Ponnytrav?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare TooFatToFly
  • Startdatum Startdatum
T

TooFatToFly

Är lite nyfiken på om det finns några ponnytravmänniskor här på buke! Hur länge ni har hållt på, kör eller tränar, roliga/fina/mindre bra hästar, framgångar och så vidare. Får höra! :bump:

Sv: Ponnytrav?

Hej på dig! :banana:

Min son,kallad Svanen,tog licens i början av denna sommar.

Han tog sin licens i Enköping på ett travläger han var på.

Sedan har han kört en ponny som heter Uthan,med en 2:a plac,på Lindesberg som bästa insatts.

Svan är 12 år,han har ett russto som heter Piggybank,en fux 2år,ycket kraftfull! e. Tyson II,u.Kullens Julia

Vi hoppas att han skall kunna starta henne så fort det går fram i vår.

Svanen är inte hemma just nu,men jag skall visa honom att du skrivit.

jag har ett gotlandsruss. jag är 16 år. har tävlat sedan jag var 9 eller 10. körde första loppet på åmål och var fyra då med en shettis. Körde shettis några lopp men tyckte inte det var så kul. sedan när jag var tovl fick jag äntligen köra min egen ponny (som körts av en äldre kusk) vi har tagit ett antal, (7 eller 8) segrar ihop. JAg rider även monte på andras hästar och har 2 segrar, en andra, en tredje och en fjärde (5 starter) jag kör även en "gubbes" häst och ska snart börja med ridträning på honom efter vilan :) de var väl jag och dom jag tränar/kör. Det tråkigaste minnet jag har är när jag ledde 2630 meter och så kommer en häst och min galopperar för hon blir skrämd, det var bara 10 meter kvar till mål :( så jag blev diskad 1. men vi vann ett annat lop sedan...:) så jag glömde bort det lika fort:)

jag har kört i många år men slutade för 2-3 år sedan. Bor i Malmö. Du?

Skaffade liscens 1998 tror jag, och höll på ett par år.
Russet vi hade var väl inte speciellt bra, hade rekord på 2,22, men vi höll på för vi tyckte det var roligt!
Fick väl ett par placeringar också, men ingen vinst!

Dock tyckte jag det var väldigt mycket avundsjuka, och att de lite mer framgångsrika ofta såg ner på de andra, och uppträdde sig allmännt snorkigt. men sånt beteende finns ju tyvärr i alla grenar.
Men visst fanns det mycket trevliga människor också, och jag tyckte det var jättekul dom år jag höll på! :)

Jag körde ponntrav från 1976 till 1991 då jag föll för åldersstrecket.

Jag vet precis vad det innebär med avundssjukan då det gick hemskt bra för mig.

Minns en kriterievinst med en minst sagt medelmåttig ponny (jag tror att vi har rekord i sämsta segertid i kriteriet. :p )

I Ponnyronden stod det att X borde ha vunnit, men XX var den moraliska vinnaren. Och ytterligare ett MEN då, Gimmick vann. :rofl: :rofl: :rofl:

Snacka om att vi blev "hyllade" för den segern, men vi blev åtminstone grattade av Ulf Nordin!!!
På den tiden var det STORT om proffsen hälsade på en ens...

/// ghost

Jag tycker inte man såg ner på de som inte var så framgångsrika. Snarare var det väl så att de som ofta var ute och reste och mötte varandra i samma lopp (lite större lopp) får en annan gemenskap och det är svårt att lära känna alla nya som kommer till.

Jo, självklart förstår jag att de som har hållt på längre får bättre gemenskap mm, men när man som ny frågar en enkel fråga, och man inte får ngt. svar utan bara en "kan du ingenting" blick och ibland ett mycket motvilligt svar är det rätt lätt att man får uppfattningen om att de ser ner på vissa. :)

håller med dig, man får ofta inga tack när man gratulerar dom mer vinstrika och detta gör ju att man oxå slutar gratulera. Det är väldigt mycket svartsjuka i min klubb oxå. detta är väldigt tråkigt tycker jag då man skulle kunnat göra så himla mycket kul ihop. Ex: En kompis till mig hade precis gått imål, en annan tjej (som hon/jag känner väl eftersom hon har samma hemmabana) kör förbi och säger: "haha, nu leder vi" och kör förbi. Hon hade alltså en inbördes tävling mot min kompis och hade nu fler 3 platser än min kompis. sådan beteende tycker jag är trist. Tycker man ska kunna gratulera alla!

Jag håller på med ponnytrav, men bara som hästägare och tränare, eftersom jag är alldeles för gammal för att få tävla med mina ponnyer... :p
De ponnyer jag hittills haft till start är Blimunda (Har haft viss framgång,oerhört talangfull, men lite förvirrad...) och hennes far Sir Douglas. Båda shetlandsponnyer. I år har ingen av mina ponnyer startat pga min tidsbrist, men nästa år hoppas jag kunna få ut ytterligare en Sir Douglas-dotter (som nog har viss talang) och mina andra avelshingst (som förmodligen aldrig blir nån stjärna, men man vet aldrig..)

Tycker det är tråkigt att läsa att några av Er upplevt att mer framgångsrika kuskar ser ner på Er. :( Trösta er med att det förmodligen är deras egen osäkerhet som gör att de måste stampa på dem som inte riktigt har lyckats lika bra. En vacker dag får även De motgångar. Kom då ihåg att INTE göra samma misstag som De gjort, utan försök uppmuntra dem ändå och var lika trevliga som ni är nu! :)

jag kör :)

Köpte ett russ från fam. Seppälä för typ 5 år sen.... hon hade då gått 2.24...
I år gick hon 1.57 :)

så henne är jag mer än nöjd över :)

Jag kör inte nu då jag är lite (bara lite) *ler* för gammal....
Men jag har en shettis från seppälä... Nordman II han är ur go och mysig. Sen har jag en shettis till som varit utlånad Trolleby Melon han blir nog fin om han lär sig att springa framåt ;)
Förut när jag körde hade jag två welshar gråmurens Pommery Och Fabian II RW79.
Jag bara önskar att mina barn vore lite mera intresserade,,,, men, men.

Jag har ponnytravare, tre stycken shettisar. Jag är för gammal för att köra lopp själv, men jag tycker det är vanisnnigt roligt ändå.

Den enda ponnyn som har tävlat är Cahlua, hon tävlade första säsongen i år som elva åring och det gick underbart bra!

:mad: Hälften försvann ju!!!

I alla fall, för Cahlua gick det jättebra i år, hon vann tre lopp, kom två i två, tre i två, fyra i ett och oplacerad i ett (sista loppet för säsongen, då var hon halt :( , men nu är hon bra igen!) Hon är Danneros vinstrikaste A ponny 2004!!! :bow: :bump:

Här hemma går det en treåring, som har Cahlua som mor och Plutus som far, hon är kanonfin i psyket och traven, så henne hoppas jag mycket på, La Carmenzita heter hon.

Sen har vi även en tvååring som heter My Dream som ser ut som ett krympt russ, hon har Damit som pappa och henne hoppas vi också mycket på om jag nu lyckas köra in henne. Hon är en tjurig shettis med fullblods temprament...

Jenny

Det är ju jättetråkigt att ni blivit bemött på det viset. Som sagt har jag själv inte uppfattat det så, men å andra sidan har jag mest tävlat i södra Sverige och du bor i Uppsala? De gånger jag varit i dina trakter och tävlat kan jag däremot hålla med om att stämningen verkat hård många emellan. Däremot inte sagt att folk inte bråkar här nere för det gör de. Sen tror jag mycket förändrats i och med ponnyskolorna där det blir en annan hierarki än om alla har egna hästar hemma som det mest var på min tid.

Har inte själv kört ponnytrav men lillasyster är aktiv ponnytravkusk sedan 5-6 år sedan och jag har varit med på de flesta tävlinarna. Har i år haft tre start hästar, och den här säsongen har gått riktigt bra. Bara varit oplacerad i 4-5 lopp så det är kul, monte champion på hemma banan. Nästa år ska jag träna hästarna eftersom min lillasyste ska göra lumpen, så då kommer det bli ännu mera sprutt på hästarna ;)

Visst finns det en del grinsoppar ute på banorna men när man lär känna de lite mer så märker man att man ofta har missuppfattat personerna, det har inte varit deras mening att verka sura el. griniga.
Sen är ju de flesta tävlingsmänniskor då kan det vara ganska svårt att glädjas åt nån annans framgång när det var så nära för en själv.

//Olivia

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Pegasus63
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
767
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
417
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur