Ponnyträning !

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rigolette
  • Startdatum Startdatum
R

Rigolette

Jo, jag har ju nyss tagit licens i vinter, och ska nu få låna ett russ att tävla med i sommar från skolan jag går på. Det är ett russto på 12-13 år, som har tävlat förr. Dock, har hon inte varit regelbundet körd i vinter .. och, den del säger att hon skulle behöva tränas lite mer innan hon är klar för start. Så jag tänkte börja sätta igång och träna henne lite nu.

Så ... ge mig tips och idéer på hur jag ska träna henne .. :) Har ju lite travfolk jag kan höra mig för med hos också .. men täntke höra vad ni har att säga. Konditionen tror jag att hon har, men man kan väl fila lite på både konditionen och musklerna .. ;P

Det finns tillgång till en hel del backe .. en backe som är en mördarbacke för mig, hade tänkt plåga henne lite där .. :devil: Men, var tycker ni ? Hjälp mig nu .. :D :o

Sv: Ponnyträning !

Se upp för att träna "som ett varmblod" med en ponny... ;)

En del klarar det säkert men en del blir hur less som helst av det.

Jag hade en ponny som bott på träningscamp hela sitt träningsliv och han var skitless på att träna... Han var 5 år när jag fick honom.

Han reds nästan hela tiden, älskade att hoppa och tränades efter vad man kände för den dagen. Han var riktigt snabb, jag vet folk som hade klocka på honom 1,35 i 500 m i ett lopp. :idea: :eek:

Under en längre tid till och med värmde jag honom i galopp eftersom han blev piggare då.

Jag skulle vara försiktig med "mördarträning" på ponny. Förresten har ponnyer inte samma behov av att trimma formen som en stor häst för de springer oftast fullt ös hela vägen... De tar alltså inte ut sig alls så mycket som en stor häst.

Allt beror ju på hur ponnyn är i psyket. Mkt rolig träning, mina både körs rids å löshoppas, eller så går de lite jippolopp å barn ridning... Allt som de själva tycker är kul. Mina ponnysar gillar när man kappar med dem på rakan, det är nog den enda gången man kan få dem att ta ut en liten del av deras kapasitet... En ponny jag ha gillar att gå i backe, den andre stannar nästan när han ser en pytteliten backe... en ponny är klurig att träna, man får hitta på vad den själv gillar.
Nu har ju jag shettisar, å de skiljer sig mkt mot ett russ. men de måste alltid tycka att det är kul!!!
Om du har en backe skulle jag köra lite i den, men inte för mkt, som det redan är sagt här kan man inte träna dem riktigt som en stor häst. Men däremot kan man gärna ha med dem på släp bakom varmbloden.
Även en ponny behöver träna intervallträning. Några ponnysar slår det lätt klick i huvudet på om man kör ren rakbane träning, så jag kör intervaller på vanliga vägen och köör då en intervall, tar upp skrittar, å kör sen en till intervall. Då märker de inte att man kör intervaller på samma sätt som om man ska vända fram och tillbaka på en bana.
Men som sagt, alla ponnysar funkar ju inte lika.
Jag vet många som aldrig tillåter en ponny att se sett bakvarv heller då de är på banan för att de inte ska lära sig att det är lungt att gå bakvarv för att senare bromsa i rätvarv.
Bara att prova sig fram vad som passar din ponny bäst, bara du ser till att all träning är rolig!! Då kommer du säkert få mkt kul i sommar.
Sen kan man lättare starta en ponny i form, för det är inte så vanligt att man inte kommer med.
Hoppas du blev lite hjälpt. Och lycka till nu!

Mitt tips om man ska träna ponny: Träna mycket vid varje träningstillfälle och med det färre gånger. Annars är det lätt att dom blir less. Tränar mina vuxna ponnyer som startat innan 2-3 gånger per vecka.

Samtidigt tar dom ju inte precis ut sig när dom tränar så det gäller att inte vara för snäll. Varva långa långsamma lunk-jobb med snabba korta intrevaller. Jag brukar köra 8-12 km i lunk en gång i veckan och 4-6 500 meters intervaller en gång i veckan. Om ponnyn har tävlat innan behöver den troligen inte vara på banan och gå banjobb mer än en eller två gånger för att kolla formen innan man anmäler.

Det viktigaste är ändå att man anpassar träningen så att den enskilda ponnyn trivs och presterar bra. Ponnyn ska vara på bättre humör, smidigare och tillfreds efter man tränat!

Lycka till! :banana:

Okej tack så mk töf tipsen :D

Jag släppte Polle (russet) i ridhuset i torsdags, jävlar vad hon rejsade ;P Hehe, det tycker hon är kul :D

Vad brukar ni varva med för olika träningar då ? Ridning ? Tömkörning ? Osv .. tips ;)

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 725
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 121
Senast: Snowball
·
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 544
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård