Ja att de inte lämnar ut uppgifter på telefon hade jag kunnat köpa om de hade kollat legitimation vid besök och om de hade krävt legitimation vid uthämtning hos optikern. Nu blir det bara märkligt när optikern skickade mail om vilken lins det var och kliniken skickar svaret till remitterande veterinär på mailen men med snigelpost till kunden. Kliniken lämnar dessutom ut en massa uppgifter via telefon så nä, det är bara rörigt alltihop. Jag har ifrågasatt men nästa gång får jag fråga efter deras dataskyddsombud helt klart.Att de inte lämnar ut uppgifter över telefon är för att de är skyldiga att säkerställa att du är den du utger dig för att vara och det är svårt på telefon. Därför skickas uppgifterna som rör dig till din folkbokföringsadress. Sen finns det uppenbarligen brister i deras rutiner eftersom de lämnar ut uppgifter till ombud utan fullmakt och/eller id-kontroll. På vårdinrättningar borde det definitivt vara ID-kontroll.
Generellt kan man säga att det är många som missuppfattat en hel del i dataskyddsförordningen och kanske har blivit skrämda av risken för sanktionsavgifter så därför törs de inte lämna ut något alls. Jag tycker att man kan ifrågasätta företagens behandling när det blir så. Be att få prata med deras dataskyddsombud. De fattar nog inte själva att de uppfattas som krångliga och riskerar att skrämma bort kunderna. Även när de lämnar ut uppgifter utan ID-koll ska det påtalas. Beroende på hur allvarligt det är kan det vara fog för en anmälan till Datainspektionen (ex hälsouppgifter som hamnar snett).
Just id-koll ifrågasatte jag hos optikern men de vill inte se och inte ens ha de fyra sista siffrorna på personnumret.