positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Sv: positiva och negativa saker om nosgrimma till hund

Bara undrar, är hunden stressad?
Vi fick in en Vorsteh till dagiset, ettårig och som inte hade några regler eller rutiner överhuvudtaget. Han hade börjat dricka stora mängder vatten, litervis per dag, och tycktes aldrig bli nöjd på vatten. Ägarna tog honom till veterinär och det började undersökas om han hade fel på njurarna, men inget upptäcktes.
Nu när hunden går på dagis varje dag, samt att ägarna börjat gå kurser och fått hjälp av tränare att få rutin i hundens vardag, har han börjat lugna sig (men har lång väg kvar), och har minskat ner på vattnet väldigt mycket helt själv. Ägarna ville inte ransonera vattnet så mycket eftersom man dels inte visste vad problemet var, och dels blev hunden ännu jobbigare att ha i huset när han var jättetörstig.
Menar inte att din hund lever ett likadant liv som denna, jag ville bara lämna en parentes om att drickandet kanske hade en annan orsak än sjukdom, eller att det kan spela in.

Hoppas det löser sig parmanent för er !:)

Jag håller mig till lydnaden i samband med skyddsarbetet (för det är ju där som redskapen skulle behövas?) och där synes det ha gått åt fel håll. Åtminstone om jag ska gå efter det jag sett utifrån, dvs har inte jobbat skydds själv, men bruksfamiljen var ganska gränslös.

LIA

Jag undrar bara lite eftersom CDI gör att kroppen snarare torkar ut o hunden dricker för att återställa vätskebalansen. När man däremot ger medicin till en sån hund förlorar den istället en del av förmågan att göra sig av med överskottsvatten o då kan det bli farligt om den fortsätter att dricka massor.
PL
kan ju vara jag som missförstått veterinären. det kan ju vara så att han sa att risken finns att han får det om han fortsätter att dricka på detta vis nu när han blir medicinerar!!

tur att du är här och håller ordning på oss vimelfolk!! :idea:

:banana: :banana: :banana:

iadg för första gången så lämnade han 1 dl vatten i skålen vid morgon maten. han gick bara därifrån och var nöjd. annars brukar han ta lång tid på sig att slicka skålen torr och dubbelchecka flera gånger att det inte finns en droppe där.. ;)

så nu känns det äntligen som att vi är på rätt väg!!! :bump:

Va härligt! :)
Grattis! :bump:

lite off topic

men det handlar om disskusionen om vad man skall träna hunden i för halsband/hjälpmedel.
läste i går i nya nummret av härliga hund där dom har hundskalan - och det far för hundar som drar osv. där hade hundpsykologen skrivit att man absolut inte skulle annvända stryp, dressyrsele. men att haltin var ett mycket bra hjälpmedel bara det inte annvändes varje promenad - utan bara vid träningar.

så om den hudnpsykolog går ut i en tidning att det är ett bra sätt att träna med haltin så kan den väl inte vara så plågsam som många förespråkar?? hon kan väl inte vara hundpsykolog för intet?

Jag har en bok, spm jag fick i julklapp, där står det också att nosgrimman är ett bra hjälpmedel... Lugnande signaler för agressiva hundar tror jag den heter

Alltså jag har nästan lagt ner dethär med att förklara för folk hur en halti fungerar för det kommer bara upp en massa ursäkter..

Det enda jag vill säga är följande:

Om man ska använda Halti så kan man väl åtminstone läsa på om hundens anatomi och vad för inverkan en halti har på hundens nacke och rygg innan man använder den.

Alltså jag har nästan lagt ner dethär med att förklara för folk hur en halti fungerar för det kommer bara upp en massa ursäkter..

Det enda jag vill säga är följande:

Om man ska använda Halti så kan man väl åtminstone läsa på om hundens anatomi och vad för inverkan en halti har på hundens nacke och rygg innan man använder den.

jag försvarade inte Haltin, la bara till att i boken jag fick så stod det att haltin var ett bra hjälpmedel.

Hundpsykolog och Härliga Hund...det säger väl allt om kunskapsnivån. Jag skulle inte lyssna alltför mycket till den "skalan".

Hundpsykolog är ingen skyddad titel. Du kan kalla dig för det från och med nu om du har lust, oavsett kunskapsnivå.

Hundpsykolog och Härliga Hund...det säger väl allt om kunskapsnivån. Jag skulle inte lyssna alltför mycket till den "skalan".

Hundpsykolog är ingen skyddad titel. Du kan kalla dig för det från och med nu om du har lust, oavsett kunskapsnivå.

jag tycker iafl att det säger en hel del om man är UTBILDAD hundpsykolog och instruktör. hon är även utbildad hundmassör och fysioterapeut - så då borde hon väl vara påläst om hundens anatomi...:cool:

tror nog att hon är betydligt mer erfaren och påläst än väldigt många här.

Hundpsykolog och Härliga Hund...det säger väl allt om kunskapsnivån. .

hmm.. jadzia och bukefalos - det säger väl allt om din kunskapsnivå i sånna fall om du inte har vettigare för dig än att sitta här och härska anonymt på ett hästforum..

är du avundsjuk för att hon har kunskap?? :crazy:

jag tycker iafl att det säger en hel del om man är UTBILDAD hundpsykolog och instruktör. hon är även utbildad hundmassör och fysioterapeut - så då borde hon väl vara påläst om hundens anatomi...:cool:

tror nog att hon är betydligt mer erfaren och påläst än väldigt många här.

Alltså helt ärligt..

Om du läser på om hunden anatomi så kommer du själv förstå farorna med en halti..

hmm.. jadzia och bukefalos - det säger väl allt om din kunskapsnivå i sånna fall om du inte har vettigare för dig än att sitta här och härska anonymt på ett hästforum..

är du avundsjuk för att hon har kunskap?? :crazy:

Jadzia är jäkligt påläst och har ett brett kunnande när det gäller hund, långt långt mycket mer än dig och har ett brett kunnande om hunderiet. Jag känner Jadzia privat o vet att hon kan mycket vi kan ha många roliga disskutioner men är som oftast överens. Nackdelen Jadzia är att hon rent dressyrtekniskt inte är så fulländad.Men det har ju ingen som helst betydelse här. Jadzia är tvärt om mot mig kan man säga, jag är dålit påläst men är bättre rent praktiskt med hund.

Avundsjuk på en titel utan värde?

Nej, jag kan ju också kalla mig hundpsykolog, problemhundskonsult och vad jag än vill. Inte heller finns det någon kontroll över alla dessa utbildningar som resulterar i titlarna. Det här är inga universitetsexamen vi snackar om utan i värsta fall en helgkurs. Det är olyckligt att -psykolog ingår i titeln då många ger det mer vikt än vad det är värt. Hundpsykologer har mycket lite gemensamt med humanpsykologins ordentligt utbildade utövare. En legitimerad psykolog har lagt år av studier vid en statligt kontrollerad institution där man garanterar viss nivåpå undervisningen och kunskaperna hos sina examinerade studenter. En hundpsykolog kan ha utbildat sig hos Pelle i Pålsboda under två timmar. Samma sak gäller instruktör, hundfysioterapeut och hundmassör. Titlarna är meningslösa i sig.

Allt det där tjafset med titlar härstammar ur den mjuka skolan där man stirra sig blind på en mänsklig värdering av gott och ont. Fysisk korrigering är av ondo för så är det i samspelet människor emellan. Socialt tryck, skarpa hjälpmedel som ser mjuka ut på ytan och diffusa gråzoner är gott för det fungerar för Homo Sapiens. Problemet är bara att Canis Domestica inte är = Homo Sapiens. Vi fungerar inte likadant och således ska man inte överföra en mänsklig värderingsbild på djuren. I djurens värld är inte våld ont eller gott.

Därför kan ju IMMI, hundpsykologer, Problemhundskonsulter och övriga veolurnissar fortsätta sätta på halti, gå-fint-sele och munkorgar i nylon på hundarna. Det ser ju så snällt ut. Verkligheten är dock att de inte har en aning om vad det är för verktyg och inte vill de veta heller. Det skulle rubba deras cirklar.

Själv tror jag mest att mjukisnissarna upptäckte att vissa hundar inte gick att fixa till utan hårdare tag och då uppfann man ulven i fårakläder, dvs något som ser snällt ut men i grund och botten följer samma principen som redskapen de tidigare förkastat och bespottat.

Så..avundsjuk...nä du...men härskare över buke, visst...om det är vad du behöver stämpla det som för att kunna tolerera det jag vet.

Jadzia är jäkligt påläst och har ett brett kunnande när det gäller hund, långt långt mycket mer än dig och har ett brett kunnande om hunderiet.

ja de hoppas jag verkligen eftersom jag haft hund i 2 år..:cool: annars måste man väl vara helt värdelös om man hållt på så pass mycket som ni säger å kan mindre än mig..

men varför betyder det att jag är sämre på att känna min hund??

måste man vara helt värdelös för att man kan lite pga att man haft hund ett kort tag? helt jävla patetiskt. hur skulle det vara om man inte fick komma in i en verksamhet som nybörjare?? - och JA, jag är nybörjare på hund - men jag tycker ändå att jag kan se och känna hur pass mina hundar mår och är. sunda hundar som är lyckliga och gör jävligt bgra ifrån sig i ringen - men oj, nu glömde jag. utställning räknas ju inte när det ska läggas fram till bruksnördar som ni..

Senast ändrad:

Alltså helt ärligt..

Om du läser på om hunden anatomi så kommer du själv förstå farorna med en halti..

haha, i sånna fall måste min hund ha jävligt felande exteriör - på gott och ont. för när han har haltin på sig och jag drar i kopplet så stramar den runt nosen - men glappar i nacken!!! så jag tror inte att han får nackskador av den..

kanske är tur att jag har en felande hund exteriört sett för då kan han ju inte få ont i nacken..:rofl:

det är ju inte haltins tryck på nacken som skulle orsaka skador, utan vridningen när nosen trycks bakåt-åt sidan.

Liknande trådar

Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
6 065
Senast: Tuggben
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag kan inte ha min hund lös i dagsläget då hon drar efter vilt och då inte går att bryta(ja jag jobbar på problemet). Men hon behöver... 2
Svar
30
· Visningar
5 084
Senast: soffa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka