om det är så det brukar bli).
När de väl är upplärda och man har en pålitlig hästskötare så är de toppen.

Den allra bästa tanken jag mött av en chef var att man inte kunde bli en bra chef om man inte själv gjort allt det som man vill att en anställd ska göra, och framför allt inte ge en anställd ett jobb man inte själv skulle kunna tänka sig att göra. Och att hjälpa till i mån av tid och inte dumpa allt arbete på hästskötaren.

Jag är emot svartjobb, så därför rekommenderar jag att hästskötaren söker praktik genom kommun så får de lön (som de skattar på) genom kommunen, så kan du sticka till nån krona nån gång då och då till exempel för godis, bio eller varför inte ta med hästskötaren på en kväll på stan, käka lite, och se bio, och betala för det. Det skulle helt klart uppskattas!
Framför allt tycker jag att man som "chef" skall stå för boendet, om man kan (om man har ett rum eller ett hus på gården) och inte ta betalt för det. Och kan man bjuda på åtminstånde frukost och lagad lunch är det guld värt.

Vanlig lön för svartarbetande hästskötare brukar vara 3000:- boende och stallplats, vilket är väldigt dåligt betalt.

Har man praktik får man nästan 5000:- och jag tycker man som chef kan erbjuda boende och mat för skötaren och stallplats och mat åt 1-2 hästar (i mån av plats).

Allt beror ju dock på hur mkt. man gör som skötare. Och vad man får i utbyte.
Är du bara där och rider en häst eller mockar fem boxar och har praktik genom kommun så är boende och stallplats kanske inte värt det. Men det beror som sagt på.

Längden på tiden brukar vara mellan 1/2 år till ett år beroende på hur bra man trivs. Jag har hittat mitt drömställe och har varit där i snart 2 år. Jag skulle inte vilja byta, och de är de bästa chefeer jag någonsin haft. :)

Jag har jobbat som praktikant hos rolf-göran för ett antal år sedan..
Vi fick kost och logi plus fickpengar..
Det är det bästa stället jag har jobbat på, de är de ända människor jag känner som vissar sin personal någon respekt och ger en plats att utvecklas..

Men jag hade jobbat och ridit rätt mycket så, jag var där för att förkovra mig mer inom hästyrket..
Vi gjorde allt från att rida, mocka, rykta, följde med på tävlingar, klippa hästar, hjälpa till med bruksprovshingstar och framför allt se till at hästarna var i tiptop skick..

Vi jobbade från 0600-2200 ibland annars slutade vi ungefär vid 1900 tiden..

Men jag har hört från många att det är svårt att hitta bra personal nu för tiden..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 055
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka