Praktik eller jobb?

I

iiina

Hejsan.

Jag går på läser på gymnasiet, men jag går inte på något program, utan har specialschema och läser bara dom ämnena som jag inte är klar i än 2 dagar i veckan.

3 dagar i veckan går jag alltså inte i skolan, utan skulle jobba eller praktisera, jag ville jobba, och jag fick jobb på en hästgård där jag tränar hästar, men eftersom jag kommer genom skolan så är inte hon jag jobbar åt skyldig att betala mig.
Men jag tar över efter en anställd, och jag gör det jobb som den som hon skulle anställt om inte jag kommit skulle ha gjort. Jag bor på gården under dom här dagarna också. Och jag längtar hem som bara den. Hade jag fått komma hem efter att jobbet var klart så skulle det kanske varit lättare, men jag bor för långt härifrån för att det ska vara möjligt.

Hon som jag "jobbar" åt säger att hon är väldigt nöjd med mig, att jag arbetar noga och bra. Och eftersom hon har annat jobb så är det hon som är i behov av mig.
Jag hade fått för mig att det fanns vissa regler för att en praktikplats ska bli godkänd? ungefär att handledaren är med och lär ut om yrket? Jag är ju ensam hela dagarna, och har ett stort ansvar. För stort för att vara en vanlig prktikant tycker jag. jag kan t ex inte ta lov nästa vecka.

Hon är väldigt snäll hon som jag är hos, absolut inget ont om henne, men det känns så fel att jag är här och gör en anställds jobb (det var ju anställd hon letade efter) sliter och har mig, gratis.
Jag börjar känna att min frustration bara växer, och tyvärr så har jag problem med att sluta tänka på det.

För att hon ska ha tid att hitta någon ny så har vi 1 månads uppsägningstid. Jag trodde att det var en av dom fördelar som man betalde för..?

Känner mig nästan utnyttjad.

Usch, känner jag fel så säg det, jag behöver höra det isf.
Men om jag inte har det så har ni nån ide på vad jag kan göra?
Gruvar mig för att ta upp det med henne, och jag vill inte göra det alls om det är så att jag har fel.

Sv: Praktik eller jobb?

Ja, eller hon följde ju med och visade rutinerna första dagen och sen säger hon att jag får ringa om det är nått. Hon jobbar hemifrån, men sitter på sitt kontor om dagarna, så ja, jag sköter det väl själv kan man säga..

Praktik samordnaren är inget att ha.. Han är väldigt konstig om man säger så, och har fått mkt klagomål på sig.
Han frågade inte så mkt när han var hr och kollade heller, utan vi fick istället höra om byn där han växte upp :p hehe.

Det är inte praktik om du gör allt som du beskriver.. du ska ha betalt för det.
MEN jag vet inte om man får lov att ta emot pengar från en praktikplats genom skolan (antar att det räknas som praktik och inte kan räknas som jobb?), vi fick inte det.

Jag hade nog hört med henne om hon kunde betala iaf en symbolisk lön/fickpengar om det inte går att få betalt för ditt arbete på ''riktigt'', dvs det är mot reglerna för praktikplatser eller nåt. Hör om sånt med skolan.
Annars är det väl upp till dig om du orkar jobba kvar där.. eftersom du inte får lön kan hon inte göra mycket om du slutar utan att jobba den där månaden, men för att få bra vitsord, vilket är djävulskt bra att ha, så bör du nog stanna kvar uppsägningstiden med om du bestämmer dig för att sluta.

Om du sköter detta själv helt utan handledning så är det ett solklart fall av utnyttjande av dig. Ta kontakt med syokonsulent eller någon annan du har förtroende på skolan och berätta om din situation, så här ska ingen behöva ha det på sin praktik. Det finns säkerligen lagar och regler för detta, har praktikplatsen kollats upp av skolan på något sätt? Stå på dig så här ska du inte behöva ha det.

Är det inte så att du går ett program där du "måste" ha praktik dess dagar? Alltså inte kan få betalt för det?

Oavsett hur det är så får man inte ha praktik ensam, utan det måste alltid finnas en person i närheten. Du är där för att lära och det "kan" du inte göra själv.
Du har heller ingen uppsägningstid om du inte har skrivit på anställningspapper.

Hmm jag vet inte hur pass tillåtet din praktik är men det verkar konstigt att du helt själv utför allt arbete utan handledning. Jag hade nog pratat med praktiksamordnaren och frågat om du verkligen ska vara helt ensam om hela jobbet. Om inte det hjälper hade jag ringt till arbetsmiljöverket för att fråga om just din situation

Tack för era svar!

Jag vet inte om det äknas som handledning eller inte.
Jag rider, mockar, fodrar och sånt själv eftersom hon jobbar.
Men i morgon så ska vi byta staket, och då tror jag att hon blir med.
Hon har också sakt att hon ska ha en ridlektion med mig med en av hästarna som jag har lite problem med..
Jag vill verkligen inte hamna i konflikt med henne, för jag tycker omhenne och hon är snäll och har sakt flera gånger att jag ska säga till om det är något jag vantrivs med.
Hon är alltså ingen som stessar och skriker eller håller på.
Men jag blir ändå lite frustrerad när jag gör allt det jag gör gratis, fast jag vet att hon hade förväntat sig få lov att betala.
Och eftersom jag längtar hem så mkt och inte mår så jätte bra så känns det liksom inte som om det är värt det. Men jag har inget val heller känns det som.

Jag ska prata med syon på fredag.. men även om det skulle vara så att jag borde få betalt så vågar jag nog int ta upp det..

Men det är inte bara hennes fel, för hon erbjud sig att betala en kurs och jag bara" nej, det ska du väl inte behöva" av ren reflex, för jag tycker att det är så jobbigt att ta betalt. Jag är så arg på mig själv. :cry:

Jag vet hur det känns, litegranna.. sa nej till ett jobb där jag blev rätt utnyttjad (5000kr i månaden, jobbade 14 timmar per dag, vilket är olagligt i sig, plus helger.. bodde där) men faktiskt trivdes helt ok. Nu ångrar jag det lite, men det beror nog mest på att jag fortfarande är arbetslös.. :3 Saknar ridlektionerna hos BB med.. inte för honom men i hans stall..
iaf.. du kan ju fråga lite försiktigt om hon inte kan tänka sig att betala lite fickpengar eller så, eftersom du sköter allt.. säger hon nej kan du ju acceptera det för stunden och fundera på hur du ska göra sen, säger hon ja så får du ju lite iaf.

Och du har ett val, du kan ju alltid sluta och leta rätt på nåt annat. Det beror på om du anser att du får ut tillräckligt på det:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 575
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka