S

superanna555

Kan hästar äta potatis? Eller är det inte bra för de?? :rofl:
 
Sv: potatis

Det har hänt att jag har gett lite potatis i stället för morötter, alltså som "godis" och de gillar det väldigt mycket!
 
Sv: potatis

Hej.

på våran foderkurs fick vi lära oss att aldrig ge rå potatis. dom kan inte smälta det eller ta upp näringen på ett bra vis.
däremot kokt potatis är mycket nyttig för hästar.
men jag har aldrig prövat att ge mina...ännu. :D
 
Sv: potatis

Man ska aldrig ge häst hel potatis, hästar kan dö i foderstrupsforstoppning av potatis, sväljer lätt för stora bitar (enligt min vet.)
 
Sv: potatis

Okej, kommer du ihåg vad det var de inte kan smälta? Vad var det som gjorde skillnad när potatisen var kokt?
 
Sv: potatis

Ja, man får ju dela dem precis som med äpplen!
 
Sv: potatis

Min häst totalvägrar att äta rå potatis, så han får nöja sig med morötter och äpplen.

Har inte hört det där med att inte ge rå potatis till hästar, men kan faktiskt stämma. Har hundar och de klarar inte av att smälta stora bitar av vare sig rå eller kokt potatis.
 
Sv: potatis

Ja jag kolla i papperna och där står.

ge endast kokt potatis aldrig rå. (jag har bara antecknt sen att det är för att dem inte kan smälta den, ta in näringen ur potatisen. alltså inte godgöra sig den.)

Ja och där stod också att det fick endast vara små små bitar, eller om man mosar ihop det med resten av fodret. för det sväller ju som en annan skrev :crazy:

Ovanligt att fodra med potatis. Man gör det till nötboskap men dem kan äta den rå. vad jag har förstått.

Annars tipsa våran lärare om potatis för det är ju inte helt onyttigt. och gillar hästen potatis och det blir över efter middagskoket så varför inte? :d
 
Sv: potatis

Sorry att jag är tveksam men jag vill ändå veta lite mer axakt vad det är i rå potatis en häst inte kan tillgodogöra sig och varför. Det kanske finns vissa ämnen som de kan tillgodogöra sig men inte andra? Så är det säkert med en hel del foder. Någon annan som vet mer om detta?
 
Sv: potatis

Potatis innehåller ju ganska mycket stärkelse, och hästar är inga bra stärkelseomvandlare.

Kanske därför? :confused:
 
Sv: potatis

Jag skickar ett pm till dig med en mailadress till foderläraren. Han kan säkert svara på dina frågor om potatis. ;)
 
Sv: potatis

hästmyran skrev:
Sorry att jag är tveksam men jag vill ändå veta lite mer axakt vad det är i rå potatis en häst inte kan tillgodogöra sig och varför. Det kanske finns vissa ämnen som de kan tillgodogöra sig men inte andra? Så är det säkert med en hel del foder. Någon annan som vet mer om detta?

Stärkelsen i rå potatis har låg tunntarmsssmältbarhet, och bör därför inte ges annat än i små givor. Om man kokar potatisen ökar dock smältbarheten och man därmed ge lite större givor. Som proteinkälla är potatisen tämligen värdelös, för det är först då stärkelsefraktionen tagits bort som det blir ett proteinfoder av hög kvalitet. Med hög lysinhalt medan halten av svavelhaltiga aminosyror är låg. Krafft Protein är tex ett foder baserat på potatisprotein.

GRS
 
Sv: potatis

Okej, bra att veta. Men innehåller inte potatis mycket vitaminer också?
 
Sv: potatis

hästmyran skrev:
Okej, bra att veta. Men innehåller inte potatis mycket vitaminer också?

Det finns C-vitaminer i potatis. Den innehåller också Kalium. Inget av dessa är speciellt intressant i en hästs foderstat.
 
Sv: potatis

Netika skrev:
Man ska aldrig ge häst hel potatis, hästar kan dö i foderstrupsforstoppning av potatis, sväljer lätt för stora bitar (enligt min vet.)

Eh, min häst satte i sig ett antal stånd med potatis med blast och allt, hon älskar potatis. Pappa blev inte lika glad...
Tur att det inte fastnade ngt i strupen
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min potatis har fortfarande inte kommit igång med att växa. De ligger på backen och är täckta med gammalt hö, men det var dålig/ingen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 230
Senast: escodobe
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 722
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: Migo
·
Hundhälsa Bomullstussen äter dåligt och är för tunn och jag skulle vilja hitta ett energitätare torrfoder för små hundar (hon vägrar dessutom äta...
2
Svar
26
· Visningar
1 998
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp