Vad är det som händer liksom, vägrar han vara utan blöja eller vägrar han sitta på pottan eller kissa i den? Jag har kört lite olika ”taktik” beroende på vad barnet tycker är svårt. Viktigast tror jag att göra det till något positivt och prata om det och visa förståelse för om barnet tycker det är lite konstigt, nytt och kanske läskigt. Men samtidigt inte tjata eller pressa, hellre att det blir någon olycka mer för de måste själv få prova sig fram lite
Däremot skulle jag personligen inte vänta för jag tycker det lätt blir till en större grej än det är.
Vi har en snart tvååring här hemma som haft torr blöja halva dagar och visat stort intresse för toabesök
med andra ord tydliga tecken för att det är dags men han tyckte det var JÄTTELÄSKIGT att vara utan blöja! Men ikväll tog vi tag i det och tog av blöjan och det blev många kramar och prat om att vi förstår att det är svårt och känns konstigt. Och tro det eller ej, efter ett par timmar var han helt okej med att vara utan blöja och redan andra kissolyckan stod han bredvid pottan så han förstod helt klart att det är ditåt kisset ska
Jag tror det var fantastiskt för honom att komma underfund med att det går superbra att vara utan blöja och komna till lite nya insikter om sin kropps funktioner