Potatis, någon?

T

Trollis

Hej hopp!
Både jag och mina grannar ger våra hästar rå potatis. Min 13-åriga vallack får ca 1 liter om dagen (fördelat på två mål) och jag tror att de andra hästarna får ungefär lika mycket. Mest beror detta på att vi har gott om varan och att hästarna gillar det ;)
Jag är ändå nyfiken på om någon fler ger potatis till pållen och om någon här vet vad en potatis egentligen innehåller ......förutom stärkelse (kolhydrater) :confused:
 
Sv: Potatis, någon?

Innehåller oerhört mycket kalium, nästan lika mycket som klöver/gräs. Potatis innehåller nästan lika mycket råprotein/kgTs som havre MEN tack vare att smältbarhetskoefficienten för potatisens råprotein BARA ligger på 55% mot havrens 80% så är potatis inget bra fodermedel vad gäller smbrp
 
Sv: Potatis, någon?

Vet folk som gav det förut.. mest med motivationen att "folk ger ju hästarna morötter och detta är ju också rotfrukt..."?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 502
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 833
Senast: cello
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 881
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 300

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp