populäraste ponnyhingsten?

cusan

Trådstartare
Vilken Ponnyhingst (kat D) är det egentligen som är mest efterfrågad i ponnyvärlden? Jag vill gärna försöka betäcka min sons superfina :love: newforest i vår,(första fölet för henne) men behöver hjälp med hingstval! Hon är 1,45 med hjärtformad rumpa.. :love:
Önske fölet skall vara 1,47, med bra gång och hoppteknink över det vanliga...*S*
Storleken är viktig eftersom jag själv tänkt rida in etc jag har funderat på halvblodshingstar som artist tex, vad säger ni om det? Tror ni att den går att sälja sen om det skulle behövas?
Det är inte så viktigt om den blir för stor för då kanske det blir en trevlig ridhäst till mig själv. Är dock rädd att det blir för stort så hon inte klarar fölningen...(17 år)
Sen finns det ju jättefina ridponnyhingstar såsom powerboy etc som står högt på listan , vad blir det av såna "korsningar"synpunkter tack!
Sist men inte minst har vi de fina newforest hingstarna :love: det enda problemet med dom är att de flesta av dem är rätt små, och jag vill INTE ha en c-ponny, men det kanske är helt korkat att inte ta en sån....

Snälla hjälp mig! Vad hade ni gjort?

Sv: populäraste ponnyhingsten?

När det gäller NF och betäckning av NF ston så måste man först och främst bestämma sig för om man är ute efter att producera en avkomma som är bruks+avelsdjur eller enbart bruksdjur.

Vill man producera en avkomma som kan vara såväl avels som bruksdjur och kunna stambokföras i huvudstambok, så är enda sättet att fortsätta att likt alla tidigare generationer betäcka med en NF hingst.

NF rasen är dock en ponnyras och man är noga med att avkommorna skall bli just ponny. Medvetet har man därför stamboksregler som hindrar NF hingstar att vara över ponnymått. Men även NF hingstar lämnar ojämna avkommor och du kan säkert via NF föreningen hitta en hingst som lämnar större avkommor.

Svensk NF avel har utvecklats allt tydligare mot att vara en i sporten framgångsrik ponny, samtidigt som man är mån om typen. Denna utveckling märker man tydligast i resultatlistorna från treårstest, kvalitetsbedömningar och ungponnychampionat. Det finns gott om hingstar som lämnar avkommor med mycket bra prestation, och varje år kommer dessutom nya färska hingstar.

NF rasen är en för Svensk ponnyavel mycket stor till antalet. I Sverige finns ett mycket stort antal NF ston och långt ifrån alla stoägare väljer renrasavel för sitt sto. Korsningsavel är vanligt.

Ett NF sto med full härstamning lämnar med en ridponnyhingst en avkomma som registreras i Svensk ridponnyförening som raskod 43-ridponny.
Denna avkomma kan om det blir ett sto avelsvärderas och stambokföras i avd II ridponny och detta eventuelle sto kan sedan i sin tur föda en avkomma som om det är ett sto kan stambokföras i avd I ridponny. Detta sto har då fullt avelsvärde och kan bli hingstmor.

I ridponnyavel kan man inte byta från en ras till en annan mellan två generationer.

ASRP rekomenderar att man om man går in i ridponnyavel med ett NF sto använder sig av en fullblodshingst. För att förtydliga detta har föreningen lagt ett stimulansbidrag av 1000 kr när sto ägaren registrerar en avkomma u. bl.a. ett NF sto och efter en fullblodshingst med RP-nr.

Många väljer som du skriver om att betäcka med en halvblodshingst, en sådan korsning kan man ju förvänta sig bli betydligt större än en ponny/ponny korsning.
Resultatet av sådana betäckningar blir ofta trevliga och bra små brukshästar, ponnyblodet för ofta det goda med sig att avkommorna blir starka och tåliga.
Frågan man alltid i sådana här korsnings funderingar skall ställa sig är, får ponnykorsningen som inte kan tävla som ponny tillräckligt bruksvärde som häst.
Avelsvärdet för en halvblodskorsning blir samma som i ovanstående beskrivning på avelsvärdet av en NF korsning med ridponnyhingst. Avkommor i korsningsavel efter halvblod och renrasiga ponnyhingstar registreras i ASRP, i raskod 93--korsningar.

Hur bra det är för stoet att som förstagångsföderska vid arton års ålder föda ett föl efter en hingst som är betydligt större än hingsten ??? Är något som det finns skiftande åsikter om. En del säger att det går bra, min hingststation som har stor erfarenhet av ponnykorsningar är av den uppfattningen att fölet inte till 100% anpassar sig till det lilla stoet och att hon kommer att föda ett föl som är förhållandevis litet men inte är så litet som det skulle vara om en hingst i samma storlek som stoet används. En annan aspekt är att det kan vara svårt för ett så pass gammalt sto att bli dräktig. Av den anledningen väljer många ägare till äldre ponny ston som inte tidigare varit dräktiga ett så billigt alternativ som bara är möjligt. Billigast blir oftast att försöka hitta en hingst som betäcker naturligt, mycket kostsamt kan det bli att använda hingstar som kräver seminstationens hjälp för inseminering och man efter seminering i tre brunster står med ett sto som inte är dräktigt. Stoet måste förstås först undersökas av Veterinär vare sig hon skall betäckas naturligt eller via semin.

Vilken är Europas mest betäckande ponny hingst ???
Jag tror att det är den Tyska ridponnyhingsten Dont Worry. Efter att han överlägset vunnit Bundeschampionat som treåring, hade han som fyraåring 118 ston på naturlig betäckning.
Stuteriet som han står på är numer EU godkänt och kan skicka semin över hela Europa. Om denna hingst som fyraåring och på naturlig betäckning hade 118 ston, så blir tanken svindlande när han nu står dels på semin och inte bara når Tyskland utan även hela Europa.
Ridponnyavel är på väg att bli allt mer internationell, den som skickligt kan visa sin hingst och dessutom har möjlighet att marknadsföra densamma kommer att nå väldigt många ston.
Därmed inte sagt att en sådan hingst egentligen är den bästa.

Här lär även vi Svenska stoägare upptäcka fördelarna med att vara medlem i EU. I Tyskland och Holland är ridponnyhingstar betydligt billigare att köpa betäckningar av än vad vi har i Sverige. Dessutom är vår Svenska krona i dagsläget relativt stark mot Euron. Något vi i praktiken kommer att uppleva att det kan bli billigare att använda en inom EU lanserad A-hinst än en bra Svensk ridponnyhingst.

Nu har jag förmedlat vad jag vet om NF ston och val av lämplig hingst, kanske det finns andra som har andra erfarenheter.

jag är stum! vilket fantastiskt bra svar jag fick!! Det är nog fler i detta forumet än jag som får glädje av den tid du la ner på mina frågor! tack än en gång!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Vad är det för stam på ditt sto? Svårt att ge tips utan att veta den :).

Som NF-fan tycker jag självklart att du ska välja en NF-hingst. Alla är inte C-ponnyer och många är mycket välmeriterade och/eller lämnar mycket goda sportponnyer! Ett exempel så här på rak arm är Skattegårds Miramis RNF 16-SE, 147 cm hög och placerad i LA hopp/FEI dressyr. Har lämnat avkommor som går FEI dressyr och Msv fälttävlan.

Finns som sagt många trevliga NF-hingstar, gå in på www.newforest.se och titta själv! För övrigt gav ju peråke ett mycket bra svar.

Lycka till med hingstvalet!

//Kristin

Mitt förra ponnysto var 18 när hon fick sitt första föl. Själv var hon 131 cm, och hingsten, Green River xx RP 127, är 152 cm :angel: . Fölningen gick kanonbra, och det blev en riktig snygging med bra psyke och väldigt bra modell :love: :d . Han blev D-ponny :)

Lycka till med hingstvalet, och hoppas du får en fin fölunge :)

Jag föreslår at du åker på en eller flera av de många ponnyhingstvisningarna som kommer att vara under våren 2005.

Liknande trådar

Avel Igår kväll fölade vårt sto, uträknad till 14 mars, på dag 296. Hon hade fyllt juver väldigt snabbt, framförallt sista veckan o igår...
2
Svar
36
· Visningar
4 240
Senast: Vinga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar