Ponnytävlingar, föredömme och bollplank.

Poisonous

Trådstartare
Ska börja fara ut med en liten ponnytjej nu.
Hon är 11 år, har en B-ponny med mycket hopp i.
Dom har inte tävlat tillsammans tidigare och vi ska försöka kicka igång något nu till tävlingssäsongen.

Och man läser ju dagligen om dessa tokiga ponnyryttare.
Nu vill jag ha lite tips och råd.
Jag har tävlat många år, men bara storhäst. Jag har aldrig tävlat ponny.
Hur hanterar man dom här situationerna när det är fullt rejs på framhoppningen? Varken denna tjej eller hennes ponny har vare sig tålamod eller tävlingsnerver för tillfället, något jag hoppas kommer med rutinen.

Själv ska jag försöka vara ett föredömme trots mitt något heta temperament och stora trut och med min förmåga att alltid säga vad jag tycker.
Och ta tio djupa andetag och försöka ta hand om tjej och ponny istället för att uppfostra andras ungar.
Även enklare saker som att hålla rent o snyggt kring boxen, hälsa på folk, vara trevlig och hålla god min även om ponnyskrället gör som han brukar.

Varken tjej eller mamma är som sagt tävlingsvana. Jag har svårt att se varken mig själv eller mamman som "ponnymammor/föräldrar" som står och skriker åt tjej och ponny på framridningen.
Men..
Lite tips och råd sådär, som man kan tänka till lite extra på såhär de första tävlingarna.

Jag är 21 iår. Tjejen är för liten för att ta grönt kort och mamman hinner inte gå kursen innan de första tävlingarna. Kan hon tävla på mitt gröna kort?
Vi har redan satt oss ner och börjat diskutera vett och etikett på tävling och ska gå igenom reglementet tillsammans.

Sv: Ponnytävlingar, föredömme och bollplank.

Jag kan väll tala för mig då, vet ju egentligen inte hur NI känner eftersom jag är rätt ung, men på så sätt vet ju jag hur jag tycker det är o vara på sånna här "ponnytävlingar".

JA det är rätt rörigt, vissa vet inte ens högerregel och sådant.
Själv skulle jag tycka att det var rätt jobbigt om nån stod och "skrek" på mig, hellre att man kommer fram o pratar med en.
Själv brukar jag försöka vara så lite som möjligt på framridningsbanan, så länge det går, utan försöka vara ute och värma upp och sådant, o bara hoppa fram på banan. På så sätt blir det iallafall lite lugnare.
Vet inte vad jag kan ge mer för tips? men ska fila på det :P

Det går alldeles utmärkt att hon tävlar på ditt gröna kort, behöver inte vara målsman
Är dessutom mamman inte så tävlingsvan är det ju super att du kan vara med.

Man får försöka tänka att alla är nervösa och lite stissiga, spec på framridingen/framhoppningen. Du bör undvika att lägga dig i vad andra gör, låt dem sköta sitt så sköter du ditt, det är lugnast så.. Om du däremot tycker att någon gör något som är helt olämpligt/farligt/skadligt, så kan du göra överdomaren uppmärksam på det.

Jättebra att vara trevlig mot alla, då bidrar du till att höja stämningen!

Vad jag brukar göra inne på framhoppningen om jag är med och hjälper någon annan, eller hoppar själv är att försöka vara ganska effektiv.
Gå in, hoppa lilla hindret ca 3 ggr i följd. Därefter direkt övergå till räcket, ca 3 ggr och sedan oxern direkt ca 3 ggr. Har ponnyn gjort 2 bra språng räcker det naturligtvis. När man hoppat sina språng lämnar man framhoppningen för att lämna plats åt andra.

Jag tycker det finns en ganska viktig detalj som är lätt att glömma, men som är bra att göra rätt, spec när man är ny. Det är hur man kommer in på banan.
I början av säsongen är det ofta framriding utomhus och tävling inne. Stå då i skuggan innan ponnyn går in på banan, annars får den svårt att se - väldigt tråkigt att få ett stopp på första hindret av en så onödig anledning.

En ovan ryttare/häst bör (tycker jag) alltid komma in i trav, så de har farten uppe s.a.s :) När ni går banan, hjälp ryttaren att planera hur hon ska komma in i trav, att hon kanske fattar galopp i andra ändan av ridhuset och galopperar hela vägen ner till starten.

Och framförallt, kom i god tid till tävlingsplatsen!!

Lycka till!!!!!

Ja, det där att komma i trav kan vara bra för båda två. Ponnyn är het och älskar det han gör och har en förmåga att elda upp sig lite väl och hoppa stort, och han hoppar med så mycket rygg att ryttaren får svårt att hänga med.
Tack för det tipset.

Framhoppningen har jag tänkt ungefär som du, bara gå in och göra det dom ska o sen gå ut innan båda blir stressade och uppeldade över alla runt omkring.

Det där med att stå i skuggan just för ridhusblindheten tänkte jag faktiskt inte ens på. Tack!

Cewe: Okej, va bra :) tack.

Vimsevilja: Ja, så tänkte jag med. Vi tar framridning på vägarna och så runt omkring så jag kan prata med tjejen enskilt och ponnyn får en chans att se allting runt omkring. Ingen av dem har tävlat lokalt tidigare. Bara klubb.
Tack!

Tokiga ponnyryttare? Jag tycker det brukar vara ganska kontrollerat på tävlingar (lokal ponny), så det tror jag inte du behöver oroa dig för :)

Sätt upp nåbara mål, tex att första gången så är målet att hoppa ETT hinder på framhoppningen, allt därutöver är bonus. Nästa gång kan det vara att klara av framridningen och komma in på banan, allt därutöver är bonus. Nästa gång att hoppa ett hinder på banan.... osv. Särskilt med små barn (kanske ännu yngre än 11 då) så är det viktigt att inte sätta för stor press, inte tjata om omhoppning när ungen kanske är livrädd på framhoppningen...

Var själv lugn och koncentrerad på framhoppningen, irritera dig inte på andra, notera inte vad alla andra gör utan se på din lilla ryttare. Förmodligen så behöver de inte hoppa så mycket innan de går in, kanske bäst att bara ta några enstaka språng 3 - 4 stycket totalt.

Tokiga ponnyryttare? Jag tycker det brukar vara ganska kontrollerat på tävlingar (lokal ponny), så det tror jag inte du behöver oroa dig för :)

Alla gånger jag varit på lokal ponnyhoppning har det varit kaos på framridningen iallafall :p Inte för att alla rider jättesnäva svängar och full galopp utan för att många inte vet vilka regler som gäller på framrdiningen och därför rider kors och tvärs utan hänsyn.

Äsch, om man kan vända på en femöring och göra halt mitt i ett galoppsprång klarar man sig bra :angel:

Nog händer det att det blir lite rörigt, men jag har alltid tyckt att det är helt okej. Kanske är olika i olika delar av landet eller något ;)

Liknande trådar

Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 408
Senast: Pinus
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 924
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar