Posten/Postnord lämnat ut paket till fel person...

Miao

Trådstartare
Min man beställde ett par nya träningsskor över nätet, betalade och fick förra veckan mail om att de skickats från företaget. Då det tog ovanligt lång tid att få avin om att hämta ut dem från utlämningsstället mailade han och frågade om status på kollit.

Då visade det sig att PostNord skickat avin till en HELT annan människa, och att denna människa varit och hämtat ut skorna den 5/6....:rage::arghh::wtf:!! Vet inte vem jag är mest förbannad på, PostNord eller den oärliga människa som tyckte att det var suveränt att få ut ett par skor hen inte beställt :cool:.

PostNord bad om ursäkt (ja, alla kan göra fel så jag försöker att inte vara så sjukt irriterad som jag kände mig :p) och sa att min man skulle ta det med företaget han köpt skorna av, så får de i sin tur ställa krav på PostNord om ersättning, så får företaget skicka nya skor till min man (han har mailat till företaget om vad som hänt och väntar på svar).

Min fråga är mest, har någon annan råkat ut för detta, och löste det sig snabbt och smidigt så ni fick ut en ny beställd och betald vara snart?

Det ska väl egentligen inte kunna hända för man måste ju visa legg som scannas in ?
Har aldrig varit med om det.

Jag är nyfiken hur fel människa kunnat legitimera sig med rätt leg? :meh: Dom har alltså skitit i att kolla leg... Hur allvarligt är inte det? :rage:

Det ska väl egentligen inte kunna hända för man måste ju visa legg som scannas in ?
Har aldrig varit med om det.

Jag undrade samma sak! På paket så står det ju alltid (?) adressen till den som beställt varan, men på avin stod det den andres namn fattade jag det som (nån som skrivit/klickat i fel när avin skapades fattade vi det som av PostNords svar). Då måste de ju ha enbart tittat på avin (som då ska stämma med den personen som hämtade ut paketet) och inte på adressen på paketet så att det stämde överens?

Det är SÅ tråkigt, jag köper typ allt över nätet och har aldrig varit med om något som detta!

Jag undrade samma sak! På paket så står det ju alltid (?) adressen till den som beställt varan, men på avin stod det den andres namn fattade jag det som (nån som skrivit/klickat i fel när avin skapades fattade vi det som av PostNords svar). Då måste de ju ha enbart tittat på avin (som då ska stämma med den personen som hämtade ut paketet) och inte på adressen på paketet så att det stämde överens?

Det är SÅ tråkigt, jag köper typ allt över nätet och har aldrig varit med om något som detta!

Kan inte PostNord kontakta personen som har hämtat ut skorna?

Kan inte PostNord kontakta personen som har hämtat ut skorna?

Man tycker ju att de borde kunna göra det, men enl dem är det vi/min man som ska ta i att anmäla det till företaget han köpt skorna av, de skulle bara sitta och vänta på att de får ersättningskrav från dem.... :grin:

Hoppas VERKLIGEN inte att detta krånglar till det för oss så vi förlorar både pengar och skor, då tänker jag ställa till en scen :devil:. Det har ju brustit i två led, dels att de skickat avin fel, och dels att utlämningsstället inte kontrollerat tillräckligt för att lämna ut paketet....

Är skorna skickade som paket då eller som brev?
Stora brev är det ju lägre säkerhetskrav på än paket.

Man tycker ju att de borde kunna göra det, men enl dem är det vi/min man som ska ta i att anmäla det till företaget han köpt skorna av, de skulle bara sitta och vänta på att de får ersättningskrav från dem.... :grin:

Hoppas VERKLIGEN inte att detta krånglar till det för oss så vi förlorar både pengar och skor, då tänker jag ställa till en scen :devil:. Det har ju brustit i två led, dels att de skickat avin fel, och dels att utlämningsstället inte kontrollerat tillräckligt för att lämna ut paketet....

Vad dåligt av dem, det är ju dom som har ställt till det och borde lösa problemet. Hoppas att det ordnar sig för er!

Vad dåligt av dem, det är ju dom som har ställt till det och borde lösa problemet. Hoppas att det ordnar sig för er!

Ja, tyckte också att de kunde göra LITE mer när det är de som gjort fel, iaf kontakta personen som de skickat avin till

Tack! Det löser sig säkert i slutändan, jag önskar bara att man kunde slippa detta krångel öht ;)!

PostNord är ett :turd:bolag och vi försöker undvika att använda det i tjänsten :yuck:

Jag vet inte hur många gånger jag varit tvungen att ringa deras kundtjänst när något blivit fel (både privat och i tjänsten) och de är alltid så satans ohjälpsamma.

Felleveranser och uteblivna leveranser drabbar mig också då och då, av olika anledningar.
Grundregeln är att det är den som beställt en transport som reklamerar den om något blir fel. I det här fallet är det precis som Postnord säger - @Miao :s man behöver reklamera köpet hos webbutiken, han har ju inte fått några skor. Webbutiken i sin tur behöver reklamera transporten hos Postnord, som ju inte gjort vad de skulle. Slutkunden har rent formellt ingen affärsrelation eller avtal med transportören, äger inte frågan om kompensation eller rättelser gentemot transportföretaget, och har inte mandat att driva den. Hur irriterande det än är.

Hur fort saker ställts tillrätta brukar variera mellan olika leverantörer, är min erfarenhet. Somliga har dåliga eller obefintliga interna rutiner och långsam handläggning (eller är helt enkelt kassa på kundvård), andra kan skicka en ny vara omgående efter bara en påstötning muntligt på telefon.

Felleveranser och uteblivna leveranser drabbar mig också då och då, av olika anledningar.
Grundregeln är att det är den som beställt en transport som reklamerar den om något blir fel. I det här fallet är det precis som Postnord säger - @Miao :s man behöver reklamera köpet hos webbutiken, han har ju inte fått några skor. Webbutiken i sin tur behöver reklamera transporten hos Postnord, som ju inte gjort vad de skulle. Slutkunden har rent formellt ingen affärsrelation eller avtal med transportören, äger inte frågan om kompensation eller rättelser gentemot transportföretaget, och har inte mandat att driva den. Hur irriterande det än är.

Du har givetvis rätt, och sådana bestämmelser/processer ska ju följas så allt görs korrekt. Men irriterande... ja ;) :p!

Då visade det sig att PostNord skickat avin till en HELT annan människa, och att denna människa varit och hämtat ut skorna den 5/6....:rage::arghh::wtf:!! Vet inte vem jag är mest förbannad på, PostNord eller den oärliga människa som tyckte att det var suveränt att få ut ett par skor hen inte beställt :cool:.

Fast hade jag fått en avi hem om att jag fått paket hade jag absolut åkt och hämtat ut det, jag hade nog bara antagit att det är något jag beställt men inte kommer ihåg just för tillfället (eller trott att det var ett paket jag väntade på).

Fast hade jag fått en avi hem om att jag fått paket hade jag absolut åkt och hämtat ut det, jag hade nog bara antagit att det är något jag beställt men inte kommer ihåg just för tillfället (eller trott att det var ett paket jag väntade på).

Om du är Monica Nilsson och får ett paket till Sara Svensson - åter du alltså och hämtar ut det då?

Om du är Monica Nilsson och får ett paket till Sara Svensson - åter du alltså och hämtar ut det då?

Nu gäller det brev, men jag har fått fel brev ut från utlämningsstället. Rätt företag jag hade beställt från och liknande namn. Ren tur att jag upptäckte det innan jag öppnade det, men sen hade jag ju antagligen märkt det på innehållet som inte var det jag beställt.

Sen antar jag att aviet var i det namnet på den personen som hämtade ut TS "paket". Det händer väldigt ofta att jag får paket eller stora paket som jag inte har beställt (i form av tex vinster eller premier), de hämtar jag ut ändå.

Nej, det står faktiskt att avin har gått till en helt annan människa. Det är inte samma sak som att det står fel person på avin.

Edit: nu ser jag i senare svar att det kanske står rätt på paketet, men fel på avin (dock inte klart?)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: corzette
·
Samhälle Ja som rubriken säger. Vad gäller? För ett tag sedan fick jag besked om att en klinik inte kunde maila mitt djurs journal med hänvisning...
2
Svar
32
· Visningar
2 857
Senast: Sol
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 591
Senast: cirkus
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 480
Senast: Intejag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024