Ponnyraser

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mala
  • Startdatum Startdatum
M

mala

Jag har lite svårt för vilka rubriker jag ska använda och hoppas att min tråd flyttas om den hamnar fel.

Jag har tänkt skaffa mig en ponny för att köra och som kanske min systerdotter kan rida på ibland. Vi har bara stora hästar i stallet och mycket bete så jag vet inte om shetland är rätt ras när dom är så fångkänsliga. Jag skulle vilja ha en ponny som är lugn och stabil i psyket och gärna något större kanske kat b. Och en ras som är frisk av sig.
Vad finns det för trevliga ponnyraser att välja på. Jag har blivit rädd för att rida och vill istället satsa på en liten trevlig körponny för jag vill inte sluta med hästar.

Sv: Ponnyraser

Då finns bara en ras... Welsh B eller ännu mindre Welsh A (jag vet att det finns mer raser!)

New Forest brukar ju vara ganska fina allroundponnyer. stabila i psyket och tåliga.
sen beror det ju såklart på vad man får tag på för individ.

Russ är ju oxå bra på många vis. envisa som synden, men vilken häst/ponny kan inte vara det? återigen, det beror ju självklart på individen

Welsh!!!!!
välj efter smak, men en sekt. A - welsh mountain, det skulle nog passa super!

Då jag har både Welsh, russ , shetland och new forest *S* så tycker jag klart att shettisar är bäst att köra och sen kommer faktiskt russen. Ingen av de raserna är mer envetna än vilken annan hästras som helst som sagt det beror på uppfostran helt och hållet *L*

Ska du ha en kat B så faller väl New Forest bort. Welsh Mountain håller sig under 122 cm och vill du ha något högre så rekommenderar jag welshen. Kom och hälsa på hos mig så får du prova på båda sorterna. Vill du kunna rida lite själv så rekommenderar jag sekt C welshponny av cobtyp som är mer viktbärarnde och kan hålla sig inom kat B måtten.
De flesta WM är inkörda sedan födseln, de är ganska okomplicerade som körhästar men kan vara väldigt pigga i ridningen. :love:

Skulle inte en c-ponny funka ocksa, sa har du ju fler alternativ i raserna.
Connemara, New Forest, Welsh mm.

Tror dock inte att du ska hanga upp dej pa rasen, sa lange du far en trevlig individ.

Connemara. :love: Väldigt trevliga i temperamentet. Fendht (SM och VM i körning) är ju ett exempel på en körd connemara.

www.connemaraponny.org kan du läsa mer, där finns även en salulista och sverige kartan med uppfödare runt om i landet.

Lycka till.

Nordlandshest! En fin, allsidig og stødig rase - ypperlige kjørehester, og de er så sterke at de kan bære voksne mennesker - minner mye om en islandshest uten tølt.

http://www.rimfakse.no

Welsh Mountain eller Welshponny skulle jag valt. Trevligt temperament, lätta att lära och sedan kan man fortsätta med Welsh "hela livet"! Lycka till!

lånar knapp!

jag skulle helt klart välja ett russ. min första ponny var ett russ som jag körde helt själv o tävlade hopp dressyr o fälttävlan med. då va rjag 10 år. helt underbara ponnier med lite egen vilja .

ska du ha en lite större skulla jag satsa på en connemara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 782
Senast: Ninnurur
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv