He he jag säger tvärt emot dig igen. Respekten går åt vardera håll och ingår i begreppet ledarskap det är inget seperat begrepp som ska uppnås då även tillit är ett ord som också behövs i ledarskapet.
Allt detta behöver ingå för att få ett funktionellt team, samtidigt så kan ledarskapet skifta under tid ex hopphästen som ska bjuda till mot hindret, blir det bjudning så hänger jag på hästen i det läget och hästen får leda, blir det fel så tar jag tbk hästen och det är mitt ledarskap igen.
Dvs ett ledarskap är inte ngt statiskt utan det är hela tiden flytande och en skicklig ledare anpassar sin roll efter situationen.
Så enkelt är det.
Ledarskap innebär inte att ”bossa runt” någon utan är något som är under ständig utveckling med ett givande och tagande för båda parter för att därigenom få det att fungera så smidigt som möjligt.
Och jo det behövs kurser, för att folk ska inse att man aldrig blir full lärd med hästar, det finns alltid ngt nytt att lära om man vill lära sig nytt.
Och ja igen det handlar om positioner. Om hästen kommer lös och springer iväg med grimskaftet fladdrande efter sig och människan springer efter bakom så säger jag att det handlar i allra högsta grad om position och denna position är fel då......
Din kommentar om att – sådant lär man föl är ju bara fantastiskt inskränkt. ”Dessa som du då ser normalt funtade och och uppfostrade hästar” kan förstöras på tre röda.
Tänk alla dessa företag som överlever pga felhanterade hästar och speciellt att det inte går att leda dom, lasta dom, sitta upp på dom, få dom att går framåt etc etc......välkommen till verkligheten.
Personligen tycker jag miss Fideli har intressanta grundläggande frågor vilket tyder på ett exceptionell och uppriktigt intresse av att verkligen vilja lära sig så mycket som möjligt. Heja dig och fråga på. Finns inga dumma frågor bara dumma svar.
På vilket vis är det "inskränkt" att lära hasten redan som föl att ledas och flytta sig?
Så väldigt många problemhästar finns det faktiskt inte IRL. Problem uppstår när människorna inte är tillräckligt erfarna och/eller tydliga och då ligger problemet där och inte hos hästen.
Om man inbillar sig att man blir hastens ledare bara för att man leder den i en viss position, ja, då är man bra naiv.