Ponnytravartider

Jamtland

Trådstartare
Hur fort anser ni att en aponny ska gå för att räknas som "bra". Och hur fort tycker ni de ska ha gått för att vara möjliga avelsston?

Jenny

Sv: Ponnytravartider

Under under 2.35 cirka.

Men sen tycker inte jag att stona behöver gått under det för att vara bra i avel. Oftast så behöver man ju många gånger bara betäcka med en bra travhingst för att folk ska bli intresserade.

Hur har hon fått på utställning?

Möjliga avelsston är de väl i princip alla, men för att räknas som bra och för att få något högre försäljningsvärde på avkomman gissar jag att de måste gått i varje fall under 2.10 på B-ponny, helst neråt 1.55.
A-ponny har jag ingen aning om, under 2.50 kanske?

Min shettis fick 39 poäng som tvååring, men jag tycker hon har blivit "fulare" extreiört sett sen dess. Fast egentligen är det en hypotetisk fråga, har inga allvarliga funderingar på att betäcka nu.

Jenny

Hur fort anser ni att en aponny ska gå för att räknas som "bra". Och hur fort tycker ni de ska ha gått för att vara möjliga avelsston?

Jenny
Det har ju hänt otroligt mycket på A-ponnysidan vad gäller tider, de senaste åren.
När jag började med ponnytrav - vilket inte är mer än 8 år sedan - så ansågs en shettis vara bra om den gick under 3 minuter. De presenterades i ponnyronden om de gått under 2.45 - skulle alla 2.45-ponnyer presenteras där idag så skulle tidningen bli tjock....
OM jag inte missminner mig så slutade snabblistan för äldre ponnyer på bortåt 2.45 efter min första ponnytravsäsong...

Jag tycker inte att det krävs någa speciella tider för att stoet ska vara lämpligt för avel, det är mer hennes övriga förutsättningar som är viktiga - hur hon rör sig och hurdant löphuvud hon har.

Min första hingst har inga lysande travresultat själv, med sitt rekord på 2.50. Han är ändå pappa till det första stoet som travade under 2.10 i sverige....

Min shettis fick 39 poäng som tvååring, men jag tycker hon har blivit "fulare" extreiört sett sen dess. Fast egentligen är det en hypotetisk fråga, har inga allvarliga funderingar på att betäcka nu.
Man kan förändra ganska mycket med lagom balans mellan utfodring och träningsmängd...
Mina ponnyer brukar knappt vara i visningslämpligt skick när de tävlar, de brukar behöva ha mer hull och bredd till utställning än de lyckas behålla när de tränas.

Senast ändrad:

Man kan förändra ganska mycket med lagom balans mellan utfodring och träningsmängd...
Mina ponnyer brukar knappt vara i visningslämpligt skick när de tävlar, de brukar behöva ha mer hull och bredd till utställning än de lyckas behålla när de tränas.

Ja, men här är det rent exteriört hon är "ful" med lång rygg och kort hals. Ska se om jag hittar någon bild om du vill se vad jag menar.

Jenny

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Hundträning Hej jag har en tax hane på 1,5 år. (Kastrerad) Det känns som att jag inte har någon auktoritet hemma alls. Han lyssnar sällan på ”nej”...
Svar
2
· Visningar
481
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 736
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
978
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar