Ponnysadel på stor häst?

alazzi

Trådstartare
Min dotter har börjat att rida min häst lite mer frekvent numera och det skapar en del nya frågor. Hon når knappt ner nedanför sadeln än så länge och fendrarna gör ju att hästen knappt känner hennes skänklar. Vi fick låna en ponnysadel igår när hon skulle rida och det verkade fungera bättre för hennes del. Men hur illa är det för hästen med en ponnysadel? Otroligt nog så var ponnysadeln inte så värst smal utan det verkade kanske ok för min quarter. Hästen gick som vanligt så han verkade inte besvärad av ponnysadeln.

Tidigare så har dottern ridit i min sadel och bara haft "lil buddies" stigbyglar men hon halkar ju omkring en del i min stora sadel.

Sv: Ponnysadel på stor häst?

En bild från i september förra året
hon har vuxit lite sen dess

Senast ändrad:

provar igen
P1030266.JPG

Om sadeln inte ligger illa, alltså klämmer, ligger "uppå" så går det säkert utmärkt. Din tös innebär ingen vikt att tala om och en pad fördelar det rätt bra. Så syna hur den ligger först och främst och så lyssna på hästen. Leo är ju rätt tydlig ;)

Ja, jag var förvånad när det gick så bra. Det hade jag aldrig trott. Själv var jag inne på att köpa en vanlig sadel och ha en juniorsits på den, men om det fungerar med en vanlig ponnysadel så sparar jag ju mycket pengar. Ska be att få låna ponnysadeln igen innan jag bestämmer mig. Väldigt överraskad faktiskt över att det verkade fungera, Leo är kinkig på det mesta.

Jag har ingen aning om hur det funkar med en westernsadel men min dotter som är 12 rider med sin 15" pessoa sadel när hon rider min 170+ häst, den ligger jätte bra på honom och har ridit i den i ca. ett års tid nu ungefär 3-4 ggr i veckan. Det mest otroliga är att den ligger lika bra på hennes 128 cm höga ponny :laugh:

Äsch, var i butiken idag och fick med oss två olika sadlar. Flera av sadlarna hade för långa fendrar så dotterns ben var helt enkelt inte tillräckligt långa trots att det skulle vara barnsadlar? Och den sadeln som var bäst egentligen, var toksmal så den var ingen idé att ens ta med. Bäst hantverk, bäst utförande.

Den enklaste och billigaste sadeln låg bäst, den var bredast. Men problemet med båda dessa sadlar var att de var uppbyggda, dottern hamnade väldigt högt över hästen med båda sadlarna.

Sadeln som vi fick låna i stallet var tillverkad av Bona Allen, som inte existerar längre. Och den sadeln var mer "hardseat" så man kom närmare hästen. Mycket bättre för barnet. Någon som har koll på barnsadlar och tillverkare? I höst är det ju Americana, men vi behöver ju en sadel nu.

Hur är det med de bomlösa? Jag har lusläst regelboken och det står inget om att sadeln måste ha en bom. I butiken idag ville de gärna sälja en bomlös sadel till oss istället. Men jag har tidigare upplevt att man hamnar "ovanpå" hästen med de bomlösa sadlarna. Samma problem med dagens två provsadlar.

Du skulle ha tag på något mer märkes aktigt men inte svindyrt. Är det lite kvalitet så blir passformen aningen bättre i vilket fall.
Typ en sån här från Simco:
31141681.jpg

=)

Jag var tidigare helt inne på att köpa en "riktig" westernsadel med quarterbom men med barnsits och barnfendrar. Men sådana sadlar hittar jag bara i USA, tycks inte finnas i Tyskland verkar det som. Dottern är bara 120 cm lång så hon måste ha korta fendrar och en liten sits om det ska passa henne. Hon väger strax över 20 kilo så det är ju ingen vikt att tala om. Men givetvis så ska sadeln ligga ok trots det.

Nu hoppas jag på att den nuvarande sadeln ska fungera åtminstone under tävlingssäsongen, hon är anmäld till "walk and trot plesaure" nu i helgen. Premiär för henne men om vi känner oss det minsta tveksamma till hästens dagsform så stryker vi henne och hon får rida en ledtygelklass istället. Man får vara upp till 9 år i ledtygelklassen så hon kan tävla ytterligare ett år i ledtygelklassen.

Hoppas på Americana i september :laugh: då kan vi snoka runt bland utställarna och se om de har något att erbjuda. Annars fortsätter jag leta på nätet.

Problemet oavsett är väl korta ben - bred häst, jag har samma problem då benen är ganska korta så jag har svårt att komma ner när man mer eller mindre sitter i split på vissa hästar, nu är ju min häst ung och inte breddat sig ännu men det kommer och då kommer jag inte komma ner med benen ordentligt.

Huvudsaken är nog att hon kommer ner ordentligt med sätet och inte behöver glida runt. Jag har en bomlös som jag alternerar med och problemet blir ju eg detsamma då den blir lika bred som hästen och hennes ben kommer hamna ännu högre upp eftersom den inte är uppbyggd och blir smalare under sätet så att säga, hoppas du förstår vad jag menar ;)

Tjejen är ju liten. Hon har fått använda sína lil buddies även när hon har ridit ponny eftersom de tillgängliga sadlarna har haft för långa fendrar. Det är det som är så konstigt att inte ens barnsadlarna är tillräckligt små för henne.

Du får lägga henne i en sträckbänk och göra henne lite längre ;) Skämt åsido, det är inget roligt med sadelproblem när det handlar om liten ryttare. Min dotter är 150 och kommer inte ner i w-sadlarna, inte kommer hon bli längre heller för nu är hon 20 år så det är kört men hon når ju iaf fendrarna nu vilket hon inte gjorde när hon var 12 och det hjälpte inte mycket med barnsadlar heller om det inte var en liten ponnymodell på hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 163
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar