Positivt ÄL-test, gravid?

T

tjock123

Har gått upp lite i vikt, och även fått frågan om jag är gravid :o

Jag har hormonsprial så det är ju något som inte alls är troligt för mig.
Men så idag hittade jag på ett ägglossningstest, och jag testade positivt :crazy:

Hur lätt blir det att sova nu?
Kan testet reagera på min spiral?

Jag ska ringa bm direkt imorgon, men kanske någon nattuggla finns här och kan berätta om sina erfarenheter...

Sv: Positivt ÄL-test, gravid?

Jag fattar inte, om du har ägglossning så är du ju definitivt inte gravid. Är man gravid har man ju inte ägglossning.

Ägglossningstest kan visa posetvit även om man är gravid.
Eller så har du ägglossning

Jag skulle ha köpt ett graviditetstest så fort som möjligt så slipper du fundera

Men det är väl lustigt att jag tar ett test och just när jag har det har jag ägglossning, som jag inte haft sen barnet blev till. Hann aldrig få mens mellan förlossningen - isättningen av spiralen och under hela tiden (2år) jag haft spiralen har jag inte haft någon mens.
Därför min fundering om testet kanske reagerat på spiralen.

Varför ska man va så j*kla nyfiken hela tiden! Och då det är semestertid hos vårdcentralen. Ska försöka nå bm igen under dagen.

Men gå och köp ett grav.test istället för att fundera. De finns ju på apotek, Pressbyrån och flera andra ställen.

Ja det rådet hade jag oxå givit om någon annan startat en likadan tråd, men här i byn finns bara ica = alla kommer veta om att jag köpt ett test iom att jag har släktingar som jobbar där. Därför blev det det jag hade kvar hemma. Jag vet ju att de är mycket känsligare än gravtest därför jag funderade på om det reagerat på spiralen.
För någon ägglossning och mens har jag inte haft på flera år.

Ska ut och åka imorgon, så då svänger jag in på någon mack.

Men är det inte lika med hormonspiral som med minipiller, att man har ägglossning ändå men många slipper mens? Det är så jag har förstått det, men jag kan ju ha fel.

Går att beställa stickor från nätet med en dags leveranstid också.

Det var förresten så jag fick reda på att jag var gravid. Tog ÄL-test för att kolla om min ÄL kommit igång igen och blev lite förvånad när jag uppenbarligen hade ÄL i över en vecka... :p Men det var en groda i magen. Dock hade jag ingen spiral inne så jag vet inte hur det kan påverka.

För någon ägglossning och mens har jag inte haft på flera år.

I så fall kan du ju heller inte vara gravid nu :p. Skämt å sido, jag tror det är omöjligt att veta om ÄL ägt rum, det kan man möjligen se med ultraljud och via blodprov, men att själv veta säkert tror jag inte på.

Man kan alltså ha ägglossning utan att få mens?

Det är många som har fått barn och blivit gravida igen utan att ha fått mens emellan. Ägglossningen föregår ju mensen. Och blir man gravid då får man ingen mens alls.

Ja det är jag ju helt med på. Jag har ju gjort några barn och vet hur min kropp fungerat med marängsmet i trosorna vid ägglossning och sen mens 2 veckor senare när ägget inte blivit befruktat.

Men efter sista barnet så ammade jag och klarade mig "ifrån" mens (och även ägglossning) och satte sen in en spiral och har inte efter det heller fått någon mens. Skulle jag blivit gravid innan jag satte i spiralen har jag varit gravid ungefär lika länge som en elefant så då är det ju inte konstigt att man gått upp i vikt.

Och jag är så dålig som inte tagit något gravtest än, och de är semestertid hos bm så de rek. ju ett test hemma först. Jag var ju ute och åkte i helgen men snål som man är svängde jag inte in på macken på okänd ort.

Jag vill nog hoppas att mina symptom kanske är någon form av pms när man inte haft mens på några år. Kanske inte minns riktigt hur det var. Men har lite is i magen, har jag ägglossning borde ju mensen komma efter 2 veckor. Och händer det inget får jag väl testa då.

Jag är inte Comfort men absolut inte okänd här på forumet :angel:

ett ÄL-test påvisar ju bara dagarna innan du ska ha ägglossning ett postitivt resultat, inte en ev graviditet. jag har oxå hormonspiral, och man får ägglossning som vanligt, det spiralen gör är att den tunnar ut slemhinnan som i sin tur innebär minskad eller utebliven mens.

Aha jag trodde man alltid fick mens efter ägglossning.

Men idag tänker jag faktiskt köpa ett gravtest. Testar fortfarande positivt (2 lika starta streck) på de äl-test jag har. Har testat positivt i 6 dagar nu och enligt tillverkaren reagerar de positivt vid hormonstegring 24-36 timmar före äl eller vid graviditet.

Och efter de resultatet ska alla oanvända tester ut ur huset så man slipper gå å nojja å testa bara för man har de hemma. Kanske ska testa om de funkar på hästar oxå.

ja som regel följer ju alltid mens efter ÄL, men hormonerna i spiralen kan minska slemhinnan såpass mkt att det inte blir någon blödning alls (mensen består ju av en "outnyttjad" slemhinna+blödning när slemhinnan lossnar/stöts ut) ett obefruktat ägg bryts ner i livmodern.

nu vet jag inte vad du har för spiral men innan en ägglossning sjunker östrogenhalten för att sedan stiga och då utsöndras LH hormoner östrogenhalten blir ju även högre vid en graviditet, så det är ju möjligt att spiralen kan påverka ÄLstickorna beroende på vilket hormon som är i.ett graviditetstest reagerar ju på utsöndring av HCG-hormoner... men jag ska även poängtera att jag är ingen expert inom området, men är utbildad inom vården så grundläggande känner jag till hur det fungerar...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 707
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 996
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar