potatisprotein

Tussemaja

Trådstartare
Ni som ger potatisprotein, hur mycket ger ni? Jag fattar att det beror på vad som behövs, men jag vill ändå veta....
 
Sv: potatisprotein

Sist jag behövde använda det gick de 1 dl per mål till ett digivande fullblodssto. Men som du själv skriver så beror det ju helt på individen och övrigt foder.
 
Sv: potatisprotein

ok, men då är det ungefär så mycket som jag själv kommit fram till... Tack för svar :-)
 
Sv: potatisprotein

Tack. :)

Vad är maxgivan per måltid och dag?

Jag har inte sett några siffror på det, utan sunt förnuft får nog gälla, pp är vad jag förstår ganska nytt i hästfoderbranschen och det finns inte så mycket skrivet om det. Jag tror inte foderfirmorna behöver deklarera maxgivor osv på rena råvaror som de måste göra på sådant de blandar till.

Du kan säkert räkna om sojans maxgivor om du utgår från mängden smb rp i respektive produkt och få en maxgiva för pp.

Jag tittade på Krafft Muskel på nätet, men de har inte angivit någon maxgiva på det, den innehåller 370 gr smb rp.

Det kanske bara är produkter med selen tillsatt som maxgiva anges, har dålig koll på det!

Tittade i Hästens näringsbehov och pp är omnämnt där, dock inga givor men det står: Det har hög lysinhalt och är en eftertraktad vara inom foderindustrin. Det hittas därför sällan som råvara i foderhandeln. I många fabriksblandade hästkraftfoder kan man hitta potatisprotein.

Vi får alltså vara glada att Kvarnbyfoder säljer 25 kg säckar och inte håller på det bara till sina foderblandningar!

Jag tror att om man använder pp i foderstaten kan man räkna ut mängden lysin man ger / dag istället för smb rp. Det blir nog så att man kommer upp i rätt mängd lysin innan behovet av smb rp är tillfredsställt.
 
Sv: potatisprotein

Det finns ingen maxgiva som för soja. Men det är ett väldigt fint pulver så man behöver blanda upp det med något som är vått/fuktigt. Det är nog mer det som sätter gränsen för hur mycket man kan ge av det.
 
Sv: potatisprotein

Är potatisprotein smaklig?

Funkar det bra att blandas med betfor?

Jag blandar med Vitafor Derby som är en pellets och blötlägger tillsammans, det går bra!
Tror det fungerar lika bra med betfor, men man måste ha mycket vatten annars fastnar det gärna i hinkens sidor när man ska hälla ur.
I början kan de vara lite kinkiga, men alla jag provat till har ätit. Eftersom man måste vänja in det försiktigt så börjar man med väldigt lite och de brukar hinna uppskatta smaken innan man kommit upp i full giva!
 
Sv: potatisprotein

Jag blandar med Vitafor Derby som är en pellets och blötlägger tillsammans, det går bra!
Tror det fungerar lika bra med betfor, men man måste ha mycket vatten annars fastnar det gärna i hinkens sidor när man ska hälla ur.
I början kan de vara lite kinkiga, men alla jag provat till har ätit. Eftersom man måste vänja in det försiktigt så börjar man med väldigt lite och de brukar hinna uppskatta smaken innan man kommit upp i full giva!


Ok, då får jag prova och se hur det går.

Tack för ditt svar! :)
 
Forts tråden:-) Just nu ger jag min häst krafft muskel, han är konvalecent men ska snart sättas igång igen. Han får så han får i sig 100 smrp per dag men det lär ökas på allt eftersom. Är det lönsamt att köpa rent pp istället? Är det någon som har erfarenheter? 150gram = 100 smrp =1 1/2dl pp. För att komma upp i tex 300 smrp/dag ska jag behöva ge 4,5dl/dag =450gram /dag. En säck pp innehåller 25kg = 25000gram /450 =55,5 dagar. Om jag behöver ge mindre smrp/dag så räcker det givetvis längre. Låter denna uträkning rätt? En säck muskel går på 300kr och och för att komma upp i 300smrp /dag behöver jag ge 0,8 kg per dag. Vet inte exakt vad pp kostar men tror en säck går på runt 500-600kr?
 
Jag har lite tråkig nyheter vad gäller potatisprotein enligt min foderhandlare. Kvarnbyfoder säljer inte tills vidare. Tydligen bristvara och det som finns går till foderproduktion.
 
Hej!

Uträkningen får jag nog lämna till någon annan (sifferblind och dessutom sjuk så är helt opålitlig). Jag har köpt mitt pp på Börjes för 450 ungefär. Det räcker i en evighet och fantastiskt nog så äter min häst det (hon äter inte mineraler och selen). Jag blandade ut det med en viss mängd lusern. Tror vi gav 2.5 dl/dag. Det borde oavsett bli billigare med pp.

Lycka till! /Lavinia
 

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
Svar
18
· Visningar
937
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 129
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 406
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp