Pott-Träning

Excalibur

Trådstartare
När började ni pott-träna era små?

Pojken min är 15 månader nu o bara häromdagen slog det mig att det kanske börjar bli dags att introducera pottisen för honom.

Eller är det för tidigt? Eller är jag t om sen??

Ska tillägga att jag inte räknar med att han ska bli helt blöjavvand med en gång.. Men att träna kan väl aldrig vara fel :D
 
Sv: Pott-Träning

Min son kissade varje morgon med torr nattblöja i pottan redan vis 9 mån. Då var det kul men I Kroatien 2 veckor över jul hos svärisarna när han var 13 mån ville han inte så vi hade en svacka. Idag 2 år den 9 nov så vägrar han potta och kissar och bajsar i toaletten med eller utan barnsits. Har blöja ( tyg ) på dagis men bara träningsbyxor på hemme. Visst det kan komma en skvätt men om han är naken går han tom själv till toaletten. Han har börjat dra i snoppen, ta sig där bak när han känner behov så det är bara att fråga och ta honom dit nu han inte går själv. Han är inte helt mogen än att förstå till fullo och kan inte hålla sig länge alls men det är en mycket bra början och underlättar blöjtvätt berget här hemma! Han har dock likt storebror alltid hängt runt oss på toa, ser bara fördelar med att de ser vad man gör där tidigt.
 
Sv: Pott-Träning

Vi började när sonen var 6 månader o nu är han 11 månader o bajsar så gott som alltid på pottan.
 
Sv: Pott-Träning

Det är väl varken för sent eller för tidigt. Min son har aldrig tyckt om att bajsa i blöja och sedan han var 8 månader har han inte bajsat i blöja många gånger. Han har varit mer eller mindre utan blöja sedan strax innan han blev 2 år.
Vi har aldrig pott-tränat direkt utan bara erbjudit toaletten eller pottan och han fattade rätt snabbt att det var skönare än blöjan. Fast han har förvisso bara haft tygblöjor och jag vet inte om det har haft någon betydelse för att detta gått så smidigt.
 
Sv: Pott-Träning

Min 18-månaders går på pottan innan läggdax, kissar men bajsar aldrig. Jag tar det med ro, han vet vad han ska göra men det vill sig inte ännu.
 
Sv: Pott-Träning

Har inte börjat ännu, han är snart 19 månader och visar inga större tecken på att intressera sig för toan. Inte mer än att han börjat få koll på att mamma och pappa kissar och bajsar där. Tror faktiskt han sa kissa igår när jag sa att jag skulle gå på toa.

Han vet i alla fall hur man gör med trosskydd! Han plockade upp ett ur skötväskan häromdagen och försökte sätta på mig det utanpå byxorna. :D

Jag vet faktiskt inte riktigt hur man gör när man "pottränar", men det känns inte aktuellt just nu. Hur märker man när det är dags att börja förresten? Eller är det nåt man som förälder måste bestämma själv? :confused:
 
Sv: Pott-Träning

Min första pojke potttränade väl från ca 2 år. Han var nu så där lagom intresserad, ibland lyckades det, ibland ej. Sedan ganska exakt vid 3, blev han torr både dagtid och nattid.
vi gjorde aldrig nån stor affär av saken.

Med lillen, nu 15 mån, har jag tänkt börja introducera pottan snart, men framförallt tänker jag låta honom vara utan blöja på sommaren, han blir då två år.
 
Sv: Pott-Träning

Öppnar tråden igen om det är OK..

Lillkillen blir 3 år i mars & har noll intresse att använda potta/toaletten. under hösten "lyckades" han kissa i pottan 2 ggr men sen dess.. Tvärnobben!!!

Idag fick jag honom att med hjälp av en pall tycka att toan inte var så läskigt hög så han ville faktiskt själv testa sitta där vid blöjbytet. men han hade redan kissat & bajsat så det kom inget. Då passade jag på att ta på honom kalsonger så han skulle få "lufta" sig lite, och blev han kissnödig så skulle han säga kissa och det var han med på noterna om.

Efter en halvtimme kommer han lite lessen & säger att han har kissat på sin tågbana. Jag gjorde ingen affär av det utan sa att det är ingen fara olyckor händer. Mamma gör rent det. Så väl inne på toaletten märker jag att han även har bajsat. Oj, har jag? sa han förvånat.

Känner han inte att han är nödig eller är han bara inte redo? Alla andra barn vi känner som är yngre är i princip blöjfria, och han är ensam nu på dagis att ha blöja.

Eller gör jag fel?
 
Sv: Pott-Träning

Jag har samma "problem". Min son blir 3 i april han hatar pottan.
Ibörjan när man introdusera den han var ca 2 då tyckte han det var kul.Och var ibladn riktigt duktig.Men nu fimpar han den totalt.
Försöker sätta honom på morgonen när han vaknar, sitter en bra stund inget händer.Sen ca 30 min senare d¨har det kommit i blöjan.
Likandant på dagen när han vaknar....
Går han utan blöja kissar han i soffan eller där han är.Det är som han inte märker av det....
Blir frustrerande...
Gör man något fel?
Har provat med att han får klistermärken när han kissar på pottan, när han har 5 klistermärken så skulle han få en liten leksak. Funka inte heller.Prova till och med att köpa en liten leksak efter att han kissat några gånger för att visa hur det funkar men det är inget intresse...
Funderar på att säta honom på potta vid tvn men samtidigt tycker jag att det kakn visa fel, man sitter ju inte och kissar framför tvn.
Fast man kanske kan göra så i början.
 
Sv: Pott-Träning

Vi har haft en pojke på jobbet som också var över 3 och vägrade toa. Han fick mycket draghjälp av de andra barnen. Dvs. att se hur de gjorde och tja... En del killar går ju tillsammans och kissar och han ville väl vara med dem ;) Så efter 4 månader så bara bestämde han sig hemma att nu var det slut på blöja och sen fungerade det :) Men hela processen att se de andra barnen köa till toa osv. betydde mycket för honom. I övergången så gick han in på toa och gjorde sitt i blöjan :p Jag tror att en del barn är lite senare utan att man gör "fel". Vi har t.ex. inga 4 åringar med blöja på jobbet, så det kommer inom sin tid är jag helt övertygad om :D

Men på tal om pottor så undrar jag om det är för- eller nackdel gentemot att använda pall och sittring? Jag tycker att pottor är så grymt vidriga så jag hoppas att vårt barn vill använda toaletten istället. Man kan väl få önska?
 
Sv: Pott-Träning

Vi började när sonen var 6 månader o nu är han 11 månader o bajsar så gott som alltid på pottan.

Jag har inte ens börjat tänka på detta förrän nu.. Men det verkar ju bra att börja introducera det tidigt, men hur går man till väga när man börjar med en 6 månaders? Adam är 6 månader nu och varför inte börja, men jag behöver tips o råd från andra känner jag.

Har hört om de som "tränar" detta redan från det att bäbisen är nyfödd, hur går man till väga då?
 
Sv: Pott-Träning

Min dotter var 1,5 år när hon började gå på toa. Vi hade skaffat en hundvalp och tränade valpen att kissa i trädgården. Dottern tog då efter (det var på sommaren) och kissade på gräsmattan tillsammans med hunden. Det tog några dagar att övertyga henne om att människor kissade på toaletten, men sedan dess har hon varit blöjfri dagtid (är nu 3 och har nattblöja)

På dagis säger de att pojkarna brukar vara mycket senare är flickorna. Många av Lillans jämnåriga pojkkompisar på dagis har fortfarande blöja och vill inte gå på toa.
 
Sv: Pott-Träning

Jag har inte ens börjat tänka på detta förrän nu.. Men det verkar ju bra att börja introducera det tidigt, men hur går man till väga när man börjar med en 6 månaders? Adam är 6 månader nu och varför inte börja, men jag behöver tips o råd från andra känner jag.

Har hört om de som "tränar" detta redan från det att bäbisen är nyfödd, hur går man till väga då?

Man håller bebisen över lämpligt kissutrymme då den sovit, ätit eller när det finns risk för kissning. Våra grannar gjorde så med sitt barn och de använde aldrig blöja. Även om det väl blev en del missöden ibland.
 
Sv: Pott-Träning

Han har nyss bytt till ny förskola, så vem vet, med nya polare som dessutom är äldre än honom ( fick börja på stora avd. vid förskole byte. Även detta ett montessori) kanske det kommer som på posten. Jag tror att min son tycker pottan är lite låg, att det känns skumt att sitta down there så vi ska införskaffa sittring eftersom han nu var med på att sitta på toaletten när pallen introducerades för de små tossingarna :) På förskolan finns det juh små söta mini toaletter. Men nåt jag reagerade på idag är att ALLA barnen kutar på toan där utan att stänga dörren. Visste inte riktigt vars jag skulle titta :crazy: tyckte det var lite pinsamt, fast det är beskymmersfria barn :rofl: kan ju vara jag som är lite "fin i kanten":o
 
Sv: Pott-Träning

Vi har dubbeltoa på mitt jobb. Det är toppen för då kan man ha sällskap med sig när man bajsar också :rofl: Man stänger inte dörren när man är 5 heller *fniss*

Man tänk att barnen ska tordas lämna ut sig (torkas) även av främmande vuxna. Vikarier. Så det är nog lite som det är... (Även om jag persoligen brukar se till att korttidsvikarier aldrig byter/torkar)
 
Sv: Pott-Träning

Elin totalvägrade potta, hon tyckte att det var helt hemskt, så när jag äntligen köpte hem en toaring så gick det rätt fort för henne att bli torr. Hon var nog ändå runt 3 år tror jag,
Fredrik har rätt bra koll på att han kissar och kan när han har tid säga till att han är kissnödig, men det går lite upp och ner och jag ser ingen andledning att stressa, det är enklare när det blir sommar och de kan springa ute betydligt mer lätt kläda.

Med Fredrik körde vi även en del EC, dvs läste av honom och satte honom på toa när det behövdes, men sen blev vi lata och slarviga :o

Kom på att på Fredriks avdelning så har de rutin på att erbjuda alla barnen potta/toa vid alla byten vilket jag tycker är toppen. När elin var i samma ålder så erbjöd de bara de barn som föräldrarna inte hade satt på blöja hemma. Otroligt dumt tycker jag, det är ju så mycket lättare att göra som alla andra gör!
 
Senast ändrad:
Sv: Pott-Träning

Efter en halvtimme kommer han lite lessen & säger att han har kissat på sin tågbana. Jag gjorde ingen affär av det utan sa att det är ingen fara olyckor händer. Mamma gör rent det.

Jag hade hellre valt att bli glad, typ: Har du kissat? Vad bra! Kände du att du blev kissnödig? Vad häftigt!

Vi har aldrig pratat om "olyckor" eller så när lilleman kissar på golvet. Nån gång har jag sagt att han kan gå till pottan nästa gång han känner att han blir kissnödig. Ändå är han väldigt angelägen om att inte kissa på golvet, och blir lite besviken och uppstirrad när det händer. Därför tror jag att det är bättre att se allt kissande och bajsande som positivt, oavsett var det händer.

Just nu skriker han förtjust "NU" när han bajsar i blöjan.:love: Han känner när han bajsar, men bara ibland när han kissar. Vårt mål just nu är nog bara att han ska lära sig hur det känns när man kissar/bajsar. Han tycker det är jättekul!
 
Sv: Pott-Träning

Funderar på att säta honom på potta vid tvn men samtidigt tycker jag att det kakn visa fel, man sitter ju inte och kissar framför tvn.
Fast man kanske kan göra så i början.

Vår son får ha sin potta var han vill. Han har den oftast utanför badrummet. Men han vill att vi sitter på golvet bredvid honom och läser ur en speciell bok när han sitter på pottan. Ibland vill han sitta där väldigt länge, och det är obekvämt för mig om jag t ex måste amma bebisen samtidigt, så då brukar jag förklara att han antingen får sitta på pottan själv och läsa boken, eller komma in (med pottan och boken) till mig så jag kan sitta och amma i soffan.

Han styr sin potträning helt själv. Vissa dagar är det ett väldigt springande till pottan (och sällan utdelning), andra dagar struntar han helt i pottan.
 
Sv: Pott-Träning

Jag hade hellre valt att bli glad, typ: Har du kissat? Vad bra! Kände du att du blev kissnödig? Vad häftigt!

Aj, jäklars.. att jag inte tänkte på att formulera mig så!
Stackars Emil... :( Tyckte jag formulerade mig "rätt". Tack för ord-tipset, ska försöka komma ihåg det till nästa gång.

Han har "tyvärr" slutat tala om när han bajsar, han gömmer det. Men när man säger nu går vi på toa, då kommer det fram (när man vet om det) att " mamma, nu har Emil bajsat!"
 
Senast ändrad:
Sv: Pott-Träning

Jag hade hellre valt att bli glad, typ: Har du kissat? Vad bra! Kände du att du blev kissnödig? Vad häftigt!

Vi har aldrig pratat om "olyckor" eller så när lilleman kissar på golvet. Nån gång har jag sagt att han kan gå till pottan nästa gång han känner att han blir kissnödig. Ändå är han väldigt angelägen om att inte kissa på golvet, och blir lite besviken och uppstirrad när det händer. Därför tror jag att det är bättre att se allt kissande och bajsande som positivt, oavsett var det händer.

Just nu skriker han förtjust "NU" när han bajsar i blöjan.:love: Han känner när han bajsar, men bara ibland när han kissar. Vårt mål just nu är nog bara att han ska lära sig hur det känns när man kissar/bajsar. Han tycker det är jättekul!

Kul att tråden har återupplivats!

Det har gått några månader och sonen (snart 23 mån) har blivit jätteduktig på att säga till när han bajsat i blöjan och vill bli bytt på. Jag har uppmuntrat och berömt själva grejen att han säger ifrån, inte att han bajsar eller kissar. Sånt är ju nåt naturligt, nåt man bara gör. Men jag brukar vara positiv att nåt hänt och lite mer neutral om att bajsa/kissa kan man göra både i blöjan, på pottan eller i toan om man vill. Han har en potta som han leker med och sitter på då och då. Tror t.o.m. att han satt sig på den och bajsat (med blöjan på) en gång, testat liksom.

Första målet har varit att han ska känna och förstå att han bajsar och vad som händer och hur/vad man gör. Men det verkar inte vara lika påtagligt med kissandet, inte i blöjan i alla fall. Det har hänt ett par gånger nu att han kissat på golvet i badrummet/sidan på badkaret, i väntan på att få bada. Har klätt av honom naken inne på hans rum och så springer han in i badrummet och där rinner ju vattnet i kranen och kanske det lockar fram kissnödighet? Men han blir nästan lite chockad när det kommer kiss ur snoppen och han vet inte hur han ska hantera det här konstiga. Så vi säger bara lite glatt att oj, nu kom det kiss ur snoppen, vad bra! Jag tror inte han känner när han kissar i blöjan?

Hade tänkt vänta tills sommaren med "potträningen", men sonen verkar själv intresserad, så vi tar det lite vartefter det kommer. Vill inte stressa eller pressa honom. Både sambon och jag var sängvätare en bit upp, så jag antar att sonen har ökad risk för det? Jag har dessutom minst ett plågsamt pott-minne från när jag var liten (blev utskrattad av fulla människor på en fest hemma hos föräldrarna, när jag blev satt på pottan (röd o vit!) mitt i rummet när jag behövde kissa, någon gång i början av det glada 70-talet).
 

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
16 073
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 127
Senast: Liran
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 288
Senast: Farao
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 770
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp